• Mangoodream

Vi som genomgår ivf

Hej, jag är 43 år och har sedan tidigare två barn på 19 och 20 år. Jag och min sambo har börjar vår första ivf. Vi tar sprutor och snart dags för äggplock. Skulle vara kul att komma i kontakt med andra i samma situation som vill bolla tankar och erfarenheter. Har inte många kompisar som ska ha barn och om allt går bra så kommer vi i den här tråden bli föräldrar. Jag hoppas det blir ett härligt gäng som kan stötta vara dra.

• Svar på tråden Vi som genomgår ivf
  • Litenkotte
    sast skrev 2018-10-16 11:02:35 följande:
    Så tråkigt att det inte gick vägen denna gång!

Vi fick ut sju ägg i onsdags förra veckan, fem blev befruktade och en blastocyst blev insatt igår, då hade de fryst en blastocyst och skulle vänta tills idag med att frysa de sista tre. 
    Jag tycker det är helt vedervärdigt att gå och vänta och känna efter hela tiden, kan inte koncentrera mig på någonting annat...
    Ska testa och meddela kliniken 31/10, känns som år tills dess, har ju dessutom fem missfall bakom mig så jag väntar väl egentligen mest på en blödning :(
    Håller alla tummar att det går vägen den här gången. Det måste ju ändå vara er tur nu! Vad skönt att de ändå fick ut så många ägg och att ni snart även har flera back up i frysen. Förstår känslan med väntan. Stort tomrum. Själv är jag frustrerad och tänker på min ENDA chans. Vips så får de inte ut några ägg eller inte lyckas befrukta något. Då är det ridå liksom. Har suttit här på jobbet och gråtit på fm efter samtal med kliniken (dag 1 på mensen nu, så det var liksom nära till tårarna...). De har policy som säger att man inte får köpa 3-paket i min ålder, när jag då förstår att andra kliniker resonerar annorlunda där förutsättningarna snarare får bestämma. Frustrerande då de sett att jag har mycket äggreserv och väldigt goda förutsättningar. Har fött ett barn tidigare. Ville även ha svar varför man valt långa processen på mig, men fanns inget i journalen om det. Lite orolig för det här med "klimakteriefasen" Rädd att man skulle stanna där. Har du kört korta? Vad har ni fått veta om för och nackdelar med dessa två olika varianter? Fick inget vettigt svar av hon som ringde upp idag. Vilken klinik går ni till? Vi går till Livio i Umeå. 
  • sast
    Litenkotte skrev 2018-10-16 12:20:47 följande:
    Håller alla tummar att det går vägen den här gången. Det måste ju ändå vara er tur nu! Vad skönt att de ändå fick ut så många ägg och att ni snart även har flera back up i frysen. Förstår känslan med väntan. Stort tomrum. Själv är jag frustrerad och tänker på min ENDA chans. Vips så får de inte ut några ägg eller inte lyckas befrukta något. Då är det ridå liksom. Har suttit här på jobbet och gråtit på fm efter samtal med kliniken (dag 1 på mensen nu, så det var liksom nära till tårarna...). De har policy som säger att man inte får köpa 3-paket i min ålder, när jag då förstår att andra kliniker resonerar annorlunda där förutsättningarna snarare får bestämma. Frustrerande då de sett att jag har mycket äggreserv och väldigt goda förutsättningar. Har fött ett barn tidigare. Ville även ha svar varför man valt långa processen på mig, men fanns inget i journalen om det. Lite orolig för det här med "klimakteriefasen" Rädd att man skulle stanna där. Har du kört korta? Vad har ni fått veta om för och nackdelar med dessa två olika varianter? Fick inget vettigt svar av hon som ringde upp idag. Vilken klinik går ni till? Vi går till Livio i Umeå. 
    Jag har gjort det korta protokollet, fick ingen information alls om alternativ, Vi kunde bara välja ett försök, av ekonomiska orsaker så vi frågade aldrig efter tre. Jag fattar inte riktigt det där med klimakteriefasen?
    Jag är glad att vi har flera ägg i frysen, ifall vi har möjlighet att använda dem men hoppas naturligtvis på att vi ska slippa och får vår bebis detta försök!
  • Litenkotte
    sast skrev 2018-10-16 13:55:23 följande:
    Jag har gjort det korta protokollet, fick ingen information alls om alternativ, Vi kunde bara välja ett försök, av ekonomiska orsaker så vi frågade aldrig efter tre. Jag fattar inte riktigt det där med klimakteriefasen?
    Jag är glad att vi har flera ägg i frysen, ifall vi har möjlighet att använda dem men hoppas naturligtvis på att vi ska slippa och får vår bebis detta försök!
    OK. Vår läkare ska nu ringa upp i morgon, så vi ska få svar på varför långa protokollet, för- och nackdelar. Tycker det känns lite scary att först gå in i "klimakterie" för att sedan starta om igen. Det enda jag förstått är att man med detta kan få fler ägg att släppa samtidigt (om jag nu fattat rätt) Så ni är i Umeå också... Jag tycker fö att de har varit superbra och tagit emot oss på ett bra sätt. Kanske kan vi, av ekonomiska skäl, bara välja ett försök ändå. Men det kan ju vara bra att veta om de resonerar olika på olika kliniker. Vill ju ha så bra chans som möjligt. De ville gärna veta också, är det också en Livio klinik eller Sohiahemmet så är det ju samma koncern. Då bör de ju ha lite koll och hålla samma policy sa hon som ringde mig. De verkar iaf öppna för det, utan att lova något. Hoppas på svar från @mangoodream så får vi se var det landar i för oss. Hoppas verkligen att det går vägen för er nu och att ni inte behöver tina upp och göra fler försök. Håller alla tummar för er! (och kanske råkar vi på varandra i Umeå... Vem vet)
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-10-16 09:17:33 följande:

Fick mensen idag... Väntar på att de ska ringa upp. Vår läkare rekommenderade långa programmet. Bara erbjuden ett försök min stora äggreserv till trots. Så om 21 dagar börjar jag med nässpray... Bra att veta att ni blev erbjuda tre försök, ska fråga varför man gör olika. Vilken klinik går ni till?

Vi går privat i Stockholm och glada att vi fick paketpris. Känner att man har åldern emot sig. Det kan bli att vi måsten köpa ett trepack till om det inte går vägen. Min kille vill helst inte göra äggdonation utan att det är mina ägg. Finns en klinik i st Petersburg där man för veta mycket om donatorn och även bild hur de såg ut upp till 12 år. Jag har två barn sedan tidigare och är inte främmande för äggdonation. Mindre ingrepp hormoner och större chans. Jag mådde så dåligt under ruvningen. Lutinus tog knäcken på mig, kunde inte sova. Hungrig och åt mackor på nätterna. Vill helst slippa men bara bita ihop. Vi kör andra ivf när jag får min mens nästa gång. Har man tur kan det bli något innan.
  • Litenkotte
    Mangoodream skrev 2018-10-17 19:41:46 följande:
    Vi går privat i Stockholm och glada att vi fick paketpris. Känner att man har åldern emot sig. Det kan bli att vi måsten köpa ett trepack till om det inte går vägen. Min kille vill helst inte göra äggdonation utan att det är mina ägg. Finns en klinik i st Petersburg där man för veta mycket om donatorn och även bild hur de såg ut upp till 12 år. Jag har två barn sedan tidigare och är inte främmande för äggdonation. Mindre ingrepp hormoner och större chans. Jag mådde så dåligt under ruvningen. Lutinus tog knäcken på mig, kunde inte sova. Hungrig och åt mackor på nätterna. Vill helst slippa men bara bita ihop. Vi kör andra ivf när jag får min mens nästa gång. Har man tur kan det bli något innan.
    OK. Vilken klinik i Sthlm? Är det Livio, någon annan? 
  • Litenkotte
    Jag fick veta att Livio skulle ta upp detta i sin organisation att andra kliniker erbjuder "äldre" paketpris. Jag fick förklarat att det handlar om den ekonomiska risken, alltså att risken för att vi äldre måste genom gå alla tre försök = sämre vinst för dem. Suck. Klart att det är så. Får nöja oss med ett försök mao. Mens dag 2 idag och den 5 nov börjar jag med nässpray två veckor, sen på med sprutor och hormoner. Det blir äggplock i v. 49 som det ser ut. Mödosam process med långa protokollet, men min läkare förklarade att det är större chans de får ut fler ägg på det sättet. Låt oss hoppas. Skönt för er att känna tryggheten med att få paketpris och fler försök. Trist om du mådde dåligt av Lutinus, har ju provat det under dagarna innan den här mensen och mådde helt ok. Lite risig i magen och illamående. Men inget extremt. Håller alla tummar ni inte behöver gå vidare med äggdonation - men stå på dig om det är det ni måste. När blir det nästa tillfälle? Håller alla tummar för er. 
  • Litenkotte
    Mangoodream - Hur har det gått för er? Inne på andra försöket än? Jag har precis kört två veckor på nässpray nu och tog blodprod/östradiol i morse. Mått helt ok, huvudvärk och lite allergisk av nässprayen. Har ändå kunna leva ett hyfsat normalt vardagsliv, hållit igång och tränat m.m. Inväntar besked om att börja med sprutorna, så får man väl se hur man kommer må här framöver. Nervös och känner väl mest att väntan är psykiskt påfrestande. Ovissheten och oron om att det ska gå snett. Vår enda chans liksom. 
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-19 21:20:37 följande:

Mangoodream - Hur har det gått för er? Inne på andra försöket än? Jag har precis kört två veckor på nässpray nu och tog blodprod/östradiol i morse. Mått helt ok, huvudvärk och lite allergisk av nässprayen. Har ändå kunna leva ett hyfsat normalt vardagsliv, hållit igång och tränat m.m. Inväntar besked om att börja med sprutorna, så får man väl se hur man kommer må här framöver. Nervös och känner väl mest att väntan är psykiskt påfrestande. Ovissheten och oron om att det ska gå snett. Vår enda chans liksom. 

Hej, vårt andra försök nu. Satte in två embryon i fredags och har testdag 7/11. Hoppas det går vägen nu. Du kör långa protokollet? Jag fråga vår läkare men han sa att de alltid körde korta. Blir inte bättre med långa utan vissa läkare är vana med långa. Vet du varför ni gör långa?
  • Litenkotte
    Mangoodream skrev 2018-11-26 17:51:44 följande:
    Hej, vårt andra försök nu. Satte in två embryon i fredags och har testdag 7/11. Hoppas det går vägen nu. Du kör långa protokollet? Jag fråga vår läkare men han sa att de alltid körde korta. Blir inte bättre med långa utan vissa läkare är vana med långa. Vet du varför ni gör långa?
    Menar du testdag 7/12 gissar jag? Håller alla tummar. Jag är själv inne i den långa processen som sagt. Fick väl inget vettigt svar varför, men min läkare sa att det ändå ger bättre förutsättningar att få ut fler ägg när man först nedregleras innan man kör på med sprutorna. På så sätt bromsas processen upp och fler ägg "hinner i kapp" och mognar samtidigt. Det var väl förklaringen jag fick. Vi tänkte om det ger bättre chans, så varför inte. Men de första två veckorna med nässpray var väldigt jobbiga. Huvudvärk och smärtor. Torra slemhinnor och fick också blödning dagen innan jag skulle börja med sprutorna. Detta pågick två tre dagar, inte mycket men ändå. Fick inget vettigt svar på om detta var biverkningar, utan snarare stressade en barnmorska upp mig om att det var ovanligt och sedan med massa frågor kring när jag gjorde cellprov senast osv. Såklart hann jag tänka alla möjliga anledningar till detta. Om inte cancer så kanske mina livmoder blivit helt uttunnad av nedregleringen. Jag hade tydligen väldigt låga värden (och det ska kanske vara bra?) Men det var också förklaringen till att jag mått dåligt och haft så ont i huvudet. Blev lite bättre när jag började med sprutorna (dag 7 idag) men vid första blodprovet visade det sig att jag hade för låga värden, så de dubblade min dos from sprutan igårkväll till 450 (Tar Gonal-F). På fredag ska jag göra VUL så jag hoppas verkligen det visar att något hänt och att det finns ägg att ta ut nästa vecka. Tänk om de skickat in mig i klimakteriet och jag inte kan komma tillbaka. Jag är livrädd. Hormonsvängningar på detta. Puh. 
  • Litenkotte
    Mangoodream skrev 2018-11-26 17:51:44 följande:
    Glömde ju fråga... Av vilken anledning fick ni sätta in två emryon? Vad jag förstår gör man knappt det längre. Hur resonerade de? Var det ert önskemål?
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:24:45 följande:

Glömde ju fråga... Av vilken anledning fick ni sätta in två emryon? Vad jag förstår gör man knappt det längre. Hur resonerade de? Var det ert önskemål?

