• Rumpelstiltskins

Ert bästa recept på fläskfilé utan ugn!!

Hjälp mig!!

Står här med en massa fläskfilé och har gäster till nyårsfirandet i morgon och så går ugnen sönder.

Ge mig ert bästa recept på fläskfilé där jag bara behöver använda stekpannan. Gärna med någon god sås!!

• Svar på tråden Ert bästa recept på fläskfilé utan ugn!!
  • Anonym (Gott)

Skiva upp. Stek. Häll över en burk creme fraiche. Smula ner en ädelost. Puttra ett par minuter. Sjukt gott.

Värdigt en nyårsafton? Kanske.

• Queennr1

Fylld fläskfilé. Rör ihop antingen färskost, fetaost och finhackade soltorkade tomater och fyll sedan fläskfilén och stek i stekpanna.

Eller så fyller du med att ta ett tunt lager dijonsenap, sedan moffa in en blandning av färskost med pepparrot, finhackad gul lök och lite kapris. Förslut och stek i panna.

• Rumpelstiltskins
    Queennr1 skrev 2017-12-30 23:23:58 följande:

Fylld fläskfilé. Rör ihop antingen färskost, fetaost och finhackade soltorkade tomater och fyll sedan fläskfilén och stek i stekpanna.

Eller så fyller du med att ta ett tunt lager dijonsenap, sedan moffa in en blandning av färskost med pepparrot, finhackad gul lök och lite kapris. Förslut och stek i panna.

Funkar det med fylld fläskfilé i stekpanna? Hur gör du? Ett snitt bara och sedan helstekt eller skivar du tunna bitar och gör som "hamburgare"? Lindar du in den i något eller använder stektråd?
  • SofieJ
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-30 23:31:06 följande:

Funkar det med fylld fläskfilé i stekpanna? Hur gör du? Ett snitt bara och sedan helstekt eller skivar du tunna bitar och gör som "hamburgare"? Lindar du in den i något eller använder stektråd?

Det går att göra helstekt men det är svårt! Tycker jag iaf, lätt att det blir torrt... steksnöre är nog ett måste i så fall.
  • Queennr1
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-30 23:31:06 följande:

Jag öppnar ett snitt som liksom går ett varv runt (som en rullad typ eller rulltårta) sedan smetar jag ut fyllningen och rullar ihop det igen. Fäster ihop med tandpetare som sitter där när jag helstekt. Sen tar jag bort dem innan jag skär upp.
  • Queennr1
    SofieJ skrev 2017-12-30 23:35:16 följande:

Det går att göra helstekt men det är svårt! Tycker jag iaf, lätt att det blir torrt... steksnöre är nog ett måste i så fall.

Blir betydligt torrare att helstekta i ugnen. Fyllningen hjälper mot torrheten och sen får man ösa lite när man steker.
  • Frontline

Skär fläskfilén i 3 cm stora skivor.
    Koka det tillsammans med 7 dl creame fraiche 5 dl grädde och 1-2 dl kinesisk mushroom soya
    Låt allt puttra i minst 1 timma och servera med vad du vill.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Frontline
    Frontline skrev 2017-12-31 00:06:12 följande:
    Koka det tillsammans med 7 dl creame fraiche 5 dl grädde och 1-2 dl kinesisk mushroom soya
    I en stekgryta alltså
  • Vixen90

Strimla fläskfilé, skär champinjoner i bitar. Stek (var för sig eller ihop, tills brynta). Strimla gul/röd (smaksak) paprika och soltorkade tomater. Koka upp allting tillsammans - antingen i creme fraiche med smak av chili och paprika (tror jag den heter) plus köttfond - eller i grädde och några matskedar röd pest plus fond.

Såååå gott till ris, pasta eller potatis.

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • SofieJ
    Frontline skrev 2017-12-31 00:06:12 följande:

Brukar laga en liknande variant men även med ca 1 msk sambal oelek i. Viktigt det där med mushroom soy, det ska inte vara vanlig! Så jäkla gott, funkar med kyckling också. Gästerna älskar det!
  • Frontline
    SofieJ skrev 2017-12-31 00:15:14 följande:
    Brukar laga en liknande variant men även med ca 1 msk sambal oelek i. Viktigt det där med mushroom soy, det ska inte vara vanlig! Så jäkla gott, funkar med kyckling också. Gästerna älskar det!
    Jag kör med med sambal oelek ibland samt även en eller två hackade lökar i men det är när jag bjuder på mat och inte barnen är hemma för dom tycker det blir för starkt..
    Istället fär fläskfilé brukar jag då ha fläskytterfilé men då får det puttra i 1½ timme första timmen under lock och sen utan  den sista halvtimman..

Kycklingfilé blir med gott..
Svar på tråden Ert bästa recept på fläskfilé utan ugn!!