• ElissaLevin

Tar tid att bli gravid

Måste bara få skriva av mig lite känner jag. Jag är 25 år gammal , min man är 29 år. Vi har nu försökt skaffa barn i 6 eller 7 månader utan något positivt resultat. Innan vi började försöka trodde jag att det skulle gå snabbare. Har läst att det är normalt att det kan ta 1 år om man är under 30.. Men endå så blir man så ledsen då alla ens kompisar blir gravid nästan direkt , och frågor om när vi ska få barn blir allt fler , dom har ju ingen aning hur vi kämpar ? Tycker de är så jobbigt!! Ibland tänker jag är de något fel på mig ? . Min ägglossning är jag säker på när jag har eftersom att vi kör på ÄG tester.. och vi myser alltid mycket under fertila dagarna och ägglossningsdagen samt dagar efter. Jag har även lätta cellförändringar men läkare har sagt att det inte alls ska påverka något om man försöker bli gravid så hoppas verkligen att det är så. Finns det nån som är i samma sitts som mig eller har varit och kanske kan ge några tips o råd på nånting som hjälper att kanske bli gravid snabbare ? Tack på förhand.

• Svar på tråden Tar tid att bli gravid
  • nnnnnnnn
    ElissaLevin skrev 2018-10-12 23:25:15 följande:
    Har läst om folk som provat Bisolvon och att flera skriver att dom lyckats bli gravida av de, va sjukt ? Ska kanske testa det ? Några skriver också att de bara är skit snack , men att prova skadar väll inte ?
    Det fungerar på personer som har svårt att bli gravida pga slemproppen i livmoderhalsen. En del har väldigt bra slempropp, stark och svårgenomtränglig. Om man tar slemlösande så blir den enklare att passera för spermierna = lättare att bli gravid.
    Eftersom man inte testar slemproppens egenskaper i vården, så finns det ingen som vet om detta kan vara det som förstör chanserna. Så testa någon/några månader och se om det är så att du är en av dessa som blir hjälpta.

Sen är det extra + om mannen och kvinnan är laddade med magnesium och zink, det ger bättre förutsättningar för att graviditeten ska fortsätta (alltså inte sluta i missfall/missed abortion).

Så jag hade kört på med en kombo:
    Kvinnan: Gravidvitaminer (med folsyra) + zink + magnesium + bisolvon ca 3-4 dagar före äl (tag full dygnsdos dessa 4 dagar)
    Mannen: VItaminer för män + zink + magnesium
  • ElissaLevin

Jag blir oerhört tacksam att folk skriver och ger råd o tips, och att läsa att fler är i samma sitts får mig att börja tänka om lite,att det faktiskt kanske inte är något fel på mig som jag går runt och tänker ... att det är normalt och att många har varit eller är i samma sitts gör mig endå lite lugnare. Skaffa ett konto här just för att jag skulle bli lugnare i själen och kunna prata med nån, ni är bra, tack för att ni svarar i min tråd som jag startade. ??

• LovisaM

Det är vanligt att det tar upp till ett år att bli gravid och det är oxå ganska vanligt med ett-två missfall. Kämpa vidare, plötsligt händer det.

Sen finns ju även ivf att ta till om man vill hjälpa naturen på vägen lite.

• ElissaLevin

Nu är min mens 3 dagar försenad. Men jag kände redan för en vecka sen att den ska komma då jag haft mens smärta o ont i brösten som ja alltid får innan mens ... Jag vill inte tro nått annat heller för vill inte bli besviken ... drömmer även att mensen ska komma ! Har lagt om kosten lite slutat me bröd o socker kan de va därför mensen är sen ?

• Erla
    ElissaLevin skrev 2018-10-22 07:09:51 följande:

Nu är min mens 3 dagar försenad. Men jag kände redan för en vecka sen att den ska komma då jag haft mens smärta o ont i brösten som ja alltid får innan mens ... Jag vill inte tro nått annat heller för vill inte bli besviken ... drömmer även att mensen ska komma ! Har lagt om kosten lite slutat me bröd o socker kan de va därför mensen är sen ?

Här du tagit ett gravtest och uteslutit graviditet?

Om mensen är sen utan att du är gravid beror det troligen på att äl skedde lite senare denna gång.
  • ElissaLevin

Har inte testat mig då den hoppa ibland men skulle den inte kommit till på onsdag tar jag ett test... men sånn tur har väll inte jag :)

• ElissaLevin

O herregud!! Jag fick ett plus på stickan!!! Jag är gravid ??? Jag är i chock nu.. kan inte fatta detta!!!

• JenniB
    ElissaLevin skrev 2018-10-23 15:13:43 följande:

O herregud!! Jag fick ett plus på stickan!!! Jag är gravid ??? Jag är i chock nu.. kan inte fatta detta!!!

Läste igenom hela tråden för första gången precis och snacka om att man blir glad när man till slut läser att du blivit gravid!!! :D

GRATTIS!!! Vad blir det för bf? Jag är i vecka 8 med bf 9/6/2019 :D <3

• ElissaLevin

Alltså jag har ingen aning hur man räknar !! Jag hade mens första dagen senaste gången den 19 september , vilken vecka är jag i då ??

• JenniB
    ElissaLevin skrev 2018-10-23 16:23:46 följande:

Alltså jag har ingen aning hur man räknar !! Jag hade mens första dagen senaste gången den 19 september , vilken vecka är jag i då ??

Det beror lite på hur lång din cykel brukar vara. Har du nån genomsnittslängd är det ganska enkelt att räkna ut :D Ladda ner appen preglife så kan den räkna ut det åt dig! <3
  • Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-23 16:23:46 följande:

När hade du äl?
  • Anonym (2,5 år)
    ElissaLevin skrev 2018-10-24 09:20:26 följande:

Enligt app ska ja ha haft ägglossning 5 oktober

Tog du något äl-test?
  • JenniB
    ElissaLevin skrev 2018-10-24 09:20:26 följande:

Enligt app ska ja ha haft ägglossning 5 oktober

Antagligen så är du i vecka 5 så 4+ nånting men det enklaste är att skriva in det i en app som då visar bf automatiskt. ;)
  • TrueLove12

Vi har själva försökt sen förra året man blir alltid lika ledsen varje gång det inte blir något.

Svar på tråden Tar tid att bli gravid