• Anonym (IVF)

Ni som fått barn via IVF

Ni som fått barn genom IVF, hur många försök krävdes?

Hur gamla är/var ni?

Vad hade ni för "fel" som gjorde att ni inte kunde få barn naturligt?

• Svar på tråden Ni som fått barn via IVF
  • Anonym (ED)

Äsch, glömde åldern. 39 vid första IVF:en, fick barn vid nästan 48- tog drygt 10 år sen vi började försöka.

• BaKu
    Anonym (IVF) skrev 2018-11-11 15:13:05 följande:

Hur kändes graviditeten för er som blivit gravida?

Hade ni grav symtom från behandlingen som ökade eller hur funkade det?

Hade så mycket symtom från behandlingen båda gångerna så omöjligt att säga när de "riktiga" symtomen kom.
  • Anonym (IVF)
    BaKu skrev 2018-11-11 15:20:21 följande:

Manlig faktor med för få spermier (näst intill inga alls).

Två fulla försök med kort protokoll. Många befruktade men inget till frysen någon av gångerna. Icsi är använt båda gångerna.

Första gången insättning på dag 5. Andra gången på dag 2. Man valde att sätta in tidigare gång två eftersom vi fått så många befruktade ägg som inte klarat sig till frysen och därför hade man teori om att det var bättre att det fick utvecklas i livmodern. Troligtvis hade vi fått sätta in två ägg nästa gång om detta inte hade lyckats. Vid andra insättningen var jag lätt överstimulerad. Nu gravid och 8 veckor kvar till bebisen ska komma.

Vi är strax över 30 båda två och i övrigt friska.

Till alla som försöker eller snart ska börja försöka, tänk på att första försöket ofta är en testomgång. Alla par har olika förutsättningar och det är inte alla saker de kan se även om de utreder noga. Det är också så otroligt mycket som ska klaffa. Det finns ingen statistik eller sanning som kommer gälla för just er. Ha tålamod (jag vet, omöjligt) och kämpa på. Och glöm inte varandra under tiden. Det är slitigt både fysiskt och psykiskt och ni kommer att prövas på alla möjliga sätt. Våga ta en paus mellan behandlingarna om det behövs. Ni kan båda behöva vila upp er.

Var inte heller oroliga den dag ni lyckas och glädjen har svårt att infinna sig. Helt plötsligt har ni nått målet och mycket av sorgen från kampen kan komma upp till ytan. Detta ihop med hormoner och den ständiga rädslan att något ska gå fel kan ta udden av glädjen. Det är ofta också svårt att ta in efter (oftast) många år av kamp och misslyckanden. Ta professionell hjälp om det behövs och kom ihåg att känslorna av lycka och glädje kommer också ikapp så småningom. Våga njut!

Jag upplevde också att man snabbt glömmer. Mina behandlingar var extremt jobbiga så jag reagerade starkt både fysiskt och psykiskt på hormonerna. Överstimuleringen var fruktansvärt jobbig (och jag vet att den kunde varit ännu värre). Tror det är lite som efter en förlossning. Det glöms snabbt för det är så värt det!

Mitt problem är att jag är gammal och känner en enorm tidspress mer än att jag känner att det aldrig blir av. 

Många klarar ju att bli gravida med IVF men varje månad som går utan en graviditet blir jag äldre och det känns oerhört jobbigt!!

Har precis genomgått/genomgår min första behandling och har eg mått utmärkt hela tiden, så inte jobbigt så, det är bara åldersperspektivet som är jobbigt :(

• Bunny on speed
    Anonym (IVF) skrev 2018-11-11 15:15:44 följande:

hade du några som helst symtom av behandlingen?

Ok så då var det 12 dagar gammalt när du fick symtom?

Nej, fick bara torrt underliv både av behandlingen innan och Lutinus.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • BaKu
    Anonym (IVF) skrev 2018-11-11 15:27:02 följande:

Mitt problem är att jag är gammal och känner en enorm tidspress mer än att jag känner att det aldrig blir av. 

