• Anonym (Självisk?)

Krossad. Min bonusdotter tycker jag är som en storasyster?

Jag ska försöka hålla det här kort.

Jag är 29 år, min sambo 35 och hans dotter 10. Jag träffade honom för 3 år sedan och vi har bott tillsammans i 1,5 år. Hans dotter har varit i mitt liv i snart 2,5 år.

Hon var jätteintresserad av mig från dag 1 och med tid har vi fått en superfin relation som innebär att jag tar hand om henne stora delar av dagen och hon anförtror sig till mig med mycket. Hon träffar sin mamma väldigt sällan (har stora personliga problem) och jag har alltid varit väldigt noga med att inte inkräkta på att vara mamman i hennes liv eftersom hon redan har en och jag har full respekt för det. Men jag bidrar i hushållet bland annat genom daglig omvårdnad, matlagning, läxläsning, aktiviteter hemma och skjuts till fritidsaktiviteter, nattningar och frukostar bara jag och hon t.ex.

Hon har alltid ställt till med ett jättebråk varje gång hon ska hälsa på sin mamma och försökt vägra med skrik och grin. När hon är där ringer hon till oss båda nästan varje dag och säger att hon saknar oss och vill hem. Vi försöker avleda och stötta mamman.

PROBLEMET: Ikväll sa hon till mig att jag känns som hennes storasyster och att hon önskar att det var vad jag var så att hennes pappa kan vara med hennes mamma igen.

Det är helt nytt eftersom vi tidigare har fått hindra henne från att kalla mig mamma av respek för riktiga mamman.

MEN jag blev sårad. Jag vill inte vara ?mamman? men ?storasyster? känns lika fel eller mer fel. Jag och hennes pappa kommer att gifta oss och planerar fler barn och är verkligen jättekära. Det blev helt fel i mitt huvud att jag och hon är systrar för henne och min sambo är väran pappa.

Alla råd och reflektioner är välkomna. Hur borde jag tänka/känna?

• Svar på tråden Krossad. Min bonusdotter tycker jag är som en storasyster?
  • Pope Joan II

Jag tycker också att det var märkligt av dig ts att installera en värdemätare vad gäller kärleken och hur den kommer till uttryck, inte minst med tanke på att du och flickans pappa aktivt försöker skaffa ett gemensamt barn. Nu har ju du redan innan det lyckats bestämt att det finns en kärlekshierarki i er familj. 

• Anonym (Inget illa)
    Anonym (Självisk?) skrev 2018-03-14 21:44:04 följande:

Jag är hur tacksam som helst för alla svar. Jag är helt öppen för att jag är självisk eller fel ute. Och jag kommer självklart inte att ?agera ut? den här känslan annat än att vräka ut den här..

Eller ja jag lär väl grina ut till min sambo lite..

Hon var så ledsen när hon sa det. Jag vill ju inte att hon ska må dåligt av att inte få ihop rollerna heller..

Mitt exs döttrar sa något liknande till mig... Samma situation, ingen bra kontakt med den egna mamman utan jag var på alla sätt den som hade en mammaroll i deras liv. Jag var dock också noga med att de inte skulle kalla mig mamma, som max bonus mamma... Vilket var svårt för de kunde bli ledsna när det inte fick göra det så tillslut beslöt vi att de fick kalla mig vad de ville bara de var bekväma med det. 

Ta det för vad det är, de vill så gärna ha mamma och pappa på ett ställe, framförallt om relationen till mamman inte är den bästa. Ni har det bra hemma, om mamman var hos er så skulle kanske deras relation till mamman vara bra. Det är lite så de tänker. De försöker hitta sätt för dem att lösa det som är ett problem i deras liv, de menar inget illa och de menar det egentligen inte så som de säger. 

Jag svarade mina bonusar att det helt enkelt inte skulle funka så , drog några skämt om konstiga situationer som skulle kunna bli med för många mammor i huset absurda situationer som att allt skulle tvättas tre gånger (deras far hade redan lyckats med att ta fel och tvätta om den rena nytorkade tvätten engång något som de hade i färskt minne), att vi inte hade nog med sängar så barnen skulle få dela osv... 

