• erijon

Valk/veck efter kejsarsnitt!

Mitt kejsarsnitt spm gjordes för tre månader sedan är så fult! Det är som ett veck in mellan snippan och magen som ?putar? ut, precis ovanför snittet. Mår så otroligt illa när jag ser min spegelbild.

Försvinner det? Kan JAG göra något åt det?

Är fler drabbade?

Vikten är densamma som innan graviditeten.. är det bara hud? Isåfall är väl operation det enda som återstår? Inte kunnat träna eller så pga infektion och sjukdom i typ 7 veckor efter förlossningen. Men NU är jag villig att göra nästam vad som helst. Är nöjd i övrigt, är okej med lite degmagen (jag vet ju varför!) men en valk? Ett veck? Det är hemskt fult och känner mig så otroligt ofin utan kläder (och med kläder eftersom byxor gärna hamnar just DÄR så magen ser större ut än den är)

Infogar bild så att ni ser.

• Svar på tråden Valk/veck efter kejsarsnitt!
  • erijon

Nu har det gått sex månader (om en vecka) och det är inte bättre. Väger 48kilo så övervikt är inte orsaken. Det är så frustrerande. Vantrivs verkligen i min kropp.

• Meriall

Har samma här och jag fick inte ens ett barn av det. Fick utomkvedes och behövde opereras. Ser exakt ut som på bilden ovan och det har gått flera år. Har tom varit gravid och fött ett till barn efteråt (vaginalt) men ingen skillnad på det.

• erijon

Så det finns inget att göra?! Jag kommer kontakta vården och KRÄVA allt jag kan, om inte någpt de kan fixa så kommer jag kräva typ skadestånd.. :( sen fixar jag det väl privat. Jag kommer INTE klä mig i bikini i år, eller kommande år om inte detta försvinner. Jag får så ont i magen varje gång jag kollar i spegeln på magen.

• Mojjan
    erijon skrev 2018-03-19 21:21:53 följande:

Nu har det gått sex månader (om en vecka) och det är inte bättre. Väger 48kilo så övervikt är inte orsaken. Det är så frustrerande. Vantrivs verkligen i min kropp.

Tror inte att du blir glad av mitt svar, men jag ser exakt likadan ut

Normal vikt för mig är ca 55 kilo. Har fött tre barn med snitt (två akuta, ett planerat), senast i september 2016. Efter första rasade jag ner i vikt till strax över 45 kilo (mager som en skrika) men maken "hängde" fortfarande över snittet. Trodde det var en slump.
    Men det blev likadant efter barn nr 2, och nu med barn nr 3 (9 år efter det första snittet) så räknade jag tyvärr med det. Kanske inte så vackert, men ärligt talat så har jag slutat bry mig nu nästan. Jag är ändå snart 40 år gammal och gift, så maken vet vad han har. Och ut har det ju kommit tre underbara ungar.

Så jo, jag tror att det är jättevanligt, men kanske inget man pratar om. Samtliga väninnor som jag vet är snittade har likadan bulle som jag (och du).
  • Mojjan
    erijon skrev 2018-03-21 10:51:03 följande:

Så det finns inget att göra?! Jag kommer kontakta vården och KRÄVA allt jag kan, om inte någpt de kan fixa så kommer jag kräva typ skadestånd.. :( sen fixar jag det väl privat. Jag kommer INTE klä mig i bikini i år, eller kommande år om inte detta försvinner. Jag får så ont i magen varje gång jag kollar i spegeln på magen.

