• Anonym (Anonym bonusmamma)

Bonusbarn med diagnoserad Adhd, misstänker även autism eller liknande?

Hej!

Det är så att jag har ett bonusbarn med Adhd, nu misstänker jag att hen kanske kan ha autism eller något liknande.

Det är så att jag har själv ett barn som inte har någon diagnos och som har en bra kommunikativ förmåga/ bra socialt samspel och jag upplever att jag har väldigt svårt att nå fram till mitt bonusbarn då hen saknar en del av denna förmåga. Hen har väldigt svårt att hålla sig till ämnen man pratar om och svävar gärna iväg in i andra ämnen, det sociala samspelet med andra är väldigt svårt och hen blir väldigt lätt distraherad av sina egna intressen, svårt att få med sig hen i gemensamma aktiviteter m.m

Finns det några föräldrar här inne som har barn med autism eller adhd eller både och som kan dela med sig av sina erfarenheter och ge mig råd och tips på hur jag ska agera?

Hur märkte ni av att barnen hade autism? Hur yttrar det sig?

Jag vill så gärna få en bra relation till hen men vet inte hur jag ska kommunicera eller bete mig som är lämpligt i förhållande till hens svårigheter!

• Svar på tråden Bonusbarn med diagnoserad Adhd, misstänker även autism eller liknande?
    pyssel skrev 2019-04-07 08:08:15 följande:

Jag tror det kan vara trösterikt för en själv att påminna sig om att för barn med autism pågår detta med "parallell lek" mkt längre upp i åldern, de har inte samma sociala utvecklingskurva i lek och samspel. Det är fullgott att finnas bredvid och eventuellt försöka hitta glimtar av gemenskap genom barnets intresse. Är barnets intresse "portabelt" går det ju att göra fler saker tillsammans där hen intresserar sig för sitt. Det är klart viktigt att inte bedra sig med vem dessa aktiviteter kanske gett mest (en själv..?), om barnet inte visar något större intresse. Att bryta rigida mönster genom att tillföra andra aktiviteter, under tillrättalagda former, kan det dock finnas vissa vinster med för barnet. Helt enkelt för att klara det ostyrbara och oförutsägbara lite bättre.

Tack så mycket för den väldigt hjälpsamma texten, för någon som är relativt ny med det här med NPF så kan det vara svårt att komma in i tankebanan och hur man ska vara. Hur man kan vara en stöttning för barnet på bästa sätt.

Jag är dock väldigt intresserad av ämnet och samlar all info jag kan, tyvärr är ju inte informationssidor så himla personliga.

Har en till fråga, kan en NPF diagnos ändras vid vidare utredning? Alltså att autistiska drag utreds mer och att man kommer fram till att barnet har autism/aspberger eller liknande?

Har någon varit med om det?

• pyssel
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-07 11:38:23 följande:

Har en till fråga, kan en NPF diagnos ändras vid vidare utredning? Alltså att autistiska drag utreds mer och att man kommer fram till att barnet har autism/aspberger eller liknande?

Flera gånger. Att autismdiagnosen tillkommit i tonår eller vuxen ålder som ett komplement till ADHD/ADD eller att ADHD/ADD var en felaktig diagnos. T.ex att man har förväxlat ointresse och svårigheter i kommunikation med ouppmärksamhet eller autistiska meltdowns med ADHD-utbrott.
    Alla hästar hemma
    pyssel skrev 2019-04-07 12:04:50 följande:

Flera gånger. Att autismdiagnosen tillkommit i tonår eller vuxen ålder som ett komplement till ADHD/ADD eller att ADHD/ADD var en felaktig diagnos. T.ex att man har förväxlat ointresse och svårigheter i kommunikation med ouppmärksamhet eller autistiska meltdowns med ADHD-utbrott.

Vad är autistiska meltdowns? Återigen tack för att du förklarar!
  • pyssel
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-07 12:14:18 följande:

Vad är autistiska meltdowns? Återigen tack för att du förklarar!

