• Anonym (Micke)

skolka varje måndag

Min dotter avser att skolka från skolan på måndagar.
    Då skall hon ägna sig åt aktivism på nätet.
    Miljö, djurens rätt och demokratifrågor för unga är hennes intressen.

Kan andra så kan jag.

Måndagar anser hon är bäst för då har hon så lång dag...
    0815 till 16.00

Hon går i åttan.

Vad kommer skolan säga ?
    Vad skall jag säga  ?

Jag tycker att det är helt fel, hon får vara aktivist på lördag och söndag.

• Svar på tråden skolka varje måndag
  • Anonym (Hmmmmmmm.......)
    Tecum skrev 2019-03-15 18:36:20 följande:
    Här ser vi vad gullandet med proffsskolkaren Greta Thunberg ställer till med! Idag skolkar ungdomar över hela världen till ingen nytta och det kommer antagligen att eskalera på alla fronter. Det enda rätta är att korta ner sommarlovet med så många dagar som de skolkar.
    Som du säger kan de sköta aktivismen på helger och lov. 
    Precis. Hon kan ägna sig åt aktivism varje lördag och söndag och varje lov. Det blir mycket tid för aktivism!
    Anonym (MSc) skrev 2019-03-15 18:46:58 följande:
    Jag har en femårig masterutbildning inom naturvetenskap och skulle tycka att det var alldeles utmärkt om mina barn ville strejka för något som engagerar dem.
    Du vill alltså inte att de ska få en master?
    Tecum skrev 2019-03-16 19:11:26 följande:
    Men budskapet är ju samma som forskare och miljövänner fört fram i 20 år! Hon säger inget nytt och har inga konkreta förslag. Det hon omedvetet gör är precis det du anklagar mig för, uppmärksamheten går till budbäraren, inte budskapet. Makthavarna gnuggar händerna när fokus flyttas från sakfrågan till en gullig unge som lindar media runt lillfingret.

Det som behövs är konkreta och skarpa förslag worldwide om hur vi ska fånga in koldioxid, både genom trädplantering och att tekniskt stoppa tillbaka det ner i marken. det är redan för sent att minska förbrukningen av fossilt och dessutom struntar de stora bovarna både i ingångna avtal och Greta. Att lägga ansvaret på individnivå, som att sluta äta kött och köra bil, är bara ett sätt att hjälpa makthavare att slippa ta de stora grepp som är nödvändiga för att få resultat.
    Vänta bara. Om några år är hon inte gullig längre.
    Konservativ skrev 2019-03-18 10:59:55 följande:
    Bara i Bisarroland tar man en fjortonåring på allvar när hon ska "rädda klimatet" eller vilken fluga det är som gäller för tillfället. TS har helt rätt i att starta denna tråd som egentligen handlar om Gretas föräldrar som försummar hennes skolgång men eftersom de tillhör eliten ställs de aldrig till svars. Och eftersom vänsterjournalisterna har samma samma åsikter jamsar dom med.

Så om jag vill hemskola mina barn kan jag från nu hänvisa till klimatet? Förmodligen inte för jag tillhör inte eliten. Fy fan.
    Har man kändisföräldrar klarar man sig trots usel skolgång och dåliga betyg. Det gör inte andra.
    Anonym (***) skrev 2019-03-18 21:33:51 följande:
    Så du tror på allvar att en dags frånvaro från grundskolan/gymnasiet avgör någons framtid?

Perspektiv, tack!
    TS dotter vill skolka ALLA måndagar och hon vill göra det eftersom hon har flest lektioner den dagen.
    themia skrev 2019-03-20 10:18:35 följande:
    Inte om det handlar om att rädda mänskligheten.
    Hur ska de kunna rädda mänskligheten om de inte utbildar sig till läkare, ingenjörer, jurister mm?
  • Anonym (Micke)

Vill bara meddela att det blev ingen strejk i måndags, för måndag blev halvdag
    då lärarna var på HBQT certifiering efter lunch.

