• Anonym (A)

Min sambo är alkoholist, vad gör jag nu?

Varning för långt inlägg men hoppas att någon tar sig tiden att läsa igenom..

Jag träffade min nuvarande sambo i april förra året. Vi blev snabbt ett par och det kan inte finnas större känslor för en annan människa (mer än till sina egna barn.) Jag älskar honom så sjukt mycket och han är världens finaste människa. Jag har två barn sedan innan och är nu gravid med vårt första gemensamma barn i vecka 8. Han är 26 år.

Vet inte vart jag ska börja.. Men vi tycker om vin båda två. Jag älskar att ta ett glas rött till tv:n när barnen somnat. Det händer inte varje dag och det stannar vid ett, max två glas vid de tillfällena. Jag växte upp med en alkoholiserad pappa så jag vet att jag borde vara försiktig just med allt som har med gener och göra. Även min sambo växte upp med en alkoholiserad pappa och vi har talat om det här med gener och har båda varit väldigt öppna med att vi måste vara uppmärksam på om något börjar avvika från "det normala".

Min sambo kan inte stoppa vid ett glas vin. Han dricker två, tre, fyra... Jag kan lämna kvar vin i glaset om jag tycker att det är dags att gå och lägga sig. Han dricker upp sitt i ett svep och även i mitt. I somras började jag hinta för honom att "du dricker faktiskt ganska mycket". Direkt satte han sig i försvarsställning "Aa, men du kan ju inte påstå att du är den största nykteristen här!" Nä, jag är inte nykterist, jag älskar vin, men till skillnad från dig så kan jag stanna vid ett glas vin och njuta av det. Jag behöver inte dricka mig till ett rus.

Han sa att han skulle tänka på det.

Det hände ingenting.

För cirka tre-fyra veckor sedan var det inte på tal om att vi skulle ha någon tillställning eller så, men grannen och min syster kom över en vanlig kväll. De drack ett varsitt, kanske två glas vin och jag sippade på ett alkoholfritt vin för att inte avslöja min tidiga graviditet. Sambon drack rödvin. När de hade gått hem kände jag på flaskan och han hade druckit upp hela flaskan, en helt vanlig kväll PLUS ett par öl innan de kom! Jag startade en diskussion med honom och han säger att han förstår vad jag säger, han ska tänka på det. Sedan urartar diskussionen och han går ner. Jag hör att han är inne i skåpet där vinet står. Jag ropar upp honom och säger "Vad berättade du för mig att psykologen hade sagt till dig när din pappa dött? Att dricker man när man är på bra humör är det en sak, men börjar man ta till drickat när man är arg eller inte mår bra, då kan det vara problem." Han lyssnar inte utan slänger igen dörren.

Dagen efter ber han om ursäkt och jag säger att innan det här barkar iväg alldeles så måste du sätta stopp. Nu blir det inge mer alkohol för dig på en månad. Han godtar det och säger att det ska inte bli några problem.

Några dagar senare när jag kommer hem från jobbet vid 22.30 på kvällen så pussar jag honom och han luktar alkohol. Jag frågar varför han luktar alkohol. Han ställer sig direkt i försvarsställning och säger att "joo men jag skulle göra vitvinssås till fisken så jag smakade på vinet för jag trodde att det var unket." Så du menar att du drack en mun vin vid 16-tiden och det ska fortfarande sitta kvar i din andedräkt? "Ja, det måste ju vara så då."

Jag känner att han ljuger så jag går till diskmaskinen. Där står ett ölglas och jag luktar i det. Öl. Jag håller upp glaset och frågar honom vad det där var då. "Jaa, ett ölglas?" Aa, med öl i, säger jag. "Det är inte öl i det där" säger han. Jag luktar i det igen och skriker att "är det inte öl i det här så kan du fan ta och stoppa upp det i *ja nåstans*!" Då kommer det. "Joo, men just ja. Jag drack ju en folköl medans jag lagade mat och till maten. Jag glömde bort det" Vi har en lång diskussion och nu säger jag åt honom att han har problem och nu är det STOPP! Först försöka gömma, ljuga, förneka, GLÖMMA BORT att man har druckit trots att man har kommit överens om att det inte ska vara någon alkohol en bra tid framöver.

