• Anonym (Anonyma ts)

Hur blir man lycklig som singel? Känner mig så ensam...

För någon månad sedan så tog det slut mellan mig och min dåvarande pojkvän, detta på grund utav att jag mådde fruktansvärt dåligt när vi var tillsammans. Jag vill inte vara med honom, men jag hatar verkligen livet som singel. Ser ingen mening med vardagen eller framtiden, har svårt att känna lycka, har ingen trygghet eller någon jag kan älska (förutom mina nära och kära då) och det är så otroligt tufft. Vi var ändå tillsammans i 3 år, och nu helt plötsligt är jag ensammast i världen känns det som. Jag vill inte gå in i något nytt, då jag blev så trasig på grund utav mitt ex så har otroligt mycket känslor och tankar att ta itu med. Det enda jag vill är att kunna älska livet igen, att kunna känna lycka trots singel och jag har ju hobbys och vänner men ändå känns allt så otroligt ensamt. Vill bara ha den säga närheten, och tryggheten som man hade och jag vet seriöst inte hur jag kommer kunna "acceptera" detta nya liv. Hur gör man för att kunna uppskatta singellivet? Vill som sagt inte ligga runt eller söka trygghet på så sätt, utan jag vill kunna må bra och känna lycka trots att jag nu står ensam. Detta är fruktansvärt svårt och en tomhetskänsla jag inte kan kontrollera.

• Svar på tråden Hur blir man lycklig som singel? Känner mig så ensam...
  • Anonym (f)

För att ha en lyckad relation måste du vara bekväm och trygg med att vara med dig själv.
    Att "lära sig uppskatta singellivet" är aningen fel uttryckt, det du ska göra är att inse att ditt liv inte är en strumpa som saknar strumpa nr. 2 och därmed är värdelös på egen hand. En relation är ingenting som ska behövas för att man ska må bra.

• Anonym (Anonyma ts)
    Anonym (f) skrev 2018-07-21 21:17:09 följande:

För att ha en lyckad relation måste du vara bekväm och trygg med att vara med dig själv.

Att "lära sig uppskatta singellivet" är aningen fel uttryckt, det du ska göra är att inse att ditt liv inte är en strumpa som saknar strumpa nr. 2 och därmed är värdelös på egen hand. En relation är ingenting som ska behövas för att man ska må bra.

Jag tror jag alltid varit lite såhär, haft svårt att vara singel och inte hålla på med någon. Vet inte vad det är som skrämmer mig så otroligt mycket men jag mår verkligen inte bra som ensam... Det är dock inte bra att vara såhär då jag faller alldeles för lätt för andra människor, vilket innebär att jag också lätt blir utnyttjad eller sårad i slutändan. Jag vill inte leta eller jaga kärleken, jag vill att den kommer när det känns rätt och just nu gör det ju inte det. Så innerst inne vet jag ju att jag bör hålla mig ensam en tid framöver, men det är hemskt. Får exakt samma känslor som jag haft under den tiden jag hade depression i två år, att känna sig så ensam och tom och då menar jag riktigt tom. Känner mig också väldigt rastlös, när jag hade förhållande hade jag alltid någon eller något att längta efter och det var en fruktansvärt stor trygghet för mig. Så nej, jag vet verkligen inte hur jag gör för att kunna älska livet som ensam, det känns bara så svårt för en människa som mig.
  • Anonym (Bella)

Det finns inget magiskt spö som poff förhandlar dig till en nöjd singeltjej.

Att vara tillfreds med livet och sig själv är ett jobb som alltid pågår.

Det är aldrig någon annans jobb/skyldighet att göra dig nöjd.

Du kan aldrig få en bättre relation med någon än du själv kan erbjuda. Dvs, du kommer alltid ha struliga förhållanden så länge du själv inte gillar dig själv.

Jobba på självkänsla och värdighet. Ta reda på vem du är och vad du vill bli. Att aktivt jobba på ett bättre du.

• Anonym (J)

Det är lätt att fastna i känslor kring ensamhet när det så nyligen har tagit slut. Det blir ju en sån omställning. Plötsligt ska man sova ensam, man har en massa tid för sig själv, ändrade vanor, osv.

Men som de andra skriver är det också nu du har tid att fokusera på dig själv. Vem är du? Vem vill du vara? Vilka drömmar har du? Vad får dig att må bra? Jobba på att hitta lyckan utan en partner genom att se ditt eget värde, din egen styrka och vad som gör dig unik. När man är singel behöver man ju inte längre anpassa sig efter någon annan, så se den här tiden som en chans för dig att vara egoistisk och hitta tillbaka till dig själv eller den du vill vara.

• Anonym (Erica)

Om man är van att ha en partner och vill ha sånt liv,så kan det vara svårt.Lär dig att växa som människa,det kan du göra nu när du inte har någon.Det går visst att träffa någon men det finns tyvärr ingen garanti att någon är i lyckligt förhållande livet ut.Vissa lyckas med detta efter de separerat.

• Tecum

En del passar inte att vara singlar, så enkelt är det. Jag är sån. Men se till att var mer noggrann när du väljer nästa partner och hoppa inte in med första bästa. Du är tjej så du har större valmöjligheter än killar så ta det lugnt och använd förnuftet och inte bara känslan.