Anonym (Micke) skrev 2019-03-20 12:44:48 följande:

Vill bara meddela att det blev ingen strejk i måndags, för måndag blev halvdag
    då lärarna var på HBQT certifiering efter lunch.

Så mycket för det engagemanget...
  • themia
    EmberEyes skrev 2019-03-20 12:01:13 följande:
    Lol. Ja, om du tror att några 14-åringar som skolkar varje måndag för att hänga på FB, insta, twitter osv är de som kommer rädda mänskligheten, och inte de som är/blir forskare, politiker, företagsledare, m. fl, så får du hjärtan gärna tro det.
    Trots din vackra ögon ser du uppenbarligen inte vad som händer. Tonåringarna som du envist kallar 14-åringar demonstrerar i tusental i hundratals städer i världen för att väcka dagens makthavare till insikt om verkligheten.

Klimatkatastrofen väntar inte till ungdomarna är klara med sin utbildning, den är över oss nu! Öppna sina emberögon och läs dagens ledare i DN.
    https://dagens.dn.se/#pages/227421/1/4
  • themia
    Anonym (Hmmmmmmm.......) skrev 2019-03-20 12:27:19 följande:
    Hur ska de kunna rädda mänskligheten om de inte utbildar sig till läkare, ingenjörer, jurister mm?
    Därför att när de är klara med sin utbildning är det försent. Det kanske redan är för sent och i så fall har de ingen större nytta av sin utbildning.
    Om några ska ha en chans att rädda klimatet så är det dagens makthavare.
    Läs ledaren i dagens DN.
    https://dagens.dn.se/#pages/227421/1/4
  • Aliona

Säg till henne att det är jätteviktigt det hon vill göra och att du stödjer henne helhjärtat. För att rädda världen från en klimatkatastrof ska ni därför bli veganer, sluta äta godis (som innehåller palmolja eller gelatin), inte flyga mer så all semester framöver blir på lokala turistattraktioner, arrangera klädbytardagar på hennes skola två gånger om året så att ni inte behöver köpa nya kläder mer, och från och med nu är det bara cykla eller gå som gäller.

• Anonym (Va)

Ni som pratar om Greta, ni inser att det inte är samma sak va? Greta är 16 år och går på gymnasiet, hon har alltså ingen skolplikt. Gymnasiet är frivilligt. När hon blev känd i augusti 2018 så hade hon redan gått ur nian.

Greta har dessutom asbergers och tvångssyndrom. Vilket kan göra att ett intresse tar över och man inte bara kan välja att inte göra det.

• Anonym (Micke)
    Aliona skrev 2019-03-21 09:35:37 följande:

Säg till henne att det är jätteviktigt det hon vill göra och att du stödjer henne helhjärtat. För att rädda världen från en klimatkatastrof ska ni därför bli veganer, sluta äta godis (som innehåller palmolja eller gelatin), inte flyga mer så all semester framöver blir på lokala turistattraktioner, arrangera klädbytardagar på hennes skola två gånger om året så att ni inte behöver köpa nya kläder mer, och från och med nu är det bara cykla eller gå som gäller.

Vi bort 15 min från busshållplatsen, om inte jag skulle hämta och lämna henne till/från bussen skulle hon bryta ihop och begära fosterhemsplacering.
  • slirren

Bloggare och influencers "måste" flyga för att få sin vardag att gå ihop. Alla anser sig vara lite speciellt viktiga och bara måååste tjäna ihop några miljoner till ;)

Så länge gräsrötterna inte är beredda att avstå från minsta lyx så lär inte strejken åstadkomma speciellt mycket då det är pengarna som styr. Vi skiter i skolan och strejkar lite så kan vi gå ut och shoppa sen. Ses vi på mallis i påsk kanske?

Svar på tråden skolka varje måndag