Några kvällar senare säger han till mig att varför kan vi inte bara komma överens om att jag dricker med måtta. Att jag håller mig till alkoholenheterna som är "okej" per vecka. "Du vill bara känna att du har makt och förbjuda mig."

Jag försöker förklara för honom att kan du inte låta bli all sorts alkohol den här tidsperioden som vi har kommit överens om DÅ HAR DU PROBLEM! Jag ska vara gravid i nio månader och avstå allt vad alkohol heter och du gnäller om en månad?! Han förstår och säger att det är klart att han kan vara nykter i en månad, inga problem.

Detta var i början på månaden.

I morse när jag vaknade låg inte sambon bredvid mig i sängen. Han hade stannat uppe och tittat på film när jag gick och lade mig. När jag kom ner så sover han i soffan. Inget mer med det, vem som helst kan ju somna i soffan. Han vaknar när sonen kommer ner efter mig och är som vanligt världens bästa, mysigaste, snällaste pojkvän och extrapappa. Han kliver upp och jag bäddar ner sonen i soffan framför tv:n. Då ser jag något som sticker fram mellan ryggkuddarna på soffan. En kvartingflaska!!!! Men endast några droppar kvar på botten. Jag håller upp den för honom och frågar vad det där är. "Iiiiiingen aaniiing" ger han till svar. Vad är det frågan om, vad försiggår här? fortsätter jag. Då ska han försöka slingra sig ur det och säger att han skulle försöka få det alkoholfria vinet att bli "riktigt vin" genom att späda ut med vodka. Kommer med någon usel förklaring att han hittat den där slatten under mattan i bakluckan på hans bil. Här är jag riktigt arg men försöker sansa mig eftersom sonen är i vardagsrummet. "Och det där vill du att jag ska tro på?" säger jag. "Tror du på riktigt att du kan lura i mig at du hittat den där "slatten" i bilen? Du har druckit upp den där under tiden vi var överens om att det inte skulle vara någon alkohol. Ljug inte för mig!" Och då kryper det ju fram att han gjort det.

Jag säger åt honom att söka professionell hjälp och nu kan han inte längre förneka att han inte har problem. Han börjat gråta, jag gör mig iordning och åker på jobbet. På jobbet fick jag ett låååångt sms om hur skamsen han var, att han inte visste vad som hade hänt, att han inte druckit sig berusad men att han druckit trots att vi hade en överenskommelse och det var inte okej, att han visste att han ju inte behövde dricka, att han skulle göra allt för att ställa allt till rätta igen och att han inte kunde tänka sig livet utan oss.

Jag har inte svarat. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig. Jag vet att jag inte borde vara arg men det var första reaktionen. Vad är rätt att kräva? Borde han gå på AA-möten? Är han alkoholist eller bara på god väg att bli? Ska han aldrig mer få dricka alkohol? Vart ska jag dra gränsen?

Fan. Vi ska ju ha barn och han är bara 26 år!!! Hur kan en sån fin människa sitta ensam i soffan och smygdricka vodka??!! Kan hans barndom ha kommit ifatt honom? Han har inte berättat mycket om sin barndom, men hans pappa var ett psykfall som misshandlade hans mamma, polisen har ofta varit inblandad och det ena och det andra. Sen flyttade han till Thailand och dog. Han vill aldrig prata om det, även fast jag frågar. "Vad finns det att berätta?" säger han bara.

Jag vill bara att det här ska bli bra. Jag älskar honom nå så otroligt. Men hur ska jag förhålla mig nu? Ska jag vara som vanligt? Kan jag vara arg? Eller ska jag sitta som nån jävla morsa och läxa upp honom?

HJÄLP!

• Svar på tråden Min sambo är alkoholist, vad gör jag nu?
  • Anonym (hhh)

TS@ Vad du än gör, visa din sambo inte denna tråd, då kommer han börja supa ännu mer!