Slutade med bikini efter första barnet. Nu är det all-in-kärring-baddräkt som gäller på stranden, eller möjligtvis de där 40-talsinspirerade nederdelarna som går upp lite över magen

(Ironiskt nog var det alltid själva snittet jag trodde att jag skulle behöva dölja, men det har blekts fint efter alla förlossningar och nästan försvunnit, men magen är kvar för alltid verkar det som)
  • Mojjan

Slutade med bikini efter första barnet. Nu är det all-in-kärring-baddräkt som gäller på stranden, eller möjligtvis de där 40-talsinspirerade nederdelarna som går upp lite över magen

(Ironiskt nog var det alltid själva snittet jag trodde att jag skulle behöva dölja, men det har blekts fint efter alla förlossningar och nästan försvunnit, men magen är kvar för alltid verkar det som)
  • erijon

Men jag är bara 24 år! Jag vill inte behöva ?gömma mig? för att jag är missnöjd med min kropp. Jag är förlovad och sambo, han är väldigt nöjd med mig MEN inte jag. Jag står inte ut med att se it såhär.. kanske skulle det försvinna eller minska rejält med tvättbräda, men hur ska jag ens kunna få det utan 110% fokus på träning? Aldrig möjligt med ett normalt familjeliv och heltidsarbeten.

Jag behöver hjälp med detta på riktigt. Håller på att bli deprimerad av magen, kan ju börja gråta av bara tanken!

• Meriall

Det är jättejobbigt men inte säkert det går att göra något åt. Jag tror ärret har vuxit fast i vävnaden under på något sätt. Om man öppnar upp och skär loss och syr om så kan den ju fastna ännu mer. Men kanske värt ett försök. Jag mådde också jättedåligt över det de första tre åren efter snittet men det känns lite bättre nu.

Man får nog räkna med att kroppen kan bli ful om man får barn. Även om jag hellre hade tagit bristningar över hela magen. Känns dock dubbeltrist att jag inte ens fick ett barn av det.

Du hade kunnat få keloid också, det hade nästan varit lika illa. Också något man måste räkna med.

Ärret var en stor anledning att jag var jätterädd att behöva snitt :/

• erijon
    Meriall skrev 2018-03-21 17:41:19 följande:

Det är jättejobbigt men inte säkert det går att göra något åt. Jag tror ärret har vuxit fast i vävnaden under på något sätt. Om man öppnar upp och skär loss och syr om så kan den ju fastna ännu mer. Men kanske värt ett försök. Jag mådde också jättedåligt över det de första tre åren efter snittet men det känns lite bättre nu.

Man får nog räkna med att kroppen kan bli ful om man får barn. Även om jag hellre hade tagit bristningar över hela magen. Känns dock dubbeltrist att jag inte ens fick ett barn av det.

Du hade kunnat få keloid också, det hade nästan varit lika illa. Också något man måste räkna med.

Ärret var en stor anledning att jag var jätterädd att behöva snitt :/

Ja detta sitter också fast i vävnaden under, helt klart fastvuxet ärr! Om der beror på sammanväxningar i buken KAN det bli värre, men jag har läst om sammanväxningar som man tar bort genom tillhåll.

Jag var också rädd för snitt denna gång, då jag gången innan gick igenom ett urakut snitt. Men även om magen säkerligen var lite åt detta håll strax efter förlossningen så var magen ?normal? när jag blev gravid denna gång. Och hqde vart i flera år. Kan ha förträngt att magen var såhär och om, isåfall hur länge. Denna gång är ett faktum och det är hemskt.

Förstår att det är extra jobbigt att du inte fick något av det, men ändå ett fult snitt. MÅSTE kännas skit. Utomkved? Visste ibte att man gjorde ett vanligt kejsarsnitt för det..?

Jag googlade det, aldrig hört talas om innan. Glad att jag slapp det! Men strå att det är ärftligt, ingen i min släkt har sådana ärr. Förstår också att någonstans börjar det, så jag går inte säker bara för att ingen annan har det.

Ingenting förändrar dock exqkr vad jag länner inför detta och jag VILL VERKLIGEN göra något åt det. Står inte i journalen och ingen har nämnt att jag haft sammanväxningar alls..? Om de var så pass svåra att själva ytteehuden växer fast i det borde jag blivit informerade samt avrådd att skaffa flera barn..? Eftersom det med säkerhet skulle innebära kejsarsnitt, då jag genomgått två stycken (av samma anledning, och utan någon vaginal förlossning).
  • Meriall
    erijon skrev 2018-03-21 18:44:55 följande:

Ja detta sitter också fast i vävnaden under, helt klart fastvuxet ärr! Om der beror på sammanväxningar i buken KAN det bli värre, men jag har läst om sammanväxningar som man tar bort genom tillhåll.

