• Anonym (J)

Hur stort ansvar om bonusbarnen måste man egentligen ta?

Hej.

Nu ska jag försöka förklara detta så tydligt som .möjligt.

För några år sen träffa jag världens finaste man. Vi blev ett par. Han har 2 barn sen tidigare och jag ett. För ett år sen blev jag gravid och vi valde såklart att behålla. Vid denna tiden bodde vi inte ihop å jag tyckte allt var verkligen bra. Men då vi väntade barn ihop så valde vi trots allt å flytta ihop. Så i slutet på december 2017 så flytta vi ihop . Å sen 1a februari kom vår dotter. Jag går ju just nu hemma å alla barn får komma hem direkt efter skolan å behöver inte va på fritids. Sambons är 12 Å 8 min är7.

Jag har haft dem alla på lov å klämdagar. Men känner att det börjar bli omöjligt. Jag hinner inte umgås med min bebis å ännu mindre min son. Stora bonusen är ett mkt osäkert barn som behöver lika mkt tid som bebisen. Å jag får ingen hjälp knappt alls av barnen. Sambon jobbar å är borta hela dagarna mellan 6-18. Å nu kommer sommarlovet.. Min stora 7åring fick inte gå på fritids alls trots att han ville ha lite lektid kanske 15 h veckan. Men d gick inte . Men de stora får. Men d vill ju såklart va lediga. Men jag vet inte hur jag ska orka med 4 barn varannan vecka under hela sommaren. Jag har inte heller körkort å bor på landet vilket gör att jag måste åka buss om jag ens ska kunna köpa glass. Hur mkt ansvar har jag egentligen. Vad är liksom rimligt att begära av mig? Självklart kommer barnen va lediga till störst del. Men jag behöver få en paus emellanåt å få rå om min bebis å mitt andra barn åxå. Vill kunna åka iväg å hälsa på släkt ( de bor minst 20 mil bort ) m.m . Men tyvärr kan jag inte ha med bonus för den äldsta klarar inte av o sova borta osv. Å får panik m.m om det inte känns bekant å tryggt.

• Svar på tråden Hur stort ansvar om bonusbarnen måste man egentligen ta?
  • Ess

Det mindre barnet får gå på fritids och 12 åringen får klara sig själv, sen kan du hitta på vad du vill med dina barn.

• Anonym (K)
    Anonym (Getmjölk) skrev 2018-05-16 16:44:37 följande:

Självklart ska du hjälpa till på samma sätt som med dina egna, ni är väl en familj?

Det är bara självklart om det gäller alla vuxna i hushållet och inte bara kvinnan.

Då är man en familj...
  • Anonym (Jennie)

Jag tror att din man och bonusarna skulle kunna må riktigt bra av att du och de två minsta reser bort några dagar. Även om barnen är på fritids på dagarna så blir det ändå mycket tid som de får ha sin pappa helt för sig själv.

• Anonym (Lisa)

Fråga din sambo om bonusbarnen kan bo hos deras Mamma,när han inte har tid att ta hand om dom och när du är upptagen med ditt liv.

• GGN

Klart dom ska vara på fritids! Annars får din man vara hemma.

Vadå att de inte hjälper till? Städar de inte sina egna rum, plockar bort tallriken etc?

• Anonym (. Eila)

Rent krasst behöver du inte ta nåt ansvar alls

Men normalt gör man ju det i en familj.. Men jag kan inte se att du ska behöva ta eget ansvar hela sommaren... Hur gjorde han innan du flyttade in..

Ni.måste prata om det och du får helt enkelt säga att du vill.åka bort så får han och mamman lösa det. En kompromiss är ju att han barn inte behöver vara på fritids hela veckorna utan kanske vara ledig någon dag men det är inget sin sambo kan kräva av dig.. Vill dom vara hemma är det I första hand han och mamman som får pussla ihop det.

Fy sjutton för att vara hemma ensam med ett gäng barn hela sommaren... Min sambos barn bodde här på heltid när jag var föräldraledig men han förutsatte aldrig att jag skulle vara hemma hela tiden (nu var dom 11 och 18) så självgående men han köpte hem mat så dom kunde göra egen lunch.. Ville dom ha skjuts till kompisar fick dom.fråga mig i tid om jag hade möjlighet och det fick inte vara en fritidsgård här med hur mkt kompisar som helst.