• Lord Hans

Ni verkar inte kompatibla plus att han gränsar till alkoholism. Ingen bra kombination, synd för det kommande barnet att ni var så korkade så att ni inte förstod detta tidigare.
    Jag förutspår en ytterligare en gnällig skilsmässotråd där ett oskyldigt barn hamnar i kläm här på FL om max ett år.

• Anonym (Anonym)
    Lord Hans skrev 2017-10-11 18:52:44 följande:

Jag förutspår en ytterligare en gnällig skilsmässotråd där ett oskyldigt barn hamnar i kläm här på FL om max ett år.

JAG MED!
  • Anonym (babs)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-11 17:30:31 följande:

Familjeliv levererar som vanligt...

Han är alkoholist. Punkt. Lever med en nykter alkoholist själv. Det är en progressiv sjukdom så det kommer inte bara gå över för att han har en vit månad eller för att du säger åt honom att inte dricka.

Eftersom det är barn inblandade så säger jag bara var hård och be han söka hjälp proffesionellt eller så lämnar du.

För att fatta mig kort.
    Du har ingen aning om huruvida han är alkoholist eller inte. Punkt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (babs) skrev 2017-10-11 19:18:14 följande:
    För att fatta mig kort.
    Du har ingen aning om huruvida han är alkoholist eller inte. Punkt.
    Fast de står ju att han är alkoholist ? 
  • Philanthropy
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-11 18:33:40 följande:
    Att du INTE kan se det är oroväckande. Försvarar du kanske ditt eget beteende som påminner om sambons?

Du behöver inte svara, bryr mig inte, men TS ville ha svar och jag står helt klart för det jag skrivit.
    I det inlägget du adresserar så säger jag ingenting om min syn på huruvida TS sambo agerar oroväckande eller inte. Att ställa diagnosen alkoholism ställer jag mig frågande till, ingenting annat. Efter uppgifter som framkommit av TS i efterhand, d.v.s. icke i den ursprungliga trådstarten, så beter sig sambon väldigt illa när han dricker för mycket. Det är mycket oroväckande.
  • Anonym (babs)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-11 19:23:56 följande:
    Fast de står ju att han är alkoholist ? 
    Ts lever i upp- och nedvända världen och slänger sig med en diagnos som hon tar till för att markera.
    Det var inte ts jag svarade utan en amatör som tror sig kunna diagnostisera någon enbart med vad dennes sambo skrivit i ett forum.

Ts verkar för övrigt inte vara den skarpaste kniven i lådan heller om man säger så.

Det är så märkligt hur snabba folk här i forumet är med diagnoser och domar enbart baserade på en text som är skriven av en upprörd sambo.
  • klyban
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-11 17:30:31 följande:
    Familjeliv levererar som vanligt...

Han är alkoholist. Punkt. Lever med en nykter alkoholist själv. Det är en progressiv sjukdom så det kommer inte bara gå över för att han har en vit månad eller för att du säger åt honom att inte dricka.
    Eftersom det är barn inblandade så säger jag bara var hård och be han söka hjälp proffesionellt eller så lämnar du.

Det finns en hel del som haft problem med att dricka för mycket, som återgått till en mer sund alkoholkonsumtion.
    Men en hel del kan inte.
    Men säga så är det, är totalt fel.

En sak jag lärde mig tidigt i livet, det är inte vad man konsumerar som avgör vad man är för människa.
    Utan hur man agerar med omvärlden.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (hhh) skrev 2017-10-11 18:44:02 följande:
    Undrar vad AA eller en läkare skulle säga om TS sambos intag och livstil. Tror du dom går på din linje, ICKE alkoholist?
    Dem på AA skulle kalla honom alkoholist men en läkare på en beroendemottagning skulle garanterat INTE göra det.....baserat på det lilla vi fått veta här!
  • Anonym (Fd alkopartner)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-10-11 18:40:00 följande:
    Ditt tjat sedan dag 1, dina krav och dina ultimatum samt hot har GARANTERAT gjort att missbruket ökat! Alkoholist är han inte - än ... Jag levde som din sambo med alkoholmissbruk och en sambo som betedde sig som Du! När sambon till slut slutade med sitt domderande och"lät" mig dricka försvann missbruket totalt! Det är det ENDA alternativ som faktiskt fungerar för oss fd missbrukare men det fattar inte omgivningen! Idag har jag ett sunt förhållande till alkohol och ett fantastiskt förhållande med sambon. Alternativet är gör slut och gör abort för ditt agerande nu är bara så fel och vidrigt!

