• jenst1

Hjälp! Snabbt beslut om Engelska skolan

Hej!
    Vi har otroligt nog fått plats på engelska skolan i Göteborg till hösten, årskurs 3. 

Måste nu fatta ett snabbt beslut efter diskussion här i familjen. 

Kan några av er snälla dela med er av erfarenheter? Är skolan fortfarande lika bra som ryktet säger? stämmer det med bra och regelbunden återkoppling till föräldrarna? 

Kommer inte ha tid att gå igenom alla trådar. Såg snabbt att det fanns en del gamla trådar men behöver status på nuläget. Vill ha en verklig bild av det, mer än det som står på deras egna hemsida.

Jag är lite rädd att det är för tufft. Eller? behöver eleverna kunskaper i engelska innan? ex att man har familj eller släkt från engelsktalande länder.

Jag är ju verkligen för mer engelskakunskap och mer engelska i vardagen, obviously, men tycker så klart att svenska språket är minst lika viktigt. Med ordförrådet osv. Är lite rädd för att det blir för lite svenska, eller?

Det kommer rent praktiskt bli rätt jobbigt för oss med tanke på det geografiska läget, så det måste verkligen vara bra för att vara värt det. 

Skulle vara så tacksam om ni vill dela med er om allt ni vet. Tusen TACK!

• Svar på tråden Hjälp! Snabbt beslut om Engelska skolan
  • Anonym (lärare)

Jag vet inget om just den engelska skolan. Kan dock svara på att det inte ska vara någon fara om man inte kan någon engelska innan utan de ökar successivt. 

Har haft barn på skolan på annan ort men både vi och sonen ångrade oss efter en halv termin. Var lite skeptisk innan till deras "1800-talssyn" på straff osv. De pratade verkligen bara om straff! Jag blev rätt chockad (är själv lärare). På det första föräldramötet när de förklarade att man fick prickar om man kom för sent, prickar om man gjorde andra överträdelser, prickar hit och prickar dit - ja då blev jag lite trött. Nästan hela föräldramötet gick ut på att prata om straff! Jag frågade rakt ut om de pratar så med barnen också, om fokus verkligen är så där mycket på straff (och därmed skrämselpropaganda och den gamla auktoritära stilen) och ja, det var väl det  fick jag till svar mellan raderna medan lärarna lite förvirrat försökte säga att det inte var så. Att ens använda ordet straff på det sättet gjorde mig inte alls bekväm. De sa bara att ja, men vi måste ju följa konceptet inom koncernen. När jag frågade om det inte är möjligt att lyfta frågan och ta den uppåt (och utveckla, alla skolor måste ju hela tiden utveckla sina koncept) så såg de mest livrädda ut. 

Sedan, från ett annat perspektiv: jag är engelsklärare på gymnasiet på ett högpresterande program. Vi får ganska många elever som har gått på Engelska skolan, men de utmärker sig inte nämnvärt i att det är bättre på engelska än gruppen i stort, de flesta är helt ok och någon enstaka når A i gymnasiekurserna, men det gör många andra elever också. Om syftet för ditt barn att gå på Engelska är just att bli superbra på engelska så kan man nog bli det på en annan skola också. 

Jag vet också av kollegor att lärarna har väldigt många undervisningstimmar och är rätt trötta och kanske inte alltid har tid/ork att ta sig an barn som behöver det lilla extra, då är det ju lätt att bara peka på ordningsreglerna och ropa "straff". 

• As86

Jobbar också som lärare (på kommunal skola) och kan säga att många elever flyttar till engelska när de börjar 4an här. Men flera har valt att komma tillbaka efter en termin eller två. Förklaringar som brist på individuellt stöd, avsaknad av trygghet, höga (ibland för höga) krav och stökigt klimat. Har också hört av pedagoger som jobbat att arbetsförhållandena inte är bra vilket leder till större personalomsättning.

Personligen skulle jag säga att de inte lever upp till sitt rykte.

• sofieau

Jag har två söner som går på Engelska skolan. För oss det bästa livsbeslut vi har tagit.
    Min ena son var mobbad på förra skolan pga ett är ärr på handen,  i Engelska tolereras ingen mobbing.
    Ordning och reda, lektioner börjar på en gång och det mesta är på engelska vilket är bra då vi kommer att flytta till Australien under ett år. Såklart att det är olika från skola till skola men jag vet att det finns barn med svårigheter som får den hjälp de behöver.