Hej, de tänker på min ålder och att vi går bättre chans med två. Vi ville det också.
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:24:45 följande:

Hej, de tänker på min ålder och att vi går bättre chans med två. Vi ville det också. H
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:22:14 följande:

Menar du testdag 7/12 gissar jag? Håller alla tummar. Jag är själv inne i den långa processen som sagt. Fick väl inget vettigt svar varför, men min läkare sa att det ändå ger bättre förutsättningar att få ut fler ägg när man först nedregleras innan man kör på med sprutorna. På så sätt bromsas processen upp och fler ägg "hinner i kapp" och mognar samtidigt. Det var väl förklaringen jag fick. Vi tänkte om det ger bättre chans, så varför inte. Men de första två veckorna med nässpray var väldigt jobbiga. Huvudvärk och smärtor. Torra slemhinnor och fick också blödning dagen innan jag skulle börja med sprutorna. Detta pågick två tre dagar, inte mycket men ändå. Fick inget vettigt svar på om detta var biverkningar, utan snarare stressade en barnmorska upp mig om att det var ovanligt och sedan med massa frågor kring när jag gjorde cellprov senast osv. Såklart hann jag tänka alla möjliga anledningar till detta. Om inte cancer så kanske mina livmoder blivit helt uttunnad av nedregleringen. Jag hade tydligen väldigt låga värden (och det ska kanske vara bra?) Men det var också förklaringen till att jag mått dåligt och haft så ont i huvudet. Blev lite bättre när jag började med sprutorna (dag 7 idag) men vid första blodprovet visade det sig att jag hade för låga värden, så de dubblade min dos from sprutan igårkväll till 450 (Tar Gonal-F). På fredag ska jag göra VUL så jag hoppas verkligen det visar att något hänt och att det finns ägg att ta ut nästa vecka. Tänk om de skickat in mig i klimakteriet och jag inte kan komma tillbaka. Jag är livrädd. Hormonsvängningar på detta. Puh. 

Hej, spännande med vul. Jag tog också maxdos Gonal förra försöket. Fick då 5 ägg, tre befruktades och två insatta. De tredje gick ej till frys. Håller tummarna för dig imorgon. Vår klinik gör bara vul inga blodprov. Först sprutar och efter 7 dagar vul och ktr blåsor och ev reglerar dosen. Bokar tid för ägguttag en vecka senare.

Klimakteriet är ingen risk, de skulle inte utsätta folk för detta med medicinerna.
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:22:14 följande:

Ja testdag 7/12.. en vecka kvar. Kommer inte tjuvtesta. Tänker faktiskt väldigt lite. Första gången hoppades man så mycket men nu är det inget man kan påverka utan man får bara acceptera läget.
  • Litenkotte
    Mangoodream skrev 2018-11-29 21:29:04 följande:

Hej, de tänker på min ålder och att vi går bättre chans med två. Vi ville det också.

Ok. Vilken klinik går ni till? Jag är så förvånad att de gör så olika. Jag har hört att man knappt sätter in två nuförtiden. Dessutom så blev vi ju inte erbjudna 3-paket som ni. Nå väl. Fick tråkiga besked på VUL i fredags. Bara 5 ägg på hö som bara var 10 mm. På vä sida var de mycket mindre. Låga värden än, trots att dosen Gonal-F ökades till 450 i tisdags. Ska tillbaka på tisdag 4/12. Tappat hoppet lite... Mötte ny läkare den här gången och han sa bara att det inte såg så lovande ut och att vi får se på tisdag om vi får avbryta behandlingen eller ej. Blev rätt ledsen och deppig. Nu försöker jag ändå leva på hoppet. Domen kommer på tisdag.
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-12-02 19:46:45 följande:

Ok. Vilken klinik går ni till? Jag är så förvånad att de gör så olika. Jag har hört att man knappt sätter in två nuförtiden. Dessutom så blev vi ju inte erbjudna 3-paket som ni. Nå väl. Fick tråkiga besked på VUL i fredags. Bara 5 ägg på hö som bara var 10 mm. På vä sida var de mycket mindre. Låga värden än, trots att dosen Gonal-F ökades till 450 i tisdags. Ska tillbaka på tisdag 4/12. Tappat hoppet lite... Mötte ny läkare den här gången och han sa bara att det inte såg så lovande ut och att vi får se på tisdag om vi får avbryta behandlingen eller ej. Blev rätt ledsen och deppig. Nu försöker jag ändå leva på hoppet. Domen kommer på tisdag.