Det kanske funkade för dig, men inte för många andra. Jag lät mitt ex riskdrickande vara i tron att han skulle dricka mindre då, att det skulle lösa sig av sig självt om han inte blev pressad och stressad. Det blev tvärtom, han drack mer istället. Vilket bidrog till att det tog slut mellan oss. Så det är inte alls säkert att det hjälper att bara låta det vara.
  • fornminne
    Anonym (Fd alkopartner) skrev 2017-10-12 00:37:10 följande:
    Det kanske funkade för dig, men inte för många andra. Jag lät mitt ex riskdrickande vara i tron att han skulle dricka mindre då, att det skulle lösa sig av sig självt om han inte blev pressad och stressad. Det blev tvärtom, han drack mer istället. Vilket bidrog till att det tog slut mellan oss. Så det är inte alls säkert att det hjälper att bara låta det vara.

Håller med. HUR man närmar sig problemet är en sak, men att strunta i det låter mer som medberoende än som en lösning. Är ditt ex fri från sitt missbruk idag?
  • Anonym (Fd alkopartner)
    fornminne skrev 2017-10-12 00:45:08 följande:
    Håller med. HUR man närmar sig problemet är en sak, men att strunta i det låter mer som medberoende än som en lösning. Är ditt ex fri från sitt missbruk idag?

Jag vet inte, vi har ingen kontakt idag. Det är några år sedan jag gjorde slut och jag blev tvungen att bryta helt eftersom han inte kunde acceptera uppbrottet. Han ville att vi skulle försöka igen, slutade dricka för att sedan börja igen osv. Men när jag slutligen gick för gott var han fullfjädrad alkoholist, som dessutom vägrade söka hjälp. Och då hade jag "låtit det vara" hur många gånger som helst utan resultat. Det var inte så att jag drog på en gång, snarare var jag själv på väg att bli medberoende. Det är därför jag inte tror att det funkar att bara låta partnern hållas och hoppas på det bästa.
  • Anonym (42)

Tyvärr så är det nog så illa att han är alkolist. Sök hjälp! Och ta hand om er!

• Anonym (ej förbud)
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 15:00:03 följande:
    Jag kommer inte att flytta, isf är det han som får flytta. (Huset står än så länge bara på mig). Men jag skulle aldrig kunna slänga ut honom. Jag vill ju hjälpa honom och leva med honom resten av livet. Men någon form av ultimatum är ju tydligen vad som krävs..
    Jag kommer att prata med honom ikväll när han kommer hem. Varför han dricker och om han kanske måste gå iväg och bearbeta något med någon professionell.
    Men om detta är "självmedicinering", när blir man alkoholist då? Att smygdricka och inte kunna ge fan i alkoholen trots att man lovat och har en överenskommelse..
    Ja, något måste göras. Så han förstår att jag menar allvar. Fortsätter det till ett okontrollerbart missbruk, vem ska jag då skylla på om jag inte gör något nu?
    Självmedicinering kontra alkoholist kan vara samma sak. Men en alkoholist blir man när KROPPEN kräver alkohol samt när man behöver alkohol för att bli "normal". Man KAN helt enkelt inte sluta dricka. Storkonsument kan man vara ändå, utan att vara alkoholist.

Han behöver penetrera detta med en alkoholterapeut.
  • Anonym (Stackare)
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 15:00:03 följande:

Jag kommer inte att flytta, isf är det han som får flytta. (Huset står än så länge bara på mig). Men jag skulle aldrig kunna slänga ut honom. Jag vill ju hjälpa honom och leva med honom resten av livet. Men någon form av ultimatum är ju tydligen vad som krävs..

