• Tihi

Hur länge håller parfymer?

Om man förvarar parfymer i ett badrum som står med öppen dörr hela tiden hur länge kan man räkna med att den doftar som den ska? Efter hur många år är det förmodligen dags att kasta parfymen?

• Svar på tråden Hur länge håller parfymer?
  • fjanten

Det brukar väl stå på parfymflaskan?

• Tihi
    fjanten skrev 2018-03-23 18:03:27 följande:
    Det brukar väl stå på parfymflaskan?
    Kanske om man kan läsa den mikroskopiska texten printad i vitt på genomskinligt botten.
  • fjanten
    Tihi skrev 2018-03-23 18:27:05 följande:

Kanske om man kan läsa den mikroskopiska texten printad i vitt på genomskinligt botten.

Kollade på två av mina nu, ena sa 12 månader från öppning och den andra 24. Efter det får man väl sniffa lite och känna hur det luktar Alt. be någon man litar på säga till om man luktar lite unket när parfymen är på.
  • Tihi
    fjanten skrev 2018-03-23 18:29:51 följande:
    Kollade på två av mina nu, ena sa 12 månader från öppning och den andra 24. Efter det får man väl sniffa lite och känna hur det luktar smile1.gif Alt. be någon man litar på säga till om man luktar lite unket när parfymen är på.
    Så två år ungefär kan man räkna med att den hålls fräsch. Bra att veta och då kastar jag allt som är äldre än 2-3 år nu.
  • pyssel
    Tihi skrev 2018-03-23 18:33:37 följande:

Så två år ungefär kan man räkna med att den hålls fräsch. Bra att veta och då kastar jag allt som är äldre än 2-3 år nu.

Eller så går du in på fragrantica och ställer din fråga :) Är det kvalitetsparfym håller den längre än så. Det finns en hel marknad för vintageparfym men även olika "årgångar" eller t.ex om man har parfym eller edt från innan den ändrat formula.
    Alla hästar hemma
  • Tihi
    pyssel skrev 2018-03-23 18:43:12 följande:
    Eller så går du in på fragrantica och ställer din fråga :) Är det kvalitetsparfym håller den längre än så. Det finns en hel marknad för vintageparfym men även olika "årgångar" eller t.ex om man har parfym eller edt från innan den ändrat formula.
    Jag vet inte vad som anses vara kvalitet men det är Dior, Donna Karan och liknande märken. Hur vet man om dom har ändrat formula förresten? Är nyfiken på om Tresor är samma nu som för 20 år sen.
  • pyssel
    Tihi skrev 2018-03-23 19:06:09 följande:

Jag vet inte vad som anses vara kvalitet men det är Dior, Donna Karan och liknande märken. Hur vet man om dom har ändrat formula förresten? Är nyfiken på om Tresor är samma nu som för 20 år sen.

Då slänger du inte!:)

Jag kan i princip ingenting men jag läser där för nöjes skull och när jag ska köpa eller har köpt en doft. I recensionerna brukar folk skriva om det gäller en ny eller äldre årgång de testat och kommentarer om ny formula, kolla där!
    Alla hästar hemma
  • Tihi
    pyssel skrev 2018-03-23 20:09:09 följande:
    Då slänger du inte!:)
    Jag kan i princip ingenting men jag läser där för nöjes skull och när jag ska köpa eller har köpt en doft. I recensionerna brukar folk skriva om det gäller en ny eller äldre årgång de testat och kommentarer om ny formula, kolla där!
    Yes Mom! Låter som en intressant sida.
  • Shameless

En parfym håller längre om den står mörkt och kallt. Svärmor har sina i ett kylskåp. Jag har mina i originalförpackningen i ett skåp på badrummet.

• Tihi
    Shameless skrev 2018-03-24 17:32:51 följande:
    En parfym håller längre om den står mörkt och kallt. Svärmor har sina i ett kylskåp. Jag har mina i originalförpackningen i ett skåp på badrummet.
    Jag orkar inte krångla så det är okej med mig om dom blir dåliga på ett par år.
Svar på tråden Hur länge håller parfymer?