• FrökenJ90

Får panik av att försöka välja vagn

Jag och sambon väntar vårt första barn till våren och nu är det dags att välja vagn. Men tycker ingen känns hundra och har gått från att tycka vagnar är roliga till att tycka att det är jobbigt och får panik av tanken på att välja. Vill ha en vagn med vanlig sittdel, knäledshandtag och svängbara framhjul.

Snälla hjälp mig. Vilka vagnar har ni och för- och nackdelar med dem?

Gravid med första barnet - Bf maj 2018
  • Svar på tråden Får panik av att försöka välja vagn
  • Carambolan

Alltså det är ju inte ett hus ni ska köpa Gå till en affär, prova vilken som känns bäst och köp den. Märker ni att ni inte står ut med den får ni väl sälja och köpa en ny, det måste inte vara The One and Only för resten av alla barn ni kommer ha.

Vi har haft Emmaljunga till alla våra tre barn. En äldre modell som ser ut att vara ungefär samma som den som heter Viking idag.

• Meriall
    FrökenJ90 skrev 2017-12-23 15:13:51 följande:

Jag och sambon väntar vårt första barn till våren och nu är det dags att välja vagn. Men tycker ingen känns hundra och har gått från att tycka vagnar är roliga till att tycka att det är jobbigt och får panik av tanken på att välja. Vill ha en vagn med vanlig sittdel, knäledshandtag och svängbara framhjul.

Snälla hjälp mig. Vilka vagnar har ni och för- och nackdelar med dem?

Hur mycket pengar kan ni tänka er att lägga på vagnen? Vill ni inte ha liggdel på den också eller bara sittdel (funkar från typ 7-10 månader-ish beroende på barnet)?

Hur mycket snö har ni på vintern där ni bor?

• FrökenJ90
    Meriall skrev 2017-12-23 15:19:11 följande:

Hur mycket pengar kan ni tänka er att lägga på vagnen? Vill ni inte ha liggdel på den också eller bara sittdel (funkar från typ 7-10 månader-ish beroende på barnet)?

Hur mycket snö har ni på vintern där ni bor?

Vi vill ha med både ligg och sittdel. Snön varierar men brukar inte vara så extremt. Bor i en småstad i närheten av Göteborg. Kostnad, hmm, inte en hel förmögenhet men lägger hellre lite extra och får en bra vagn.
    Gravid med första barnet - Bf maj 2018
  • Wilbo80

Britax Smile 2, helt klart. Klarar alla vägunderlag bra, har det du söker, smal men rymlig, stor varukorg och bra pris (tycker jag). Jag var sååå nöjd med den! Har hund men bor också nära stan så varit ute i typ alla miljöer året runt.. Har du en Bugaboo donkey då vi väntar syskon och saknar Britax vagnen, den var mycket smidigare!! Kolla upp den iaf, jag hade verkligen inget att klaga på :)

• Themis

Jag fick en vagn gratis av en kollega när vi inte visste vad vi ville ha. Sen tog vi reda på lite bättre vad vi ville och köpte en nyare vagn på Blocket.

Man måste inte köpa allt nytt till dyra pengar, framförallt inte om man är osäker.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Fröken W

Det bästa är att åka till en butik och tala om för dem vilka kriterier ni har och sedan provköra de vagnar som uppfyller dessa. Förutom det ni redan tänkt på så vill jag också rekommendera er att fundera på hur det ser ut med utrymme i ev. bil och hiss så vagnen får plats där.

Vi har en Emmaljunga Edge och är supernöjda med den. Den är rejäl, stabil, snygg och lättkörd. Enda nackdelen är att den tar mycket plats och är rätt tung och otymplig att lyfta in i bilen (men har inget annat att jämföra med heller...). Emmaljunga Viking som någon ovan tipsade om är mindre än Edge men då är det ergonomisk sittdel.

Och som redan skrivits så är det ju inget livsavgörande beslut. Om ni inte blir nöjda så kan man ju faktiskt byta, men självklart vill man försöka hitta rätt från början.

Lycka till!

• Iowhannah

Vi har också en Emmaljunga Edge och både vi och sonen älskar den! Vi köpte den via Blocket för 4000 kronor (den hade bara använts några månader till ett barn), ny skulle den kostat det dubbla.

Suverän både i stan och i skogen, väldigt lätt att köra :)

Svar på tråden Får panik av att försöka välja vagn