Jag var också rädd för snitt denna gång, då jag gången innan gick igenom ett urakut snitt. Men även om magen säkerligen var lite åt detta håll strax efter förlossningen så var magen ?normal? när jag blev gravid denna gång. Och hqde vart i flera år. Kan ha förträngt att magen var såhär och om, isåfall hur länge. Denna gång är ett faktum och det är hemskt.

Förstår att det är extra jobbigt att du inte fick något av det, men ändå ett fult snitt. MÅSTE kännas skit. Utomkved? Visste ibte att man gjorde ett vanligt kejsarsnitt för det..?

Jag googlade det, aldrig hört talas om innan. Glad att jag slapp det! Men strå att det är ärftligt, ingen i min släkt har sådana ärr. Förstår också att någonstans börjar det, så jag går inte säker bara för att ingen annan har det.

Ingenting förändrar dock exqkr vad jag länner inför detta och jag VILL VERKLIGEN göra något åt det. Står inte i journalen och ingen har nämnt att jag haft sammanväxningar alls..? Om de var så pass svåra att själva ytteehuden växer fast i det borde jag blivit informerade samt avrådd att skaffa flera barn..? Eftersom det med säkerhet skulle innebära kejsarsnitt, då jag genomgått två stycken (av samma anledning, och utan någon vaginal förlossning).

Jag hade inga sammanväxningar och fick såhär ändå :/ Man gör oftast titthål vid utomkvedes men jag började blöda vid operationen så de skar upp mer för att kunna stoppa den. Så jag har ju bara ärret i huden och inte i livmodern men ändå fastvuxet i något...

Ska du kolla upp om man kan ta bort detta genom titthål? Kanske är värt även om det bara finns en chans.
  • missUniversum

Skadestånd för vad? Varför fick du kejsarsnitt från början, hade ett dödfött barn varit bättre? Det är såklart inte roligt att få hudveck efter en operation, men alternativet att vägra operation är kanske ännu sämre.
  • erijon
    missUniversum skrev 2018-03-22 12:17:43 följande:

Skadestånd för vad? Varför fick du kejsarsnitt från början, hade ett dödfött barn varit bättre? Det är såklart inte roligt att få hudveck efter en operation, men alternativet att vägra operation är kanske ännu sämre.

Ja jag KANSKE överdrev. Men såklart för hur det ser ut, för resultatet av operationen. Som vilken operation som helst, som lämnar ett fult ärr.

Det är otroligt dum fråga.. har jag inte rätt till mina egna känslor bara för att jag fick ett levande barn? Klart att min mage är en fis i rymden i jämförelse mot de som förlorar sina barn, får dödfödda, eller aldrig kan få barn.

Jag hade inte kunnat vägra operation för mitt barn, men nu vill jag rätta till det som blev fel (fult).
  • missUniversum
    erijon skrev 2018-03-22 12:33:26 följande:
    Ja jag KANSKE överdrev. Men såklart för hur det ser ut, för resultatet av operationen. Som vilken operation som helst, som lämnar ett fult ärr.

Det är otroligt dum fråga.. har jag inte rätt till mina egna känslor bara för att jag fick ett levande barn? Klart att min mage är en fis i rymden i jämförelse mot de som förlorar sina barn, får dödfödda, eller aldrig kan få barn.

Jag hade inte kunnat vägra operation för mitt barn, men nu vill jag rätta till det som blev fel (fult).
    De känslorna tycker jag absolut du har rätt till, men jag tycker inte du ska klandra sjukvården för att du har ett veck då det är en vanlig följd av ett kejsarsnitt. Har du stora problem med det kan du ju kontakta en privat plastikkirurg för en konsultation.
Svar på tråden Valk/veck efter kejsarsnitt!