Utbrott som ofta kallas "härdsmältor=meltdowns" när man pratar om autism t.ex vid en förändring barnet inte hanterar. Min erfarenhet är att det inte är helt ovanligt med en självklar gissning mot ADHD-hållet om ett barn har mkt utbrott, men jag vet inte var denna missuppfattning (även bland vissa professionella) kommer ifrån. Utbrott är ju lika vanligt vid autism, men många förknippar autism med att alltid vara inåtvänd, också vid missnöje, vilket inte alls ger en generell korrekt bild.
    Alla hästar hemma
    pyssel skrev 2019-04-07 12:47:36 följande:

Utbrott som ofta kallas "härdsmältor=meltdowns" när man pratar om autism t.ex vid en förändring barnet inte hanterar. Min erfarenhet är att det inte är helt ovanligt med en självklar gissning mot ADHD-hållet om ett barn har mkt utbrott, men jag vet inte var denna missuppfattning (även bland vissa professionella) kommer ifrån. Utbrott är ju lika vanligt vid autism, men många förknippar autism med att alltid vara inåtvänd, också vid missnöje, vilket inte alls ger en generell korrekt bild.

Hen får lätt "utbrott" vid missnöje eller motgångar (ibland blir det svårt att förstå varför då man själv inte känner på det viset) inte åt det aggressiva hållet utan snarare blir väldigt upprörd och kan inte hantera sina känslor, går med raska steg därifrån och "surar".

Som du säger så har man ju kopplat ihop det med ADHDn.
  • Anonym (?!)
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-06 21:30:53 följande:

Har pratat med min sambo om att jag känner att det är svårt ibland, mitt sätt att kommunicera med mitt barn är så annorlunda emot hur min sambo kommunicerar med hen och jag försöker ta in så mycket jag kan. Min sambo har ju dock känt sitt barn sedan födseln och har haft tid att anpassa sin relation till hen (deras relation är speciell och det har krävts väldigt mycket för att komma dit) dock måste min sambo vara väldigt sträng ibland för att få någon respons alls vilket jag inte känner mig bekväm i att vara som bonusmamma.

Därför vill jag gärna ha tips på hur det fungerar för andra och vad man kan göra för att kanske kunna få en närmare relation.

Min relation i övrigt med barnet är bra, jag tycker om hen mycket och hen tycker om mig med.

Fast hur det fungerar för andra kanske inte alls fungerar i er situation. Även om jag förstår att det är mer generella tips du är ute efter. Samtidigt har jag sett att du flera gånger tar upp ditt barn och jämför föräldrarollen och beteendet, vilket är något du bör släppa i det här fallet och kanske försöka ta efter din sambo även om det känns obekvämt eller hitta något mellanting.
    Anonym (?!) skrev 2019-04-07 14:32:56 följande:

Fast hur det fungerar för andra kanske inte alls fungerar i er situation. Även om jag förstår att det är mer generella tips du är ute efter. Samtidigt har jag sett att du flera gånger tar upp ditt barn och jämför föräldrarollen och beteendet, vilket är något du bör släppa i det här fallet och kanske försöka ta efter din sambo även om det känns obekvämt eller hitta något mellanting.

Ja jag får försöka släppa det och se vad som fungerar för hen, det är ju så med alla barn. Dom fungerar på olika sätt allihop och det är ju en del i det som är härligt med dom.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-07 11:38:23 följande:

Du är farlig för barnet! Du letar verkligen fel på barnet och det är skrämmande: skolan är tafatt, inte tillräckligt uppmärksamma, föräldrarna får för lite info, de "bör utreda mer"...Du skapar problem, och det kommer att skada barnet! Om pappan nu vet hur man ska hantera hen så är det väl honom som du ska prata med och inte skriva här på Familjeliv? Vad är det du vill egentligen, få en autism-asperger diagnos på pojken? Varför, vad är det egentligen frågan om? För om du verkligen bryr dig om hur du ska hantera honom så kan du prata med pappan, eftersom han vet hur man ska bemöta honom. Om du nu verkligen bryr dig. Men det är någonting annat som pågår här. Vad?
    Anonym (Annika) skrev 2019-04-07 23:26:37 följande:

Du är farlig för barnet! Du letar verkligen fel på barnet och det är skrämmande: skolan är tafatt, inte tillräckligt uppmärksamma, föräldrarna får för lite info, de "bör utreda mer"...Du skapar problem, och det kommer att skada barnet! Om pappan nu vet hur man ska hantera hen så är det väl honom som du ska prata med och inte skriva här på Familjeliv? Vad är det du vill egentligen, få en autism-asperger diagnos på pojken? Varför, vad är det egentligen frågan om? För om du verkligen bryr dig om hur du ska hantera honom så kan du prata med pappan, eftersom han vet hur man ska bemöta honom. Om du nu verkligen bryr dig. Men det är någonting annat som pågår här. Vad?