Skämta lite om det eller bara släpp det... Men barnet menar inget illa, så ta inte illa upp och bli ledsen!

• Anonym (Inget illa)
    Anonym (Inget illa) skrev 2018-04-11 14:39:26 följande:

Mitt exs döttrar sa något liknande till mig... Samma situation, ingen bra kontakt med den egna mamman utan jag var på alla sätt den som hade en mammaroll i deras liv. Jag var dock också noga med att de inte skulle kalla mig mamma, som max bonus mamma... Vilket var svårt för de kunde bli ledsna när det inte fick göra det så tillslut beslöt vi att de fick kalla mig vad de ville bara de var bekväma med det. 

Ta det för vad det är, de vill så gärna ha mamma och pappa på ett ställe, framförallt om relationen till mamman inte är den bästa. Ni har det bra hemma, om mamman var hos er så skulle kanske deras relation till mamman vara bra. Det är lite så de tänker. De försöker hitta sätt för dem att lösa det som är ett problem i deras liv, de menar inget illa och de menar det egentligen inte så som de säger. 

Jag svarade mina bonusar att det helt enkelt inte skulle funka så , drog några skämt om konstiga situationer som skulle kunna bli med för många mammor i huset absurda situationer som att allt skulle tvättas tre gånger (deras far hade redan lyckats med att ta fel och tvätta om den rena nytorkade tvätten engång något som de hade i färskt minne), att vi inte hade nog med sängar så barnen skulle få dela osv... 

Skämta lite om det eller bara släpp det... Men barnet menar inget illa, så ta inte illa upp och bli ledsen!

Jag var noga med att de inte skulle kalla mig mamma för mammans skull inte för att jag inte ville kallas det!!! Jag älskade mina töser... de var mina döttrar.. och när det tog slut på ett inte så bra sätt mellan mig och deras pappa så brast mitt hjärta då han valde att straffa mig för att det tog slut (han som gjorde slut så vet inte varför han ville straffa mig egentligen...) genom att inte låta mig ha kontakt med flickorna... Var hemskt... 
  • Anonym (ppp)
    Pope Joan II skrev 2018-04-11 14:36:33 följande:

Jag tycker också att det var märkligt av dig ts att installera en värdemätare vad gäller kärleken och hur den kommer till uttryck, inte minst med tanke på att du och flickans pappa aktivt försöker skaffa ett gemensamt barn. Nu har ju du redan innan det lyckats bestämt att det finns en kärlekshierarki i er familj. 

Man behöver inte låta sig kallas mamma om det känns fel, inte heller syster. Huvudsaken är att de har en dialog och skapar den relation som passar både den vuxna och barn. Det kan inte bara vara en person i en relation som ska avgöra vad man ska kalla varandra. Vänd på det. Om ts hade propsat på att bli kallad mamma eller syster så hade hon framstått som tokig. Nu har hon lite mer integritet än så och det tjänar båda på i längden än att ts bara ska rätta sig hur fel hon än känner det.
  • Ess
    Anonym (Självisk?) skrev 2018-04-10 11:22:46 följande:

Det verkade vara en tillfällig grej. Eller snarare.. i samråd med pappan sa jag ungefär att ?vad än du känner är helt okej, men jag älskar dig som mycket MER än en syster och du kommer alltid att ha all min kärlek och allt mitt stöd? ungefär.. Ni kanske tycker jag gjorde fel som petade i det. Men det passade oss bäst. Hon har inte sagt något mer liknande utan kör helt på lite olika smeknamn som jag inte tänkte röja men något liknande kan vara ungefär ?jag älskar dig du är min goa fluffmaräng? typ. Det har jag inga problem med heller.