Hej, jag hade också flest blåsor på högra stocken. Blåsorna kan växa till sig , det gjorde mina. Jag ruvar dag 10 och känner mig trött med huvudvärk. Känslan i kroppen säger att det inte gick vägen. Testdag på fredag. Förra gången var det en torsdag och började blöda på tisdagen. Suck vad man får gå igenom. Håller tummarna för dig.
  • Litenkotte
    Mangoodream skrev 2018-12-03 22:26:35 följande:
    Hej, jag hade också flest blåsor på högra stocken. Blåsorna kan växa till sig , det gjorde mina. Jag ruvar dag 10 och känner mig trött med huvudvärk. Känslan i kroppen säger att det inte gick vägen. Testdag på fredag. Förra gången var det en torsdag och började blöda på tisdagen. Suck vad man får gå igenom. Håller tummarna för dig.
    Så i morgon gäller det alltså för er - testdag! Gjorde återbesök i tisdags och fick då besked att det blir ägguttag för oss i morgon, fredag. Har inte frågat, men för oss borde de väl isf också erbjuda att kunna sätta in två... Med tanke på min ålder också då. Vi får väl se. Men först ska vi väl se till att de får ut något. Vänstra stocken stod fortfarande stilla, ingen hade hänt där tyvärr. Så troligen kommer de bara plocka de 5-7 som såg redo ut på höger. Men som du säger, man kan ju alltid hoppas att vänstra har vuxit till sig sedan i tisdags. Håller tummarna för det.  Går allt vägen blir det återföring på måndag. Känns skönt att äntligen vara framme vid dessa steg, men samtidigt otroligt jobbigt och påfrestande. Det är ju så sjukt mycket som ska stämma för att det ska bli någon graviditet av detta. Suck. Utom min kontroll ska jag nu bara försöka slappna av, men det är inte lätt. Jag är dessutom överkänslig mot lokalbedövning, så ägguttaget ska göras utan det. Men jag skulle få lite extra morfin sa de Håller tummarna för oss all i morgon helt enkelt! 
  • Litenkotte
    Mangoodream - hur har det gått? Du hade väl testdag förra fredagen?

Vi fick ut 13 ägg till slut, 5 befruktades och satte in ett 3 dagars embryo i måndags. De resterande skulle odlas vidare. Fick dock besked i ett brev att inget hade klarat sig till dag 5. Tungt. Nu finns ingen back upp i frysen som skulle gjort mig lite lugnare. Nu är det som (förhoppningsvis fortfarande) finns i min livmoder vår sista chans. Ruvardag 6 idag. Vet inte hur jag ska kunna vänta till den 28/12 (Ruvardag 18) som är vår testdag. Förstår också att klinikerna gör olika, på vilken ruvardag skulle ni testa? Hoppas att allt gick bra för er.
  • JayCee

Spännande att läsa om allas erfarenheter. Jag fyller 40 i februari och ska precis börja med IVF. Har dålig äggreserv och dåliga hormonvärden enligt min gyn. Har inget barn sedan tidigare och är ganska orolig att det inte kommer att gå. 

• Litenkotte
    Länge sedan jag var inloggad. Mangoodream - hur har det gått för er? Fick aldrig något svar, vilket klinik i Sthlm erbjöd er 3 paket? Vore bra att veta om det var Livio, eftersom jag haft snack med vår klinik om hur man gör olika...

Här har det varit en jobbig tid. Första IVF-försöket (Uttag 13 ägg, ÅF 8-celligt embryo på dag 3) gick fram till ruvardag 13 när jag började blöda massor. Detta var dagen före julafton, så det blev en tuff jul. Blev väldigt förvånad, men fick hjälp direkt för att testa ett försök till, den här gången korta protokollet. Med facit i hand skulle vi avvaktat, men när man är mitt i det och känner frustration och bara vill komma framåt så gör man vad som helst. Klocka tickar och man närmar sig nästa födelsedag. Jobbigt. IVF-försök nr två blev bara 5 ägg vid uttag och dessa odlades till dag 5 (som tyvärr var en söndag) och inget var i skick nog för ÅF dag 3 eller frysning av blastosyst. För mycket fragment. Och där rasade man ner i det svarta hålet igen. Den emotionella berg- och dalbanan med dagar av gråt och frustration. Suck. Detta var en månad sedan och vi har väntat lika länge för att få telefontid med läkaren. Hon ringde igår. Hon är ändå hoppfull. Eftersom första försöker gav 13 ägg och att jag har bra värden och bra äggreserv, så är de beredda att ge oss ett försök till. Nu blir det långa protokollet igen, så här ska kämpas på in till sista dagarna i april/början på maj. Tredje gången gillt, jag hoppas att den teorin stämmer för oss. Dock är det ju också den ekonomiska aspekten... Känns galet vilka summor man har lagt på detta. Rätt besviken också på att vi inte, så andra fick köpa 3 försök med en gång. 
Svar på tråden Vi som genomgår ivf