• Anonym (Anonyma ts)

Tack för era tips, det värsta är bara att det känns som att detta inte är tillfälligt utan att det bara är sådan jag är. Som extrovert så livnär jag mig på andras närhet och tillvaro, utan den känner jag mig livlös och tom, och det är just det som gör det extra jobbigt för mig att kunna leva som singel. Nu har jag inte riktigt någon att kunna få energi ifrån, utan jag måste ju lära mig själv att kunna må bra ensam.

• Anonym (Anonyma ts)
    Tecum skrev 2018-07-21 22:36:20 följande:

En del passar inte att vara singlar, så enkelt är det. Jag är sån. Men se till att var mer noggrann när du väljer nästa partner och hoppa inte in med första bästa. Du är tjej så du har större valmöjligheter än killar så ta det lugnt och använd förnuftet och inte bara känslan.

Jag tog det väldigt lugnt med mitt ex, jag valde honom med omtanke men sedan förändrades han totalt efter ett halvår tillsammans, han sårade mig grovt och betedde sig riktigt illa. Hade jag vetat att han var kapabel att gå bakom min rygg efter allt han sagt, hur gullig han spelade att han var, ja då hade jag då aldrig ens rört honom med tång. Sen efter det så förändrades han aldrig riktigt, eller ja på ett sätt men han betedde sig istället illa på andra vis och då tog det stopp för mig.
  • Fjäril kär
    Anonym (Anonyma ts) skrev 2018-07-21 23:11:10 följande:

Tack för era tips, det värsta är bara att det känns som att detta inte är tillfälligt utan att det bara är sådan jag är. Som extrovert så livnär jag mig på andras närhet och tillvaro, utan den känner jag mig livlös och tom, och det är just det som gör det extra jobbigt för mig att kunna leva som singel. Nu har jag inte riktigt någon att kunna få energi ifrån, utan jag måste ju lära mig själv att kunna må bra ensam.

Det är ju det där du måste ta till dig. Att hämta energi från andra människor och andra saker i ditt liv. - inte enbart en partner.

Jag är själv extremt social och behöver närhet och andra människor för att må bra, men jag har lärt mig att ha ett intressant liv som fyller dom kraven. Ett yrke jag älskar med kollegor som ger mig väldigt mycket, ett engagemang i kyrkan som ger mig massor av social samvaro och jag gör mycket för andra. Jag har många vänner som fyller behovet av närhet, äventyr och vänskap. Jag har hobbys och intressen jag längtar till och som ger mig avkoppling och återhämtning.

Så jag är inte beroende av en partner även om jag inte gillar att vara singel.
  • Tecum
    Anonym (Anonyma ts) skrev 2018-07-21 23:11:10 följande:
    Det är vanligare att de som inte trivs som singlar är introverta, de har svårt att knyta kontakter med vänner och kollegor som kompensation. Extroverta har lätt att umgås med andra och har i allmänhet många vänner. De trivs ibland som singlar då de kan känna sig bundna och låsta i en relation. 

Du hade otur med din senaste kille, det är mindre vanligt att personer ändrar beteende så totalt som han gjorde. Nästa gång går det bättre!
  • Cecese
    Tecum skrev 2018-07-22 09:43:28 följande:

Det är vanligare att de som inte trivs som singlar är introverta, de har svårt att knyta kontakter med vänner och kollegor som kompensation. Extroverta har lätt att umgås med andra och har i allmänhet många vänner. De trivs ibland som singlar då de kan känna sig bundna och låsta i en relation. 

Du hade otur med din senaste kille, det är mindre vanligt att personer ändrar beteende så totalt som han gjorde. Nästa gång går det bättre!

Är du säker på att det är vanligare att introverta inte trivs som singlar? Jag är introvert och mycket nöjd med att vara singel. Jobbet uppfyller med råge mitt sociala behov och utanför arbetstid orkar/vill jag sällan träffa vänner eller en partner. För min del räcker det att träffa en partner eller vänner 2-4 gånger i månaden (1-2 gånger i veckan mina barnfria veckor). De veckor jag har barnen räcker jobbet och barnen mer än väl till och jag vill inte ha umgänge med någon annan efter arbetstid.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bella) skrev 2018-07-21 21:43:19 följande:

Du kan aldrig få en bättre relation med någon än du själv kan erbjuda. Dvs, du kommer alltid ha struliga förhållanden så länge du själv inte gillar dig själv.

