• Anonym (Jag)

Styvmamma och svartsjuk på hans ex

Vi är och hälsar på hos min mans släkt. Det sitter uppe släktfoton på deras väggar där mannens ex är med. Hon finns på bild i deras fotoalbum. De nämner henne, bonusbarnet nämner henne. Hon är så närvarande, på något sätt. Foton på bonusbarnet som bebis sitter uppe överallt. Jag påminns om tiden som var före mig, före vår familj, på ett brutalt sätt. Det är ju helt normalt och en del av deras liv men det gör så ont. Svartsjukan över att min man har haft familj före mig river och sliter i mig. Det förstör vistelsen för mig och jag känner att jag måste hålla allt inombords, eftersom det är tabu. Jag är också rädd för att inte duga, i släktens ögon. Jag kommer ju bara in som ?nummer två? i min mans liv. Jämför dom mig med henne, till hennes fördel? Först hade min man en fin kärnfamilj, nu har han en konstig bonusfamilj....så känns det.

Vet inte vad jag vill med detta inlägg mer än att skriva av mig.

• Svar på tråden Styvmamma och svartsjuk på hans ex
  • Anonym (Förstår dig)
    Ess skrev 2019-02-17 16:17:27 följande:

Jag har själv sorterat ut mina ex från mitt liv, ser ingen anledning till att ha rester kvar.

Makens ex sket ut sig själv. Jag trodde maken överdrev, men det visade sig att han underdrev istället....

Precis jag tänker att det är dålig karma att det som var då ska hänga framme nu.

Tycker det verkar vara gängse i den här tråden att man låter alla gamla ex och kärleksrelationer hänga framme för allmän beskådan och en påminnelse om att de var där först.

Minsann..
  • Anonym (Ankan)
    Jag har själv sorterat ut mina ex från mitt liv, ser ingen anledning till att ha rester kvar.
    Makens ex sket ut sig själv. Jag trodde maken överdrev, men det visade sig att han underdrev istället....
    Jo, men det gör man ju som man vill. Vem vill ha puckon i sin närhet?

Jag ville bara visa att det kan bli bra också!
  • Anonym (Ankan)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2019-02-17 16:47:47 följande:
    Det är jätteskönt när man kan ha sån nära relation . Men jag kan tänka mig att din sons nya inte hade varit lika glad om hon själv inte hade blivit accepterad och fått vara med i eran vänskapstrio.

Jag hatar absolut inte min killes ex, men jag är glad att jag slipper bli påmind om henne och se henne på väggarna hemma hos svärföräldrarna. Och då har vi som sagt kunna ha flera gemensamma kalas skolavslutningar gemensamt med exet utan problem, så det handlar verkligen inte om det.
    Ja, det är verkligen toppen!
    I början skavde det allt lite mellan exet och den nuvarande, men det gick över efter en tid.

Nu hade min son inga barn med sitt ex som han har med den "nya". Vet ju inte hur det hade varit då.
    Jag har inga bilder på henne stående framme men vill man kika i mina fotoalbum så är hon rätt så frekvent förekommande där. Det blir ju så om hon tillhört familjen i mer än 15 år.

Mina svärföräldrar hade foton på min mans ex framme. Jag kände inget särskilt för det... de hade inga barn ihop, jag träffade henne aldrig. Men jag vet att de tyckte mycket om henne.

Nu är både min man och mina svärisar borta sedan rätt många år, min sambo idag har heller inga problem med fotot jag har framme på min avlidne make som gick bort redan innan millenieskiftet.

Man borde inte lägga en massa negativ energi på det förgångna!
  • Anonym (Ankan)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2019-02-17 16:51:51 följande:
    Precis jag tänker att det är dålig karma att det som var då ska hänga framme nu.

Tycker det verkar vara gängse i den här tråden att man låter alla gamla ex och kärleksrelationer hänga framme för allmän beskådan och en påminnelse om att de var där först.

Minsann..
    Varför skulle det vara det?
  • Anonym (kanske)

Men ditt sätt att släta relationer är ju knappast något att stå efter.

Och även om du själv väljer att sortera bort folk så kan du ju aldrig någonsin tvinga nån annan att göra det för att du ska känna dig bättre med dig själv. Om nån annan skulle vilja ha bilder på din mans ex eller nån annan som du rensat ut så är det inget som du har med att göra.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2019-02-17 16:40:18 följande:

Det är från din point of wiew ja. Jag skulle aldrig bry mig om vad min bonusson jag på sina väggar heller.

Klart att den nya för din pappa är himla speciell, för det är den han har valt nu.

Mitt svar är ju till ts som vill bestämma om svärföräldrarna ska få ha foton på hans ex eller inte.

Ja, förhoppningsvis är min pappa engagerad i sona kvinnor, men jag bryr mig inte om ifall de lider av vad jag har för relation med hans andra ex eller om de tycket det är jobbigt att jag har bilder på dem framme.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2019-02-17 16:42:09 följande:

Jag skrev bara att jag är glad att mina svärföräldrar själva valde att plocka bort hans ex från väggarna.