Ja jag tycker det var dumt att dra i det igen. 
    Speciellt att börja med att du älskar "mer än...." Man känner olika kärlek till olika människor, så är det bara. Sen tyckte jag det var otroligt dumt att stå och lova att hon alltid kommer att ha din kärlek och stöd. Du kommer kanske inte att kunna hålla det, för ingen vet vad som händer i framtiden. Tar förhållandet slut så kanske du aldrig får se henne igen, ingen vet. Även om det är hennes pappa som sabbar er kontakt, så kommer hon att se dig som svikaren som inte håller vad du lovat.
    Älskar du henne så är det klart att du kan säga det åt henne, men inte värdera din kärlek och aldrig, aldrig lova nåt som ligger så långt i framtiden att det inte går att förutse.
    Du kanske själv backar när ni får ett gemensamt barn och du märker vilken skillnad det är mellan egna och andras ungar. När du märker att tålamodet faktiskt ÄR sämre när det gäller andras, och att varje negativ sak tar på kärleks/tycka om kontot.
  • Queennr1

Låter superknäppt och urbarnsligt att reagera med att uppleva sig "krossad" för att en 10 åring säger att du känns som hennes storasyster och att damma tioåring önskar att hennes mamma och pappa var tillsammans. Skärp dig och väx upp. Hon är 10 och du är 29...

• Anonym (ppp)
    Queennr1 skrev 2018-04-14 10:09:06 följande:

Låter superknäppt och urbarnsligt att reagera med att uppleva sig "krossad" för att en 10 åring säger att du känns som hennes storasyster och att damma tioåring önskar att hennes mamma och pappa var tillsammans. Skärp dig och väx upp. Hon är 10 och du är 29...

Men hur var det nu? Tog hon illa upp över att tjejen ville att hennes mamma och pappa skulle vara tillsammans? Har för mig att det inte var det som var problemet. 
    Det där med att alltid tala om för andra att skärpa sig och växa upp, värdera någons känslor som "superknäppt" och "urbarnsligt", vad ska det ens vara bra för? Tror du på allvar att du hjälper den tioåriga flickan genom att trycka ned hennes pappas partner så att hon inte ens får uttrycka sig anonymt på ett forum? Jag tror fler styvbarn skulle vara hjälpta av att deras föräldrars förvirrade partners fick prata av sig lite och få goda råd och andras erfarenheter snarare än att tryckas ned av såna som dig.
  • Queennr1
    Anonym (ppp) skrev 2018-04-14 12:27:11 följande:

Men hur var det nu? Tog hon illa upp över att tjejen ville att hennes mamma och pappa skulle vara tillsammans? Har för mig att det inte var det som var problemet. 

Det där med att alltid tala om för andra att skärpa sig och växa upp, värdera någons känslor som "superknäppt" och "urbarnsligt", vad ska det ens vara bra för? Tror du på allvar att du hjälper den tioåriga flickan genom att trycka ned hennes pappas partner så att hon inte ens får uttrycka sig anonymt på ett forum? Jag tror fler styvbarn skulle vara hjälpta av att deras föräldrars förvirrade partners fick prata av sig lite och få goda råd och andras erfarenheter snarare än att tryckas ned av såna som dig.

Jag är totalt ointresserad av att sitta här och terapeuta någon. Här ,tillskillnad från i det normala livet där man måste uppföra sig socialt lagom, så kan man säga vad man tycker istället. Det är mitt syfte.
  • Anonym (ppp)
    Queennr1 skrev 2018-04-14 16:45:35 följande:

Jag är totalt ointresserad av att sitta här och terapeuta någon. Här ,tillskillnad från i det normala livet där man måste uppföra sig socialt lagom, så kan man säga vad man tycker istället. Det är mitt syfte.

Du är en idiot. Enligt din egen devis.
  • Anonym (4-barnsfar)

TS, du tolkade henne fel.

Det hon sa om storasyster betyder bara att hon vill ha dig i sitt liv. Det är en komplimang!
    Uppenbarligen fantiserar hon om att hennes biologiska föräldrar ska leva tillsammans, men det är inget konstigt med det. Genom att tänka på dig som en storasyster kan du vara en del av hennes liv även i fantasierna/drömmarna.

• Queennr1
    Anonym (ppp) skrev 2018-04-14 22:33:24 följande:

Du är en idiot. Enligt din egen devis.

Tvärtom
Svar på tråden Krossad. Min bonusdotter tycker jag är som en storasyster?