• LukasVincent

Börja förskolan eller stanna hemma?

Jag har valmöjligheten att välja mellan att min dotter 1,5 år börjar på förskolan 15 timmar/vecka från och med mars eller att hon stannar hemma med mig och lillebror hela 2019..

Vad hade ni gjort?

Jag (och min man) har massor med tankar kring detta, men har svårt att bestämma oss.

• Svar på tråden Börja förskolan eller stanna hemma?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Mamma och pedagog) skrev 2018-12-31 20:59:09 följande:

Hemma! Som förskolan ser ut idag är det ingen plats för små barn om dom inte måste pga att föräldrar arbetar/studerar. Förskolan kommer hinnas med ändå sen.

Jag hade våran äldsta hemma när lillebror föddes. Ångrar det inte en sekund. Har nu två trygga barn som båda går på förskolan.

• Anonym (Mamma och förskollärare)

Jag är förälder oxh förskollärare. Spontant tänker jag att jag själv haft barnet hemma men min erfarenhet som förskollärare är att det generellt (obs! Jag vet att det inte gäller alla) är mycket svårare att skola in barn som är över 2 år. Men tycker fortfarande att ditt barn behöver dig långt mer än förskolan. Sen beror det också på hur förskolan är. Mitt tidigare jobb på en kommunal förskola vara katastrof med 17 1-2 åringar på 2,5 personal. Nu är vi 10 1-2 åringar på 3 personal.

• Trädgårdsland

Hemma!

Själv hade jag chansen att ha mina hemma och de fick börja när de varit ca 4 år. Funkade också bra. Ett så litet barn har inget eget behov av att lämnas från sina föräldrar.

/Förskollärare

• Anonym (lökjhu)

En 1½ åring har inget behov av förskolan. Det är ett relativt nytt påfund att föräldrar får ha sina barn på förskolan när de själva är hemma med en liten. När mina barn var små fanns inte ens tanken. Jag kan förstå grejen om ett barn är omkring ca 3 år och redan gått på förskolan ett tag när ett syskon kommer, då kan det vara bra om de får gå lite grann iaf för att hänga med kompisarna.

Jag hade garanterat haft henne hemma. Hon kan gå till öppna förskolan med dig då och då, ni kan träffa andra föräldrar med barn i samma ålder då och då, 

När hon och lillebror blir äldre så är det bra om de går på förskolan dock, iaf om det är en mindre ort där 'alla andra' går på förskolan. Har varit med om barn som börjat första klass (numer är ju förskoleklass obligatoriskt) och alla andra har redan etablerat kompisrelationer. Då kan det vara svårt för barnen att komma in i klassen och hitta sig en plats och få nära vänner istället för att bli den man hör av sig till när de andra vännerna är upptagna. 

• gbgumman

Det beror på vad för barn du har. Min son hade älskat det (att vara hemma). Dottern skulle ha brutit sig in på förskolan om vi inte låtit henne börja vid 15 mån.

• Anonym (5445)

Jag hade lätt valt att låta äldsta börja fsk;

1. Bra att ha en lekplats, det är inte alltid lätt att få dem. Väntar du tills du MÅSTE ha en plats kanske du inte får en. I alla fall inte där du VILL ha den.

2. Bra att börja med fel korta dagar.

3. Kul för storasyskon.

• Anonym (5445)
    Anonym (5445) skrev 2019-01-01 17:21:33 följande:

Jag hade lätt valt att låta äldsta börja fsk;

1. Bra att ha en lekplats, det är inte alltid lätt att få dem. Väntar du tills du MÅSTE ha en plats kanske du inte får en. I alla fall inte där du VILL ha den.

2. Bra att börja med fel korta dagar.

3. Kul för storasyskon.

Nu blev det mysko. Det ska vars;

1. Bra med att ha fsk- plats

2. Bra att börja med korta dagar på fsk.
  • Chumagia

Förskola självklart. Det är väldigt viktigt för barn att träffa andra barn i samma ålder, leka och ha roligt. De blir mer trötta, får in bättre rutiner och lär sig massor på förskolan, både socialt, mentalt och fysiskt. Så jag tycker helt klart att hon ska få gå på förskolan.

• Anonym (Förskollärare)

En ETTÅRING behöver verkligen inte vara på en förskola. En ettåring ska, så länge det går, vara med sin familj.

Blir nästan ledsen av att läsa denna tråd. Uppmärksamma att i stort sett alla vi som faktiskt arbetar inom förskolan uppmuntrar till att stanna hemma för att vi vet hur miljön faktiskt är. Kolla in fb-sidan Förskoleupproret och få en inblick i hur barnen faktiskt har det.

• legomum
    Chumagia skrev 2019-01-01 19:00:01 följande:

Förskola självklart. Det är väldigt viktigt för barn att träffa andra barn i samma ålder, leka och ha roligt. De blir mer trötta, får in bättre rutiner och lär sig massor på förskolan, både socialt, mentalt och fysiskt. Så jag tycker helt klart att hon ska få gå på förskolan.

All det du räknat upp har mina hemmabarn fått.

De har däremot inte fått all stress som finns på förskolan.

Allt detta har mina barn fått som hemmabarn. Finns inget på förskolan som jag inte kan ge mina barn hemma.

Men tyvärr är det nog mer hur man är som förälder om intresset finns än om något annat.
    Anonym (Förskollärare) skrev 2019-01-01 19:34:58 följande:

En ETTÅRING behöver verkligen inte vara på en förskola. En ettåring ska, så länge det går, vara med sin familj.

Blir nästan ledsen av att läsa denna tråd. Uppmärksamma att i stort sett alla vi som faktiskt arbetar inom förskolan uppmuntrar till att stanna hemma för att vi vet hur miljön faktiskt är. Kolla in fb-sidan Förskoleupproret och få en inblick i hur barnen faktiskt har det.

Förskoleupproret och hemmaföräldrars nätverk borde samarbeta. Ni har många gemensamma intressen även om ni har olika agendor.
  • modsey

1 åringar har inte det behovet mer än att de flesta normalfungerande kan klara det själva.
  • Mia86a
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-12-31 11:04:46 följande:

Arbetar själv på förskola och vi har 17 stycken barn på 3 vuxna (max 5 timmar om dagen, annars är vi 2 vuxna) och barnen är 1-2 år. Skulle aldrig sätta ett barn i den miljön som förälder om jag inte var absolut tvungen.

Ajdå, det förstår jag. Jag hade inte heller velat ha mitt barn på en förskola med så stora barngrupper. Som tur är är vår dotter på en förskola där barngrupperna är 10-12 barn på tre vuxna och då känns det bra att lämna där då jag vet att hon är i trygga händer. Nu vet jag inte hur stora barngrupperna är på ts alternativ, men det är absolut något jag hade vägt in i beslutet.
  • Anonym (sessan)
    LukasVincent skrev 2018-12-31 17:39:39 följande:

Jag och min man tänker lika. Men han är mycket lyhörd för vad min svärmor säger..

Ja det är svårt att få plats.

Då hade jag sökt plats. I vår komun fungerar det så att man har syskonförtur, har man storasyster/storebror på dagis får lillebror/lillasyster förtur i kön för dagisplats.

Tänker sen när ni ska börja arbeta.
  • LukasVincent

Tack för alla åsikter tips och råd!

Jag och mannen har kommit fram till att lillan får vara hemma detta år och 2020 börja förskolan tillsammans med sin lillebror.

Känns helt rätt för mig och oss! ????

Svar på tråden Börja förskolan eller stanna hemma?