• Anonym (Sorgsen)

Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.

Min förälder har gått bort efter en tids sjukdom.

På torsdag är det begravning och min f.d svärmor som inte träffat mina föräldrar sen skilsmässan vill komma på begravningen. I 15 år har de aldrig setts, inte pratat mer än om de stött på varandra av en slump.

Jag förstår inte varför hon ens föreslår detta. Jag vill inte ha henne där. Min vän sa att man inte borde förbjuda någon att ta farväl. Men jag håller inte med. Min förälder var inte viktig för henne när hen levde. Varför då gå på begravningen?

Att de för 15 år sen sågs hemma hos mig på julen är ingen anledning anser jag. För övrigt finns ingen konflikt. Kontakten mellan dem bröts kan man säga i och med skilsmässan.

Min förälder var inte intresserad av att träffa min fd svärmot när hen levde så jag tror inte hen hade någon önskan om att hon skulle komma på begravningen heller. Min fd svärmor har aldrig brytt sig om mig eller min familj på det viset jag anser man borde. Därför skilde jag mig då hennes son var likadan. Jag har ingen nära kontakt med min fd svärmor, jag vill inte ha henne på begravningen. Hon är inget stöd, tvärtom ett irritationsmoment för mig att se henne där då varken jag eller min förälder ville umgås med henne efter skilsmässan.

Hur oförskämd tycker ni jag är som kommer säga att hon inte är bjuden/ att vi ska ha en privat tillställning?

• Svar på tråden Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.
  • Anonym (Tull)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2020-01-19 00:02:46 följande:

Ja eftersom jag är den ende hon känner på begravningen så är det mig och mina barn som hon kommer att vara med och prata med och vilja sitta med. Det har jag ingen lust med alls. Jag vill inte ens prata med henne om denna händelse, hon har ingen del i mitt liv och har aldrig ställt upp för mig och mina barn och aldrig aldrig någonsin brytt sig om min förälder. Det är min förälder som ställt upp som barnvakt i tid och otid, haft jättenära kontakt med oss. Medan min fd svärmot valt att skita i mina barn jämfört med sina andra barnbarn.

Jag känner inte dåligt samvete för att inte bjuda in henne, hon har inget med min förälder att göra. Å precis, jag försöker göra det snyggt för att inte såra. 

Nej det gör du rätt i tycker jag, finns ingen anledning att ha dåligt samvete. Så ledsamt att du behövt hamna i den här situationen överhuvudtaget, mitt i sorgearbetet. Jag beklagar verkligen sorgen över din förälder, och hoppas att det blir en fin begravning där du kan fokusera på det som är viktigt för dig. <3
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Tull) skrev 2020-01-19 00:14:58 följande:
    Nej det gör du rätt i tycker jag, finns ingen anledning att ha dåligt samvete. Så ledsamt att du behövt hamna i den här situationen överhuvudtaget, mitt i sorgearbetet. Jag beklagar verkligen sorgen över din förälder, och hoppas att det blir en fin begravning där du kan fokusera på det som är viktigt för dig. <3
    Tack så mycket <3 
  • Anonym (Neka)

Neka henne. Har hon inte brytt sig tidigare så gör hon det definitivt inte nu och då är det av någon annan anledning hon vill komma, uppmärksamhet? Så neka henne, utan dåligt samvete. 

• Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Neka) skrev 2020-01-19 04:57:19 följande:

Neka henne. Har hon inte brytt sig tidigare så gör hon det definitivt inte nu och då är det av någon annan anledning hon vill komma, uppmärksamhet? Så neka henne, utan dåligt samvete. 

Ja håller med! 
  • Anonym (Kvinna)

Min pappa hade ingen kontakt med sin sida av familjen, deras val.
    Vi pratar noll kontakt på ca 30 år.

När sen min pappa dog så ville hans syster komma på hans begravning.
    Jag ringde upp henne och meddelade henne att hon var inte välkommen då de inte haft någon kontakt.
    Då vräker kärringen ur sig, men han är ju min bror.

