Vet ni en bra sheltie uppfödare?
Hej!
Nu är det snart dags att skaffa hund och har googlat på alla raser man kan tänka sig, och jag fastnade för shetland sheepdog. Jag har läst både här och på andra ställen, har också pratat med en hundägare som tyckte att en sheltie skulle passa mig.
Jag har aldrig haft hund förut, endast haft mindre djur, har haft katt i hela mitt liv. Jag har varit hundvakt, så jätte mycket erfarenhet av hundar har jag inte, men som sagt har jag läst mycket om shelties att de är perfekt som första hund.
Jag vill ha en sheltie som passar som sällskapshund, det är viktigt att jag hittar en uppfödare som har sina hundar som sällskapshund och inte för vallning.
Jag kommer ej valla min hund, men däremot kan jag träna agility med hunden, men gärna inte en uppfödare som endast använder sina hundar för att tävla och träna agility.
En allround hund hade passat mig perfekt. Jag vill kunna ge hunden det bästa den kan få för att den ska må bra, kanske spårning och som sagt agility.
Rasen behöver mycket psykisk stimulans vilket jag kommer ge hunden.
Min fråga är då om ni vet någon bra uppfödare som kanske skulle passa in på vad jag söker- en allround (sällskaps) hund. Jag har kollat på uppfödare men skulle ändå behöva tips.