• Anonym (Lisa)

Var skulle barnen annars varit om du inte hade flyttat ihop med deras pappa?Hur hade han löst det?

• Anonym (Undran)

Lägger egentligen inga värderingar i något MEN ser en trådstart framför mig nästa sommar.

Min man tvingar mitt barn gå på fritids hela sommaren medans hans får vara lediga.

Nästa sommar är han föräldraledig. Hur känner du om han har sina 3 barn hemma men ber att din son är på fritids för han orkar inte med honom också?

• Ess
    Anonym (Undran) skrev 2018-05-17 13:21:46 följande:

Lägger egentligen inga värderingar i något MEN ser en trådstart framför mig nästa sommar.

Min man tvingar mitt barn gå på fritids hela sommaren medans hans får vara lediga.

Nästa sommar är han föräldraledig. Hur känner du om han har sina 3 barn hemma men ber att din son är på fritids för han orkar inte med honom också?

Det blir ju ts och hennes ex problem om de vill att deras barn ska va hemma hela sommaren. Precis som det nu egentligen är upp till mannen och hans ex att se till deras barn. 

Men sen undrar jag om 12 åringen verkligen går på fritids fortfarande, de flesta normalt utvecklade 12 åringar brukar kunna klara sig själva. Så det barnet borde kunna va hemma utan att besvära ts.
  • Anonym (A)
    Anonym (. Eila) skrev 2018-05-17 10:07:41 följande:
    Rent krasst behöver du inte ta nåt ansvar alls

Men normalt gör man ju det i en familj.. Men jag kan inte se att du ska behöva ta eget ansvar hela sommaren... Hur gjorde han innan du flyttade in..

Ni.måste prata om det och du får helt enkelt säga att du vill.åka bort så får han och mamman lösa det. En kompromiss är ju att han barn inte behöver vara på fritids hela veckorna utan kanske vara ledig någon dag men det är inget sin sambo kan kräva av dig.. Vill dom vara hemma är det I första hand han och mamman som får pussla ihop det.

Fy sjutton för att vara hemma ensam med ett gäng barn hela sommaren... Min sambos barn bodde här på heltid när jag var föräldraledig men han förutsatte aldrig att jag skulle vara hemma hela tiden (nu var dom 11 och 18) så självgående men han köpte hem mat så dom kunde göra egen lunch.. Ville dom ha skjuts till kompisar fick dom.fråga mig i tid om jag hade möjlighet och det fick inte vara en fritidsgård här med hur mkt kompisar som helst.
    Håller med
  • Ess
    sextiotalist skrev 2018-05-16 16:42:17 följande:
    TS har väl en föräldrapenning som hon bidrar till försörjningen av sin del
    Men det vet du väl, att ingen kvinna har någon inkomst!
    Deras liv går ju ut på att passa upp sin man och hans ungar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Undran) skrev 2018-05-17 13:21:46 följande:

Jag skulle inte förvänta mig nånting eller ta förgivet att min sambo skulle ta ansvar för mitt barn hela sommaren.Upp till mig och barnets pappa planera hur sommaren blir bäst för vårt barn.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2018-05-17 15:06:58 följande:

Men det vet du väl, att ingen kvinna har någon inkomst!

Deras liv går ju ut på att passa upp sin man och hans ungar.

Ibland undrar man, många förutsätter att kvinnan (speciellt den nya) är en golddigger utan egen inkomst och man kan nästan se den förvåning när den nya förklarar att det är hennes hus/lägenhet och att hon har inkomst som mer än väl försörjer henne själv.
  • Anonym (Man tar hand om bonus som sin egna)

Var beredd på att inte få någon bra relation med bonusbarnen om du hade tänkt att detta ska vara långvarigt

• Anonym (Ylvi)
    Anonym (Man tar hand om bonus som sin egna) skrev 2018-05-17 19:52:39 följande:

Var beredd på att inte få någon bra relation med bonusbarnen om du hade tänkt att detta ska vara långvarigt

Fats saknar betydelse.
    Det är inte sambons ungar man prioriterade när man flyttade ihop.
Svar på tråden Hur stort ansvar om bonusbarnen måste man egentligen ta?