• neaaaak

Vad kan jag ge sonen som vägrar gröt ?

Behöver lite hjälp då det är mitt första barn. Precis som rubriken lyder vad kan jag ge istället för gröt? Jag har prövat alla gröt sorter samt blandat i allt möjligt. Men sonen VÄGRAR gröt. Han är nu 8 månader och äter ersättning ( välling pajjar magen av)till frukost och någon mack bit. När kan man börja ge Youghurt/kräm eller något liknande ? Hört att man ska undvika mjölkprodukter tills dom är 1 år.

Annars så äter han på ett ungefär

06.00 Frukost 1 - ersättning

10.00 Frukost - ersättning+ macka

12.00 Mellis- frukt eller liknande

14.00 Lunch - vanlig mat

16.00 Mellis- frukt eller liknande

18.00 Middag- vanlig mat

20.00 Läggning- ersättning

• Svar på tråden Vad kan jag ge sonen som vägrar gröt ?
  • BuoBä

Man ska inte ge stora mängder mjölk/mjölkprodukter. Det är för att det innehåller förhållandevis lite järn, och det därför inte är bra om barnet äter sig mätt på enbart mjölk.

Däremot går det bra att ge mindre mängder, så länge man varierar med vanlig mat. Grekisk yoghurt eller keso med bär/fruktpuré gillade mitt barn i den åldern, men hon fick det som mellanmål. Hon åt inte välling och var inte jätteförtjust i gröt så hon fick macka både till frukost och kvällsmat. Pålägget brukade vi servera bredvid i tärningar/bitar, tex ost, leverpastej, skinka. Mosat ägg med majonäs gillade hon också så det fick hon ibland som variation.

• Erica94

Det finns yoghurt från Nestle på babyavdelningen (ej kyldisk) på de flesta stormarknader! Har gett de till båda mina barn som älskat de. Dock rätt dyrt 20-25kr för fyra stycken och det blir ju en del (jag gav morgon och kväll). Finns någon typ av kräm/fruktpure också, som frukost eller alternativt mellanmål. Till det kan du ge smörgås med leverpastej, ost eller mjukost. Eller banan?

Har du provat olika märken på gröten? Lagt i frukt, bär eller pure?

• No Logo

Har du provat att göra gröten på ersättningen istället för vatten? En välkänd smak kanske gör det lättare att acceptera gröten?

Svar på tråden Vad kan jag ge sonen som vägrar gröt ?