Hund söker upp barn
Jag har en snart tvåårig g och en vuxen boxerhane. Tvååringen är precis så vild och galen som en tvååring kan vara. Och passar jag inte väldigt noga kan hon absolut dra hunden i svansen eller örat eller använda honom som klätterställning. Men jag är på så klart. Lyfter bort separerar säger till. Låter honom ha en fredad zon dit han kan hoppa upp och lägga sig och slippa henne. Lär henne att bädden och maten stör hon honom inte i. (Håller henne fysiskt undan) och håller dem alltid under mycket nära uppsikt när de "leker"
För det här är lite grejen som gör mitt jobb svårare. Hunden drar sig ju i väldigt stor utsträckning till barnet. Dels i rent leksyfte genom att hämta bollar hon ska kasta, trasor hon ska dra i osv. Sen vid maten så klart. Det gäller ju väldigt mycket gott från hennes plats (Ibland även.med flit. Hon har flera gånger glatt hällt ut hela tallriken till vovvov....)
Men även i vad jag upplever i mer sällskapssyften. Går och lägger sig bredvid henne när hon bygger torn (vilket ju givetvis slutar med att han får ett rasat torn över sig om jag inte hinner lösa det) får och tittar vad hon håller på med osv. Och det där gör ju mitt jobb sjukt mycket svårare. Jag kan tro att jag har separerat dem men lika fullt är han plötsligt där...
I kväll höll hon på att störa honom sjukt mycket så jag lyfte bort henne in i ett annat rum. Vem kommer tassande bara nån minut senare och lägger sig bredvid henne...
Vad kommer det här beteendet sig av? Han får ju nästan skylla sig själv ibland att han får sig en törn... Men samtidigt är det ju mitt ansvar att hålla dem skadefria båda två. Hur gör jag i de här situationerna?