Jobba på självkänsla och värdighet. Ta reda på vem du är och vad du vill bli. Att aktivt jobba på ett bättre du.
    Håller med.
  • Tecum
    Cecese skrev 2018-07-23 17:25:42 följande:
    Är du säker på att det är vanligare att introverta inte trivs som singlar? Jag är introvert och mycket nöjd med att vara singel. Jobbet uppfyller med råge mitt sociala behov och utanför arbetstid orkar/vill jag sällan träffa vänner eller en partner. För min del räcker det att träffa en partner eller vänner 2-4 gånger i månaden (1-2 gånger i veckan mina barnfria veckor). De veckor jag har barnen räcker jobbet och barnen mer än väl till och jag vill inte ha umgänge med någon annan efter arbetstid.
    Jag tror absolut att det är vanligare, men det betyder inte att alla introverta vill ha en relation. I ditt fall har du väl haft en relation då du har två barn? Det är annars en klassiker hos extroverta, de går in i en relation då de vill ha familj och barn men när det är avklarat väljer de singellivet och har många vänner och olika älskare.
  • Cecese
    Tecum skrev 2018-07-23 17:37:04 följande:

Jag tror absolut att det är vanligare, men det betyder inte att alla introverta vill ha en relation. I ditt fall har du väl haft en relation då du har två barn? Det är annars en klassiker hos extroverta, de går in i en relation då de vill ha familj och barn men när det är avklarat väljer de singellivet och har många vänner och olika älskare.

Ja, jag har haft en lite längre relation på 7 år där vi även levde ihop. Jag har 4 barn, 2 som kom under den relationen. Före det fick jag 2 barn där jag valde att vara ensam förälder.

Efter att jag lämnade äktenskapet för 6 år sen har jag haft ett par relationer på 1 år men i övrigt varit singel. Just nu ser jag mej inte kunna gå in i en relation igen. Kanske om det är riktigt rätt och då som särbo och träffas någon gång i månaden. Faktum är att det är som singel jag mått bäst och jag är lyckligare då än när jag är i förhållande.

Jag har hela livet varit en person som behövt mycket egentid och det tar energi att träffa vänner. Det är roligt men får inte ske för ofta. Jag kan utan problem spendera 2-3 månader utan att ha kontakt med andra än barnen.
  • Anonym (!)
    Cecese skrev 2018-07-23 17:25:42 följande:

Vad härligt att höra, du är ju precis som jag! Jippie, det finns fler! :) Och du verkar stå för det utan att skämmas, om du förstår vad jag menar... Givetvis är det inget att skämmas för, men idag är ju normen typ att man ska vara supersocial, ha cirka 300 vänner och ngt ständigt på gång - o att ensamhet nästan är något skamligt, folk tycker nästan synd om ensamma.... men gud vad jag längtar efter ensamhet! Även om jag älskar mina medmänniskor. :) Lever nu i kärnfamilj och har aldrig någon space! När jag var singel var det jätteviktigt för mig med min egentid, att bara få umgås med mig själv. Vilken kontrast! Har dock djup förståelse för att ofrivillig, total ensamhet är något helt annat, det är inget att leka med. Människan behöver en känsla av samhörighet och tillhörighet för att må bra!
  • Cecese
    Anonym (!) skrev 2018-07-23 18:20:38 följande:

Vad härligt att höra, du är ju precis som jag! Jippie, det finns fler! :) Och du verkar stå för det utan att skämmas, om du förstår vad jag menar... Givetvis är det inget att skämmas för, men idag är ju normen typ att man ska vara supersocial, ha cirka 300 vänner och ngt ständigt på gång - o att ensamhet nästan är något skamligt, folk tycker nästan synd om ensamma.... men gud vad jag längtar efter ensamhet! Även om jag älskar mina medmänniskor. :) Lever nu i kärnfamilj och har aldrig någon space! När jag var singel var det jätteviktigt för mig med min egentid, att bara få umgås med mig själv. Vilken kontrast! Har dock djup förståelse för att ofrivillig, total ensamhet är något helt annat, det är inget att leka med. Människan behöver en känsla av samhörighet och tillhörighet för att må bra!

Kul att det finns flera som mej :) Det är många gånger som folk tyckt att jag varit konstig men jag brukar kontra med att vi är olika helt enkelt. Jag har lärt mej tycka om mitt eget sällskap och det är sällan jag känner mej ensam fast jag är själv. Det är superskönt att kunna göra vad jag vill när jag är ledig och jag har oftast fullt upp och massor att göra
  • Anonym (Samma)

Jag känner med dig! Är i exakt samma sits. Blev lämnad av min pojkvän numera ex för 2,5 månad sedan. Det är en panik känsla att helt plötsligt stå på egna ben. Personen som gett dig trygghet finns inte där längre.

Man känner sig tom och försöker ersätta tomhetskänslan med andra killar(iaf jag). Men nej, så kan man inte hålla på. Det funkar ju inte!

Men hur ska man lära sig att leva med sig själv? Hur fan gör man det? Jag saknar tryggheten, ha någon som älskar mig, någon som bryr sig om mig. Vänner och familj gör det såklart men inte på samma sätt som en pojkvän gör.

Det är kärleksrelationen som jag saknar. Det är den jag vill ha. Men jag tror man måste älska sig själv innan man kan bli älskad av någon.

Men vägen att gå från tom inombords till fylld att älska sig själv verkar vara jävligt krokig. 

Hur gör man?!

• Anonym (viktgaste)
    Anonym (Bella) skrev 2018-07-21 21:43:19 följande:

Det viktigaste är att jobba med sig själv först. Väljer många kvinnor att bara vara själva nuförtiden 
Svar på tråden Hur blir man lycklig som singel? Känner mig så ensam...