• Justde

Skaffa barn samtidigt som examensarbete

Nu är det så att jag och min man går och funderar på att skaffa barn nummer 2 innan jag tagit min examen, det handlar om en examen på d-nivå/30 högskolepoäng (en hel termin). Är det någon som gjort det? Våra tankar är att pappan kommer vara hemma 2-3 dagar per vecka redan från början och följa med de tillfällen (som är relativt få) till universitetet. Jag tänker att det finns både fördelar och nackdelar. Anledningen till att vi vill ha ett till barn innan jag pluggat klart är just för att det annars blir så många år mellan våra barn och det känns inte heller optimalt att få ett till barn direkt jag är färdigutbildad utan då tänker jag att jag vill arbeta ett år först...

En positiv sak jag tänker är att jag i så fall kan vara relativt flexibel med när jag kan börja arbeta efter examen, alltså jag blir inte per automatik arbetslös direkt utan kan ju gott vara hemma ytterligare någon månad med bebisen och samtidigt söka jobb.

Hit me, fördelar och nackdelar ni som gjort något liknande? Både positivt och negativt! Även fast vi nog är rätt inne på att försöka oss på ett barn till inom en skar framtid!

• Svar på tråden Skaffa barn samtidigt som examensarbete
  • Anonym (E)
    Justde skrev 2018-04-10 13:02:00 följande:

Nu är det så att jag och min man går och funderar på att skaffa barn nummer 2 innan jag tagit min examen, det handlar om en examen på d-nivå/30 högskolepoäng (en hel termin). Är det någon som gjort det? Våra tankar är att pappan kommer vara hemma 2-3 dagar per vecka redan från början och följa med de tillfällen (som är relativt få) till universitetet. Jag tänker att det finns både fördelar och nackdelar. Anledningen till att vi vill ha ett till barn innan jag pluggat klart är just för att det annars blir så många år mellan våra barn och det känns inte heller optimalt att få ett till barn direkt jag är färdigutbildad utan då tänker jag att jag vill arbeta ett år först...

En positiv sak jag tänker är att jag i så fall kan vara relativt flexibel med när jag kan börja arbeta efter examen, alltså jag blir inte per automatik arbetslös direkt utan kan ju gott vara hemma ytterligare någon månad med bebisen och samtidigt söka jobb.

Hit me, fördelar och nackdelar ni som gjort något liknande? Både positivt och negativt! Även fast vi nog är rätt inne på att försöka oss på ett barn till inom en skar framtid!

Alla funkar väl olika. Jag har inte barn själv och så pluggar jag på distans så det är väl annorlunda, men det låter oerhört stressigt. Ett jobb kan vara tufft och du kan få sparken om du inte sköter dig men jag tänker ju att om du misslyckas med examensarbetet så blir det större konsekvenser än om du är föräldraledig i 6-9 månader. Men känner du att du hanterar att ha annat för dig medans du pluggar så varför inte? Bara det inte förstör för den framtid du byggt upp för dig själv och dina barn liksom... Glad
  • Justde

Kanske ska tillägga att det under den perioden som jag kommer skriva examensarbete så är det 5-7 obligatoriska sammankomster samt eventuella möten jag bokar med min handledare. I övrigt går det ju att arbeta själv hemifrån. Vid obligatoriska sammankomster och eventuella handledarmöten kommer min man ha möjlighet att ställa upp och följa med och ta hand om barnet. Jag planerar även att helamma ett eventuellt nästa barn också.

Tänker även att i absolut värsta fall om jag inte skulle vara klar i tid så får jag fixa det som behöver ändras efter det.

Svar på tråden Skaffa barn samtidigt som examensarbete