Livliga diskussioner om gammal hund
Hej!
Stor problematik hemma. Jag har relativt nyligen flyttat ihop med min kille. Han har en hund sedan tidigare. En schäfer på 11 år +. Han har varit relativt pigg men under sensommaren så kom oförklarliga hältor fram å tbx dagligen. Ibland halt på morgonen och fri på kvällen och tvärt om. Han var verkligen jättehalt och hamnade långt på efterkälken ofta när vi var ute. För min del var det uppenbart att hunden inte mådde bra medan sambon ofta försvarade det med att han var "stel".
På min uppmaning fick vi börja stänga ner hunden på nedre plan i huset för att han inte av "sällskapssjukhet" kunna ha alternativet å klättra upp i trappan till övervåningen vilket inte är bra för höfterna. Schäfer och problem med höfter hänger ju ihop. Vi hade märkt sedan tidigare att hunden hade väldigt jobbigt med att gå i trappan. Hunden började allt oftare att välja att sova nere istället för uppe med oss eftersom han inte ville gå i trappan. Men ibland hände det att han gick upp på övervåningen till oss under natten. Ibland flera ggr i veckan. Nu flera månader senare har vi äntligen fått upp en grind. Så valet finns inte längre kvar för hunden att ta sig till övervåningen om nätterna.
Men som sagt, dessa oförklarliga hältor som kommit och gått under flera veckors tid. Menar riktiga hältor. Tillslut blev det längre in i hösten ett veterinärbesök. Resultatet av det var väl i princip att vi fick förklarat att hunden har ont i princip i alla leder- Så lösningen istället för att ta bort hunden blev att låta honom gå på smärtstillande dagligen.
I min värld är det ingen permanent lösning om hunden inte kan bli bättre. Utan det är något man gör för sin egen skull.. Hunden har dessutom börjat bajsa inne mer och mer på slutet. från att det i princip aldrig hände till att det händer flera ggr i månaden. Ibland flera ggr i veckan.
Detta leder såklart till irritation hos framförallt mig eftersom jag varit med om sedan tidigare där folk haft kvar djur som borde ha avlivats för länge sedan bara för att man själv är egoistisk och inte vill ta det tunga beslutet. Jag menar att man lär ta sitt ansvar som djurägare när djuret inte kan ta beslutet själv.
Detta ligger då som grund och det blir rätt mycket bråk om djuren. Schäfern skäms ihjäl näst intill fast vi inte skäller på honom (såklart) när han bajsar inne. I övrigt är han piggare och gladare sedan han började med smärtstillande.. Men måste alltid bli lämnad hemma när vi ska ut och gå en promenad eftersom det inte är rätt att släpa med honom 4km när han eg är i så pass dåligt fysiskt skick med sina leder..
Jag tycker med andra ord att det liv han har nu inte är ett liv för en hund. Han gör inne vilket han inte kan rå för. Han skäms till tusen och går ut och kryper ihop på marken och ser så skyldig och ursäktande ut fast vi aldrig skällt på honom. Och sedan skall han gå på smärtstillande dagligen ända tills det "är dags". Det är tröttsamt och energikrävande i mitt och killens förhållande. Jag älskar hunden och alla våra övriga djur. Generellt sätt så säger killen "våra djur" hela tiden. Men så fort det handlar om gamla hundens hälsa så har jag inte med det och göra. Och jag får höra ofta att "jag VILL ta bort honom". Ungefär som för att jag inte skulle tycka om honom?.. Att det är något jag vill göra för sakens skull. Ofta låter det så när diskussionen kommer upp.
Tycker situationen är så galet frustrerande. Och det tär på förhållandet alla dessa tjafs gällande hundens tillstånd. Jag älskar båda våra hundar. Både den han hade sedan innan och även våran nya som vi köpt tillsammans. Men jag tycker inte det är etiskt försvarbart att hålla en 11+ årig gammal schäfer vid liv med smärtstillande när han har problem med höfter och leder. Grova hältor som kommer och går (när han inte går på smärtstillande) och att han bajsar inne allt oftare...
Hur ser ni på saken? Jag känner mig rådlös och känner bara att jag orkar inte bry mig längre. Men samtidigt vill jag inte bara se på heller. Jag är uppvuxen med djur, hästar, hundar, katter, fåglar, marsvin etc.. I min värld går det inte att ha såhär och ett djur som borde få somna in men istället låta honom gå på smärtstillande.. Och utöver det ligger han mest bara i sin bädd. Gör ingenting om dagarna. Bara är..