Glad och nöjd.

Skönt att du får bestämma i ditt hem precis som alla andra.

Vi får hoppas att de själva ville ta ner fotona. Nästa gång är det kanske bilderna på dig som ska rensas bort för att tillfredsställa egot hos hans nya kvinna.
  • Anonym (kanske)

Minsann..

Eller så vill man behålla relationer med folk man gillar oavsett om de brutit med ens son, pappa eller bror.

Varför är det så viktigt för den nya att pissa revir då? En person med bra självkänsla kan hantera ett och annat foto på ett ex utan att tappa självkänslan.
  • Anonym (kanske)

Minsann..

Eller så vill man behålla relationer med folk man gillar oavsett om de brutit med ens son, pappa eller bror.

Varför är det så viktigt för den nya att pissa revir då? En person med bra självkänsla kan hantera ett och annat foto på ett ex utan att tappa självkänslan.
  • Ess
    Anonym (Ankan) skrev 2019-02-17 17:20:49 följande:
    Jo, men det gör man ju som man vill. Vem vill ha puckon i sin närhet?

Jag ville bara visa att det kan bli bra också!
    Jo visst kan det bli bra också. Jag gick in med öppet sinne, och hade svårt att tro på hans rövarhistorier. Tyvärr var de sanna och mer därtill.
  • Ess
    Anonym (kanske) skrev 2019-02-17 17:43:54 följande:
    Vi får hoppas att de själva ville ta ner fotona. Nästa gång är det kanske bilderna på dig som ska rensas bort för att tillfredsställa egot hos hans nya kvinna.
    Helt ärligt så kan man inte bry sig mindre än vad man gör gällande det.
    Hade min exmakes föräldrar haft foto på mig uppe och jag fått reda på det, så hade det känts sjukt. 
  • Ess
    Anonym (kanske) skrev 2019-02-17 17:38:15 följande:
    Men ditt sätt att släta relationer är ju knappast något att stå efter.

Och även om du själv väljer att sortera bort folk så kan du ju aldrig någonsin tvinga nån annan att göra det för att du ska känna dig bättre med dig själv. Om nån annan skulle vilja ha bilder på din mans ex eller nån annan som du rensat ut så är det inget som du har med att göra.
    Knappast ditt heller, med tanke på vad du skrivit. Socialt efterblivna är det iofs många som är.....

• Anonym (kanske)
    Ess skrev 2019-02-17 20:45:49 följande:

Knappast ditt heller, med tanke på vad du skrivit. Socialt efterblivna är det iofs många som är.....

Bilder på dig skulle ju rensas ut på blanka sekunden, om nån ens skulle vilja ta några.

Men trevliga personer vill man ju behålla i sitt liv, både som vänner och på foton. Och inte skulle jag bry mig ett spår om nån ny donna skulle ha problem med det.
  • Anonym (C)

Den kvinnan var betylsefull och hon verkar fortvarande vara i den familjen.Dessutom har dom barn ihop,så bandet är starkt länge.

• Ess
    Anonym (kanske) skrev 2019-02-17 20:53:10 följande:

Bilder på dig skulle ju rensas ut på blanka sekunden, om nån ens skulle vilja ta några.

Men trevliga personer vill man ju behålla i sitt liv, både som vänner och på foton. Och inte skulle jag bry mig ett spår om nån ny donna skulle ha problem med det.

Umgås man inte med tidigare ungar så bryr man sig knappast om vad de har på väggen heller.

Jag gör samma val som du, och umgås med trevliga människor.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Ankan) skrev 2019-02-17 17:26:54 följande:

Varför skulle det vara det?

Har man foton framme så tittar man ju på dem då och då eftersom det blir oundvikligt och så blir man påmind om massa saker som rör personen på bilden. Varför skulle man vilja bli påmind om just gamla kärleksrelationer? Det är skillnad om det är bilder på barnen eller nån gammal släkting eller vän. Det är min personliga åsikt.

Jag är glad att jag inte behöver bli påmind om att, ja där hänger min killes gamla ex på väggen en person han haft sex med, som en trevlig påminnelse vid varje släktmiddag hemma hos mina svärföräldrar.

Men alla är känsliga för olika saker så är det ju.
  • Anonym (kanske)
    Ess skrev 2019-02-17 21:46:15 följande:

Umgås man inte med tidigare ungar så bryr man sig knappast om vad de har på väggen heller.

Jag gör samma val som du, och umgås med trevliga människor.

Man behöver inte bry sig vad någon har på väggarna, helt ens eget val. Och nya partners till ens föräldrar kan man lätt undvika när man är vuxen. Folk som stör sig på att det finns ex har problem med sin självkänsla och de problemen kan de hålla för sig själva och inte blanda in andra människor och deras foton i.
  • Anonym (En svärmor)

Min son är numera förlovad med en kvinna som resonerar som en del av de som skriver här gör. Det har fått trista konsekvenser. 