Tyvärr funkar det inte så.
    Du kan inte ställa ett ultimatum när du redan bestämt dig för att inte göra något, då blir det bara värre.
    Antingen bestämmer du dig för att han får välja mellan alkoholen och familjen, OCH HÅLLER DIG TILL DET, eller så låter du dina barn växa upp med en alkoholiserad pappa.
    Troligtvis kommer han (baserat på vad du skriver) att som första steg testa ditt ultimatum, och om du då inte är stenhård halkar du omedelbart in på alternativ 2.
    Förhoppningsvis kan han ta sig i kragen om du verkligen kastar ut honom, men jag tror inte att det kommer att kunna bli på något annat sätt. 

Och jag hoppas att du inser att du ska låta huset stå på dig enbart tills han har bevisat för dig att han väljer familjen.

Du sitter i en jävla sits och jag skulle faktiskt överväga abort så som din situation ser ut. Kan du få med honom till en familjerådgivare och prata igenom det med en tredje part? Förklara för honom att du inte vill sätta dig i den sitsen att du skaffar barn med en alkoholist, och inte heller att vara ensam med tre barn, och att så länge han inte tar dina farhågor på allvar så känns det som att det är din troligaste framtid.

Lycka till!
  • Anonym (B)

Låter som det vore bra om du och sambon gick och pratade med någon och att han får hjälp.

Vet inte var du bor, men i Stockholm finns det t.ex. Mottagningen för Alkhol och hälsa
    http://riddargatan1.se/

Finns t.ex. läkemedel som minska suget efter alkhol, som gör det lättare att inte dricka eller att faktiskt sluta efter en begränsad mängd.

Tror det är viktigt att sambon i nyktert tillstånd förstår att det är problematiskt att inte kunna avstå från att dricka en månad, eller låta bli att dricka upp det sista i flaskan.

Kan vara bra att han får tala med en utomstående och få råd och hjälp. Det är absolut bättre att kontakta vården på ett tidigt stadium och hitta bra strategier för att antingen kunna fortsätta dricka begränsat än att fortsätta på en väg som verkar leda mot alkoholism, speciellt om det finns en genetisk factor i det hela.

Behövs det är det ju bättre att ingen av er dricker hemma i fortsättningen, men ett första steg är ju att se om han kan begränsa sitt drickande och dricka kontrollerat.

• Anonym (mm)

Han döljer mycket för dig, ljuger och försöker hitta på undanflykter. Det klingar inte väl ihop med att du skriver att ni har en sån fin relation. Du måste tänka om här. 

Ultimatum absolut, men du måste också vara beredd att hålla det du sätter upp, annars lär han sig bara att det är tomma ord. 

• Anonym (B)

Vill du att dina barn ska växa upp i ett hem med en alkoholist?

I nuläget verkar du inte redo att ge ett ultimatum och faktiskt hålla det, så bättre att inte köra med ultimatum.

Däremot är det dags att tala om att du är orolig för hans hälsa, hans relation till alkolen, er relation och hur er framtid kommer att utveckla sig.

Är han  inte redo att söka hjälp, varken för sin egen skull, för barnet i magen eller för din skull, så är det kanske dags för dig att söka stöd för din egen skull. Dels kan det hjälpa dig att få kunskap om vilka möjligheter det finns för honom att få hjälp, dels kan det vara bra för dig själv att prata med någon om vad det innebär för dig och barnen att stanna med honom om han fortsätter att dricka som idag eller värre.

• Anonym (Jag)

Finns stödgrupper för medberoende. Din plan att hjälpa och rädda honom är bara ett sätt att förenkla för honom att fortsätta. Du tänker inte lämna honom ändå.

Man kan inte rationalisera bort alkoholism.

• Anonym (G)
    Anonym (42) skrev 2017-10-12 06:44:26 följande:
    Tyvärr så är det nog så illa att han är alkolist. Sök hjälp! Och ta hand om er!
    Håller med
Svar på tråden Min sambo är alkoholist, vad gör jag nu?