Läs om alla partier i riksdagsvalet 2018
Alla personer läser inte om småpartier.
För att det ska bli rättvist måste man ta reda på hur alla partier vill.
Hur många partier finns registrerade?
Varför ska jag kasta bort min tid på de 95% av partierna som kommer att ha noll inflytande efter valet?
Hur många partier finns registrerade?
Varför ska jag kasta bort min tid på de 95% av partierna som kommer att ha noll inflytande efter valet?
Röstar själv på ett småparti
Klassiskt Liberala Partiet.
Över 60 partier
data.val.se/val/val2018/valsedlar/R/rvalkrets/10/valsedlar.html
en röst på ett litet parti är faktiskt inte bortkastad.
Det kretsar inte bara till vilka partier som får mandat.
1. partistöd på 2.5 procent
2. valsedlar på 1 procent
3. man behöver troligen ett högt stöd i föregående val för att man ska komma in
4. småpartier kan ta upp frågor som inte riksdagspartierna gör
5. Valresultatet påverkar opinionen.
För att det ska bli rättvist och att alla partier får röster som de förtjänar så måste folk läsa om alla deltagande partier.
Jag har på senare år börjat att kika runt bland de sk. småpartierna. Det finns faktiskt småpartier som har verkligt vettiga partiprogram. Jag tycker att det är väldigt dåligt att inte även dessa finns med i Partikollen/Valkompassen. Hade småpartierna tagits med även där, så hade folk blivit än mer medvetna att dessa finns och att det då finns väldigt vettiga alternativ, om man nu är missnöjd med vad de "vanliga" partierna åstadkommit de senaste mandatperioderna. Hade folk gjorts medvetna så hade valutgången antaglige blivit väldigt annorlunda och de sk. "vanliga" partierna hade fått sig en rejäl tankeställare och varit tvugna att tänka om. Men tack vare att småpartierna ratas i Partikollen/Valkompassen så kan de"vanliga" partierna fortsätta att få härja fritt. Att aktivt försöka undanhålla information på detta sätt är förkastligt, och det innebär bakslag för samhället och hela vår planet, och det kommer att dröja ännu längre innan vi når en verklig demokrati. ... Jag tillhör den skara som kommer att välja ett av småpartierna. ... Med vänlig hälsning, Pentra