Min son var tidigare gift i många år. Hans föredetta fru var en väldigt trevlig människa som jag hade stor behållning av på alla sätt. Bland annat så delar vi ett intresse som även varit mitt yrke. Hursomhelst så fick jag en gång när jag fyllde jämnt en väldigt speciell gåva av min sons dåvarande hustru. Den gåvan står på ett runt bord i mottagningsrummet på nedre plan i vår villa. Sonens nuvarande kvinna tyckte från första stund om pjäsen och kommenterade den positivt. Hon frågade vid något tillfälle var jag köpt den och jag svarade att jag fått den i födelsedagspresent. Hon måste senare ha förhört sig vidare om saken för jag sa inget om vem jag fått den av, men det visste hon senare och det blev upprinnelsen till en konflikt. 

Hon krävde alltså, från att ha gillat gåvan, att den skulle bort. Jag skulle inte ha rätt att ha den framme i mitt hem trots att det är en sak jag verkligen älskar. Till saken hör att min son och hans fästmö inte för närvarande bor i Sverige och att vi därför ses i mitt hem kanske två gånger per år. En sak som jag varje dag tittar på och njuter av och som skänker mig stor glädje ska jag inte få ha i min ägo för att hon två gånger per år ogillar att bli påmind om vem jag fått den av. 

Är det verkligen rätt?

• Anonym (Förstår dig)
    Anonym (En svärmor) skrev 2019-02-18 09:33:59 följande:

Min son är numera förlovad med en kvinna som resonerar som en del av de som skriver här gör. Det har fått trista konsekvenser. 

Min son var tidigare gift i många år. Hans föredetta fru var en väldigt trevlig människa som jag hade stor behållning av på alla sätt. Bland annat så delar vi ett intresse som även varit mitt yrke. Hursomhelst så fick jag en gång när jag fyllde jämnt en väldigt speciell gåva av min sons dåvarande hustru. Den gåvan står på ett runt bord i mottagningsrummet på nedre plan i vår villa. Sonens nuvarande kvinna tyckte från första stund om pjäsen och kommenterade den positivt. Hon frågade vid något tillfälle var jag köpt den och jag svarade att jag fått den i födelsedagspresent. Hon måste senare ha förhört sig vidare om saken för jag sa inget om vem jag fått den av, men det visste hon senare och det blev upprinnelsen till en konflikt. 

Hon krävde alltså, från att ha gillat gåvan, att den skulle bort. Jag skulle inte ha rätt att ha den framme i mitt hem trots att det är en sak jag verkligen älskar. Till saken hör att min son och hans fästmö inte för närvarande bor i Sverige och att vi därför ses i mitt hem kanske två gånger per år. En sak som jag varje dag tittar på och njuter av och som skänker mig stor glädje ska jag inte få ha i min ägo för att hon två gånger per år ogillar att bli påmind om vem jag fått den av. 

Är det verkligen rätt?

Jag svarar dig eftersom jag känner mig träffad.

Nej det är inte rätt att kräva att en annan person tar bort saker ur sitt hem. Jag kan bara svara för mig själv här ju men personligen skulle jag inte bry mig om mina svärföräldrar hade gåvor från min killes ex framme. Som sagt så har vi en bra relation tillsammans allihopa och kan träffas och vara trevliga på tillställningar utan problem. Men ja, jag erkänner, jag tyckte det var jobbigt att se ett sånt där foto på den nyfödde tillsammans med föräldrarna som man ofta ser i dagstidningen, en uppförstoring av den bilden hängandes i matsalsrummet . Min kille bad dem ta ner det och det är klart att jag kände mig skamsen över att jag är så känslig men såna bilder kanske man kan spåra i ett fint album eller i ett rum dör inte alla behöver se det. Jag resonerar säkert sjukt enligt många men det är mina känslor och jag har aldrig krävt av svärföräldrarna ta bort fotot, det gjorde de ändå.
  • Ällingen
    Anonym (En svärmor) skrev 2019-02-18 09:33:59 följande:

Är det verkligen rätt?

Du har all rätt på din sida. Självklart ska du ha den framme och det hoppas jag att du har. Jag hoppas även att du har den framme när dom kommer på besök. INGEN kan bestämma i ditt hem. Hade hon haft bättre självkänsla, hade hon inte brytt sig.

Min "svärmor" hade tänkt att ta bort ett bröllopsfoto med sonen, exfrun och barnen. Hon trodde att jag ville det, hon ville ju vara snäll. Men jag sa till henne att inte göra det. Jag har inte ont av det när vi kommer dit. Det är ett fint foto på en fd familj. Finns ingen anledning att ta bort det.

Så snälla, låt den stå kvar. Hela tiden.
Svar på tråden Styvmamma och svartsjuk på hans ex