Ja det var han väl för fan när han levde då¨också?
    Tyvärr sa jag aldrig det till henne.

Kontentan:Hon kom inte.

• Anonym (vanor)

Förmodligen är det inte konstigare än att hon tycker att begravningar går man på. TS nämner att f d svärmor har utländsk kultur. Vet inte vilken bakgrund hon har men i många länder går de flesta i en by eller ett kvarter på begravningar, utan att ha någon närmare relation till den avlidne, kommer och håller familjen sällskap med kaffe, har med sig matlådor etc etc. Här handlar det om hennes barnbarns morförälder så hon känner sig säkert än mer förpliktigad att gå.

F d svärmor kan säkert som  TS fruktar förvänta sig att TS och barnbarn ska umgås med henne om hon går på begravningen, samtidigt som TS inte har någon egen relation till henne, påtalar att hon visat brist på engagemang  i TS barn, inte vill lägga kraft på henne i vanliga fall och än mindre nu. Jag förstår alltså TS önskan att undvika detta. Men det innebär inte att f d svärmor behöver ha någon agenda alls med att gå på begravningen.

• Anonym (A)
    Håller med
  • Mrs Moneybags

Jag tror inte nödvändigtvis att svärmor har någon "ond" agenda bakom sin önskan att gå på begravningen, men jag skulle ändå lätt kunna säga att "begravningen är bara för de närmaste och kommer att hållas privat, enligt den dödes önskemål" och säga att hon gärna fick besöka graven efteråt eller minneslunden. 

• Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-20 08:11:58 följande:

Min pappa hade ingen kontakt med sin sida av familjen, deras val.
    Vi pratar noll kontakt på ca 30 år.

När sen min pappa dog så ville hans syster komma på hans begravning.
    Jag ringde upp henne och meddelade henne att hon var inte välkommen då de inte haft någon kontakt.
    Då vräker kärringen ur sig, men han är ju min bror.

Ja det var han väl för fan när han levde då¨också?
    Tyvärr sa jag aldrig det till henne.

Kontentan:Hon kom inte.

Jag förstår precis hur du kände. 
  • Anonym (Sorgsen)
    Mrs Moneybags skrev 2020-01-20 14:46:42 följande:

Jag tror inte nödvändigtvis att svärmor har någon "ond" agenda bakom sin önskan att gå på begravningen, men jag skulle ändå lätt kunna säga att "begravningen är bara för de närmaste och kommer att hållas privat, enligt den dödes önskemål" och säga att hon gärna fick besöka graven efteråt eller minneslunden. 

Nej jag vet att hon inte har någon ond agenda, jag vill bara inte ha henne där och det är något sådant jag kommer säga som du skriver.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (vanor) skrev 2020-01-20 10:42:45 följande:
    Förmodligen är det inte konstigare än att hon tycker att begravningar går man på. TS nämner att f d svärmor har utländsk kultur. Vet inte vilken bakgrund hon har men i många länder går de flesta i en by eller ett kvarter på begravningar, utan att ha någon närmare relation till den avlidne, kommer och håller familjen sällskap med kaffe, har med sig matlådor etc etc. Här handlar det om hennes barnbarns morförälder så hon känner sig säkert än mer förpliktigad att gå.

F d svärmor kan säkert som  TS fruktar förvänta sig att TS och barnbarn ska umgås med henne om hon går på begravningen, samtidigt som TS inte har någon egen relation till henne, påtalar att hon visat brist på engagemang  i TS barn, inte vill lägga kraft på henne i vanliga fall och än mindre nu. Jag förstår alltså TS önskan att undvika detta. Men det innebär inte att f d svärmor behöver ha någon agenda alls med att gå på begravningen.
    Hon är från sydEuropa och ja, det är så där nere, man går liksom på grannens kusins klasskompis begravning bara för att man känner dennes mormor typ. Så det är ungefär så som du skriver. 
    Ja det är så som du skriver, jag orkar inte ha henne där på begravningen hon kommer vara motsatsen till ett stöd. 
Svar på tråden Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.