• Längtar1984

Varför blir jag inte gravid?

Jag är 34 år och min sambo är 36. Jag tog ut min hormonspiral i juni för vi vill ha barn. Vi har prickat in äl typ varje månad sen dess (enligt nc) men inte blivit gravid än. Blir så ledsen och arg när mensen kommer. Hur orkar man fortsätta och va positiv? Jag vet att detta inte är så lång tid men ändå. Kan bara tänka på detta hela tiden. Hur hanterar ni i samma situation detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-08 23:00
    Tack till alla er som svarat mig. Jag vet ju eg att det inte händer över en natt men det känns bättre att få höra det av andra. Visste inte det om att det bara är typ 25% chans för befruktning om man prickar äl.
    Jag är en person som gärna pratar om mina känslor kring allt i livet medan min sambo är tvärtom och pratar om sina känslor kanske två ggr per år. Så det känns skönt att kunna vädra lite här. Ska berätta för mina närmsta vänner på lördag om att vi försöker så det ska bli skönt att kunna prata med dem.
    Ska testa äl-test också. Kändes lite oekonomiskt att hålla på med det, men det får det va värt :)
    Tack igen!

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • Anonym (O)

Ni har försökt i tre månader... Normalt sett tar det upp till ett år att bli gravid. Man blir inte gravid varje gång bara för man prickar äl, det är typ 25% chans även om man prickat (rätta mig om jag har fel).

Kolla på lite videos om utvecklingen från ägglossning till befruktning så får man lite perspektiv på hur mycket det är som ska stämma för att en graviditet ska bli till. :)

• Anonym (L)

Ja det suger. Men man får bita ihop och tänka på att snittiden för att bli gravid ör 7 månader. I er ålder ofta lite längre. Ca 15% chans vid varje prickad ägglossning jämfört med 25% hos 20-åringar.

4 månader är som du själv säger väldigt kort tid, så försök leva som vanligt och ha kul och inte snöa in på försökandet. Det kan ta kål på en.

• Blixtan

Har du bara använt NC för att hitta ägglossning? Annars kan det ju va intressant att testa ägglossningstest för att verkligen se att NC har rätt :) Sen går det ju hålla koll på flytningarna också.

Vet att det är skittråkigt att höra detta men det ju ganska vanligt att det tar ett tag å få till det, det behöver inte va något konstigt. Något som jag tycker hjälper att tänka på är att även under perfekta förhållande(med perfekta förhållande så menar jag att båda är helt friska och fertila och man prickar äl exakt) så är det ju bara 33 % chans till grav vid varje tillfälle.

Hoppas du får plus snart!

• Canary

Det är verkligen sjukt svårt att stå ut, man tänker och googlar ju oavbrutet. Men om man tänker på hur mycket som måste klaffa för att det ska bli ett litet frö kanske det är lättare att hålla ut? Som du säger har ni inte hållit på tillräckligt länge för att det ska finnas anledning till oro! Varje mens som kommer är ni närmare plusset...

Men håller med om att tiden dit är ett helvete

• Anonym (K)

Håller med övriga. Det är skittrist men inte mycket att göra förrän man försökt aktivt i ett år. Chansen att det blir en graviditet när man prickar äl är bara 20-25% i er ålder. Själv fick jag ett tidigt mf i april och nu är vi inne på åttonde försöket sedan dess och det tar sig inte. Mina fyra tidigare graviditeter (har två barn) har tagit max tre försök så jag börjar bli väldigt ledsen och nedstämd nu. Speciellt när jag tänker på att jag skulle ha varit höggravid nu... Men vill man ha barn är det ju bara att fortsätta försöka. Jag har min mens nu men brukar få upp hoppet och kunna tänka positivt när den är slut och äl närmar sig. Mer än så kan jag inte göra just nu. Jag använder också NC men kompletterar med äl-test.

• Längtar1984

Tack till alla er som svarat mig. Jag vet ju eg att det inte händer över en natt men det känns bättre att få höra det av andra. Visste inte det om att det bara är typ 25% chans för befruktning om man prickar äl. 
    Jag är en person som gärna pratar om mina känslor kring allt i livet medan min sambo är tvärtom och pratar om sina känslor kanske två ggr per år. Så det känns skönt att kunna vädra lite här. Ska berätta för mina närmsta vänner på lördag om att vi försöker så det ska bli skönt att kunna prata med dem. 
    Ska testa äl-test också. Kändes lite oekonomiskt att hålla på med det, men det får det va värt :) 
    Tack igen!

• Längtar1984
    Anonym (K) skrev 2018-10-08 20:17:33 följande:

Håller med övriga. Det är skittrist men inte mycket att göra förrän man försökt aktivt i ett år. Chansen att det blir en graviditet när man prickar äl är bara 20-25% i er ålder. Själv fick jag ett tidigt mf i april och nu är vi inne på åttonde försöket sedan dess och det tar sig inte. Mina fyra tidigare graviditeter (har två barn) har tagit max tre försök så jag börjar bli väldigt ledsen och nedstämd nu. Speciellt när jag tänker på att jag skulle ha varit höggravid nu... Men vill man ha barn är det ju bara att fortsätta försöka. Jag har min mens nu men brukar få upp hoppet och kunna tänka positivt när den är slut och äl närmar sig. Mer än så kan jag inte göra just nu. Jag använder också NC men kompletterar med äl-test.

Usch va hemskt med mf! Ledsen för din skull. Jag hoppas det blir plus för dig snart! Och att det går vägen! 
    Har också mens nu och hoppas att man blir lite glad och peppad när den är över och äl närmar sig. 
    Du nämner att du har två barn. Är det svårt att få tid till sex på rätt dagar?
  • Anonym (K)
    Längtar1984 skrev 2018-10-08 23:05:29 följande:

Usch va hemskt med mf! Ledsen för din skull. Jag hoppas det blir plus för dig snart! Och att det går vägen! 

Har också mens nu och hoppas att man blir lite glad och peppad när den är över och äl närmar sig. 

Du nämner att du har två barn. Är det svårt att få tid till sex på rätt dagar?

Tack! Nej det tycker jag inte. De är 2 och 5 år och somnar hyfsat lätt på kvällarna så när de somnat är det inget problem att få till det. Det var värre förut när han jobbade borta varannan vecka men vi lyckades faktiskt pricka äl då också även om det krävdes en del planering och resor och det var inte särskilt romantiskt.
  • Anonym (K)

Och en sak till. Köp billiga äl-test så blir det inte allt för oekonomiskt. Jag använder stickor från Testlagret och tycker de funkar jättebra.

Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?