• Jessicalindberg85

Sjukpenning och föräldrapenning

Hej.

Undrar om någon vet hur det funkar med heltidssjukrivninv och föräldrapenning?

• Svar på tråden Sjukpenning och föräldrapenning
  • Tiina87

Du kan inte vara sjukskriven på 100% och fp sjukpenging samtidigt som du är föräldrarledig och tar ut föräldrarpening.

• Ms H
    Jessicalindberg85 skrev 2019-04-06 14:30:18 följande:

Hur fungerar det? Jag har svårt att ringa till FK och fråga då vet kommer att ha svårt att förstå.

Om du specificerar din fråga, kan vi kanske hjälpa dig att få svar. Hur fungerar vad?
  • Jessicalindberg85

Då jag är heltidssjukskriven och funderar på att skaffa varn så småbing om så indrar jag hur det fungerar meed föräldrapenning och sjukpenning. Får man både ock eller bara föräldrapenning och vad händer med sjukskrivningen eller om man kan vara sjukskriven och få barn.

• Tiina87
    Jessicalindberg85 skrev 2019-04-06 14:36:24 följande:

Då jag är heltidssjukskriven och funderar på att skaffa varn så småbing om så indrar jag hur det fungerar meed föräldrapenning och sjukpenning. Får man både ock eller bara föräldrapenning och vad händer med sjukskrivningen eller om man kan vara sjukskriven och få barn.

Man får inte både ock. Antingen som är man föräldraledig och får föräldrarpening, sjukskrivningen avbryts då. Eller så är man fortsatt sjukskriven för sjukpenning och pappan tar över föräldraledigheten och får föräldrarpening.

Sjukskriven och bli gravid kan man men man kan inte vara sjukskriven samtidigt som man är föräldraledig.
  • AnkiC

Som Tiina säger. Om du är sjukskriven får den andra föräldern vara föräldraledig. Om du är såpass frisk att du kan ta hand om ditt barn och vara föräldraledig så avbryts din sjukskrivning.

Svar på tråden Sjukpenning och föräldrapenning