• jenst1
    Anonym (lärare) skrev 2018-04-10 07:06:00 följande:

Jag vet inget om just den engelska skolan. Kan dock svara på att det inte ska vara någon fara om man inte kan någon engelska innan utan de ökar successivt. 

Har haft barn på skolan på annan ort men både vi och sonen ångrade oss efter en halv termin. Var lite skeptisk innan till deras "1800-talssyn" på straff osv. De pratade verkligen bara om straff! Jag blev rätt chockad (är själv lärare). På det första föräldramötet när de förklarade att man fick prickar om man kom för sent, prickar om man gjorde andra överträdelser, prickar hit och prickar dit - ja då blev jag lite trött. Nästan hela föräldramötet gick ut på att prata om straff! Jag frågade rakt ut om de pratar så med barnen också, om fokus verkligen är så där mycket på straff (och därmed skrämselpropaganda och den gamla auktoritära stilen) och ja, det var väl det  fick jag till svar mellan raderna medan lärarna lite förvirrat försökte säga att det inte var så. Att ens använda ordet straff på det sättet gjorde mig inte alls bekväm. De sa bara att ja, men vi måste ju följa konceptet inom koncernen. När jag frågade om det inte är möjligt att lyfta frågan och ta den uppåt (och utveckla, alla skolor måste ju hela tiden utveckla sina koncept) så såg de mest livrädda ut. 

Sedan, från ett annat perspektiv: jag är engelsklärare på gymnasiet på ett högpresterande program. Vi får ganska många elever som har gått på Engelska skolan, men de utmärker sig inte nämnvärt i att det är bättre på engelska än gruppen i stort, de flesta är helt ok och någon enstaka når A i gymnasiekurserna, men det gör många andra elever också. Om syftet för ditt barn att gå på Engelska är just att bli superbra på engelska så kan man nog bli det på en annan skola också. 

Jag vet också av kollegor att lärarna har väldigt många undervisningstimmar och är rätt trötta och kanske inte alltid har tid/ork att ta sig an barn som behöver det lilla extra, då är det ju lätt att bara peka på ordningsreglerna och ropa "straff". 

Tack snälla för ett snabbt och ärligt svar. Är så glad att du tog dig tid. Oerhört värdefullt nu när vi har lite tid att fatta ett beslut. Men just det du beskriver är det jag någonstans i magen har känt också och ville höra mig för. 

Och ang det här med engelskakunskaperna har jag en tanke själv om att det kanske hade större vikt förr med att elever på engelska skolor hade ett försprång, men att i dag kommer barn i kontakt med engelska betydligt mycket mer och oftare och lär sig engelska rätt tidigt ändå. 

Åter igen TACK!

• jenst1
    As86 skrev 2018-04-10 07:46:46 följande:

Jobbar också som lärare (på kommunal skola) och kan säga att många elever flyttar till engelska när de börjar 4an här. Men flera har valt att komma tillbaka efter en termin eller två. Förklaringar som brist på individuellt stöd, avsaknad av trygghet, höga (ibland för höga) krav och stökigt klimat. Har också hört av pedagoger som jobbat att arbetsförhållandena inte är bra vilket leder till större personalomsättning.

Personligen skulle jag säga att de inte lever upp till sitt rykte.

Tusen tack för att du tagit dig tid att svara så snabbt och så ärligt. Jag uppskattar det verkligen. Det kanske ligger något i att skolan inte längre lever upp till sitt rykte. Vi hade en köplats rätt långt bak i kön. Trodde aldrig det skulle vara möjligt med en plats. Men uppenbarligen har många andra innan oss tackat nej till sin plats. Tänker att skolan säkert är bra, men måste väga in alla aspekter. 
  • jenst1
    sofieau skrev 2018-04-10 08:05:25 följande:

Jag har två söner som går på Engelska skolan. För oss det bästa livsbeslut vi har tagit.
    Min ena son var mobbad på förra skolan pga ett är ärr på handen,  i Engelska tolereras ingen mobbing.
    Ordning och reda, lektioner börjar på en gång och det mesta är på engelska vilket är bra då vi kommer att flytta till Australien under ett år. Såklart att det är olika från skola till skola men jag vet att det finns barn med svårigheter som får den hjälp de behöver.

Tack för ditt snabba svar. Vår son har svårt för höga ljud och tycker det är jättejobbigt i klassrummet eftersom det alltid är några elever som inte sköter sig och kan vara tysta. Tänker att han skulle må bättre i en lugn miljö med mer disciplin. 
Svar på tråden Hjälp! Snabbt beslut om Engelska skolan