Många klarar ju att bli gravida med IVF men varje månad som går utan en graviditet blir jag äldre och det känns oerhört jobbigt!!

Har precis genomgått/genomgår min första behandling och har eg mått utmärkt hela tiden, så inte jobbigt så, det är bara åldersperspektivet som är jobbigt :(

Försök att inte stressa för mycket. Inte för att det kommer hjälpa er, men för det egna måendet. Hitta på mycket saker så du inte tänker för mycket på det. Hjärnan behöver vila lite och förhållandet behöver roliga saker emellanåt också. Skönt att det inte är så fysiskt påfrestande. Finns egentligen inte så mycket mer man kan säga än att önska lycka till och hoppas att du är en av de som klarar på få försök.
  • Fröken Rabarber
    Bunny on speed skrev 2018-11-11 15:00:56 följande:

Vi har okänd faktor. Jag är 35 år, maken 45.

Jag är gravid i v 23.

Det krävdes två äggplock men tog sig på första insättningen.

Hur kommer det sig att det blev två äggplock? Gjorde ni något annorlunda inför det andra plocket? Grattis till kommande bebisen!
  • Anonym (S)

Har två barn via IVF, pga manlig faktor med få spermier. Vi var 25 respektive 27 år när vi började försöka, 28 och 30 år när vi fick första barnet, och 30 och 32 år när vi fick andra barnet.

Första barnet blev till på 3:e fulla IVF:en, 5:e embryoåterföringen (totalt 3 ET och 2 FET).

Andra barnet gick snabbare, tog sig på första IVF med ET, hade dock två embryon kvar i frysen sedan behandlingen för första barnet som vi gjorde FET med men som misslyckades, tog sig således på 3:e embryoåterföringen.

• Bunny on speed
    Fröken Rabarber skrev 2018-11-11 22:04:29 följande:

Hur kommer det sig att det blev två äggplock? Gjorde ni något annorlunda inför det andra plocket? Grattis till kommande bebisen!

Plock 1: 8 ägg mogna varav 6 befruktades. Inget delade sig normalt.

Här borde de bytt medicin men det gjordes inte, och vi körde exakt samma igen.

Plock 2: 11 ägg, 8 mogna, 6 befruktades. Ett delade sig normalt.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • tulip79

Vi gjorde 3 behandlingar, 9 överföringar. Ett färskförsäk fastnade.

Jag var 32 år o sambon 35 år när sonen föddes.

Anledningen till icsi var dålig rörlighet och lågt antal spermier.

• Anonym (Guldklimpen)

Endometrios

Gick bra på första försöket

37 + 50

• marräng

Var nog 37 när vi började och 39 när min flicka kom. 4 stycken omgångar med inte så många ägg att sätta in. Sista omgången blev det tre ägg och hon var sista vi hade i frysen. Lyckan då! De hittade inga "fel" på oss.

• Almare

Ivf 1: 7 ägg plockade, ett befruktat, resulterade i en dotter.

Ivf 2: minns inte hur många ägg de fick ut men 1 återfördes och 4 befruktade till frysen. Blev gravid men fick missfall i v 8.

Icsi: tinade tre ägg, ett gick under, två tappade en cell var så de satte tillbaka båda tre-cellsäggen i förhoppning om att kanske ett skulle ta sig. Båda fastnade och resulterade i tvillingpojkar som föddes i v32. De är nu nio år gamla.

Vi hade manlig faktor med få, slöa spermier. Dottern föddes när jag var 33, pojkarna när jag var 36.

• Anonym (1979)

Jag var 35 och min sambo 45 och vi lyckades på första försöket. De hittade inte orsaken till varför vi inte lyckades på egen hand. Nu är jag gravid i vecka 12 med ett syskon och det har tyvärr tagit 4 Ivf-försök och 3 frysåterföringar, ett tidigt missfall och en sen abort. Hoppas att det ska gå vägen denna gång!

Svar på tråden Ni som fått barn via IVF