Det är tråkigt att du ska gå in med en sådan aggressiv ton då du inte vet hur situationen ser ut och när du inte har någon aning om hur jag för en dialog med min sambo. Min sambo är mycket väl medveten om svårigheterna som hen har och orden om att skolan är tafatt och inte visar uppmärksamhet kommer från honom och inte mig.

Min sambo har även han haft det svårt att hantera hen i vissa situationer det senaste då det som det gör med alla barn dyker upp nya saker som man får lära sig.

Barnet är världens goaste och jag tycker att hen förtjänar de bästa förutsättningarna hen kan få och det är därför jag skriver här.

För att höra om andra föräldrar har tips och råd om saker som kan vara till hjälp eller som har funkat för dem. Sen är alla barn olika och det finns ingenting som fungerar för alla, men jag vill som jag skrivit vara det bästa stödet jag kan för barnet och ge hen all kärlek och alla möjligheter i världen.

Istället för att komma med påhopp så kanske du med god ton kan ställa frågor eller komma med tips?

Jag letar inte fel på barnet utan det som jag har skrivit är saker som både läkare och min sambo och omgivningen har upplevt kan vara tufft för barnet.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-08 07:26:21 följande:
    Det är tråkigt att du ska gå in med en sådan aggressiv ton då du inte vet hur situationen ser ut och när du inte har någon aning om hur jag för en dialog med min sambo. Min sambo är mycket väl medveten om svårigheterna som hen har och orden om att skolan är tafatt och inte visar uppmärksamhet kommer från honom och inte mig.

Min sambo har även han haft det svårt att hantera hen i vissa situationer det senaste då det som det gör med alla barn dyker upp nya saker som man får lära sig.

Barnet är världens goaste och jag tycker att hen förtjänar de bästa förutsättningarna hen kan få och det är därför jag skriver här.

För att höra om andra föräldrar har tips och råd om saker som kan vara till hjälp eller som har funkat för dem. Sen är alla barn olika och det finns ingenting som fungerar för alla, men jag vill som jag skrivit vara det bästa stödet jag kan för barnet och ge hen all kärlek och alla möjligheter i världen.

Istället för att komma med påhopp så kanske du med god ton kan ställa frågor eller komma med tips?

Jag letar inte fel på barnet utan det som jag har skrivit är saker som både läkare och min sambo och omgivningen har upplevt kan vara tufft för barnet.
    Om du har känt barnet/sambon länge så bör du veta vid det här laget hur du ska bemöta barnet.
    Anonym (Annika) skrev 2019-04-08 08:45:34 följande:

Om du har känt barnet/sambon länge så bör du veta vid det här laget hur du ska bemöta barnet.

Jag vet hur jag ska bemöta barnet, men om det dyker upp nya saker eller saker förvärras så vill man ju kunna vara där som ett bra stöd.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-08 10:02:18 följande:
    Jag vet hur jag ska bemöta barnet, men om det dyker upp nya saker eller saker förvärras så vill man ju kunna vara där som ett bra stöd.
    Och då är det väl dessa "nya saker" som du ska ta upp och försöka få råd om här  (=du lär dig något), istället för att du bara försöker hitta en diagnos på barnet (=skylla på barnet). Det känns ändå som om du är ute efter att hitta en tyngre diagnos på sonen än han nu har och jag undrar fortfarande varför? Hur är samarbetet med biologiska mamman?
    Anonym (Annika) skrev 2019-04-09 00:21:59 följande:

Och då är det väl dessa "nya saker" som du ska ta upp och försöka få råd om här  (=du lär dig något), istället för att du bara försöker hitta en diagnos på barnet (=skylla på barnet). Det känns ändå som om du är ute efter att hitta en tyngre diagnos på sonen än han nu har och jag undrar fortfarande varför? Hur är samarbetet med biologiska mamman?

Vet inte riktigt varför du tar förgivet att barnet skulle vara en han? :/ du tar upp hur jag bemöter barnet, jag tycker att du borde jobba på hur du bemöter människor överlag. Extremt tråkigt och ledsamt när man vill göra något som ska hjälpa barnet att få det så bra som möjligt och du går till attack på en på alla möjliga sätt och bidrar endast med massor av negativitet.
Svar på tråden Bonusbarn med diagnoserad Adhd, misstänker även autism eller liknande?