• Anonym (TS)

Hemligt barn- familjehemligheter

Jag fick idag veta att min morbror har ett hemligt barn i Asien som borde vara ca 30 år gammal idag. Detta är tydligen en familjehemlighet som min pappa råkade berätta för mig. Jag kommer inte berätta denna hemlighet vidare i familjen, då han trodde att varken hans fru eller hans barn här i Sverige vet om detta barn (barnet föddes innan han träffade sin fru). Anledningen till att vi kom in på det här är att min morfar nyligen dött och i och med bodelningen så skojade jag och min pappa om att det inte kom fram några okända barn och ville ärva. 

Så jag undrar, vad händer när min morbror dör? Kommer denna hemlighet komma fram då i och med att barnet har rätt att ärva, eller gäller inte arvsrätten om barnet inte bor i Sverige? Min morbror har tydligen betalat underhåll till barnets mamma under dess uppväxt, så det är ju inte oklart vem pappan är.

Och hur vanligt är det egentligen med hemliga barn? Jag är lite chockad för jag trodde inte att det fanns någon som hade det, inte om det inte varit otrohet inblandat åtminstone...

• Svar på tråden Hemligt barn- familjehemligheter
  • Fjäril kär

Om han erkänt faderskap borde det finnas registrerat och det barnet kommer att bli kontaktad vid hans bortgång.

• sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2018-02-14 07:29:06 följande:

Om han erkänt faderskap borde det finnas registrerat och det barnet kommer att bli kontaktad vid hans bortgång.

I Sverige ja, men nu finns detta barn i Asien och det framgår inte om detta finns registrerat i Sverige
  • Anonym (TS)

Jag har ingen aning om det är registrerat i Sverige eller inte, hur gjorde man på 90-talet? Om man måste skicka in det själv till skatteverket har jag dock svårt att se att det skulle ha gjorts, med tanke på att han inte vill att folk ska veta.

• Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-14 15:33:43 följande:

Jag har ingen aning om det är registrerat i Sverige eller inte, hur gjorde man på 90-talet? Om man måste skicka in det själv till skatteverket har jag dock svårt att se att det skulle ha gjorts, med tanke på att han inte vill att folk ska veta.

Om han gjorde en kvinna gravid i Asien (som alltså bor där och inte är svensk) så är ju svenska myndigheter inte inblandade. Då "finns" ju inte barnet i den bemärkelsen att det får ärva.

Men sedan vet jag inte hur det har hanterats där och då, i Asien, om barnet blivit registrerat med honom som pappa. Och har de kontakt, kommer barnet eller mamman ens få veta när han dör?
Svar på tråden Hemligt barn- familjehemligheter