Anonym (Lätt att snacka från läktaren) skrev 2017-10-01 17:02:07 följande:
Du pratar fortfarande om situationer där alla/samhället kalla-det-vad-du vill är överens. Och jo, absolut att man ska reagera och gripa in om man märker att någon blir illa behandlad. Men det verkar som att du tolkar mig fel med flit.
Jag pratar inte om situationer där de flesta är överens om vad som är rätt och fel, som att en person skriker på en annan. Jag pratar om mer komplexa situationer än så vilket jag också varit tydlig med. Situationer där det inte nödvändigt finns rätt eller fel upplever jag att du kategoriskt vrider och vänder till pappans eller styvmammans fördel.
Samtidigt som du verkar vara helt omedveten om att det du har sett är just ur en styvförälders perspektiv. Du eller din man har vad jag läst aldrig någonsin haft någon som helst del i konflikten med biomamman. Och så kanske det är, vad vet jag, det finns absolut människor som tycker att komma överens är att göra som de säger. Då blir det svårt. Men att ge nästan varje svar ur endast ett perspektiv tycker jag ändå är lite märkligt.
Nej, jag tolkar dig inte fel. Jag förstår precis vad du menar men håller inte med om att det alltid är "rätt" från båda sidor beroende på vilken sida man har erfarenhet ifrån. Jag tycker det är lika fel om det är bonusmamman som behandlar barnet eller mamman illa. Det har inte med ngt prefix att göra utan enbart med handlingarna.
Jag har aldrig påstått att vi inte gjort fel, men faktum är att VI inte pratat illa om mamman inför dotter. Mamman har däremot pratat illa om oss. Det är inte på ngt sätt "vårt fel". Vi har aldrig tvingat dottern att välja vem hon vill vara med. Mamman har gjort det. Vi har aldrig sätt dottern i situationen att hon ska ringa sin mamma och tala om att hon inte åker hem för vi ska gå på bio, resa bort osv. Mamman har däremot gjort det. Vi har aldrig krävt att bestämma över alla semestrar i alla år. Mamman har gjort det.
Så Ja, i de fallen har vi inte startat konflikten. Sedan har vi säkert gjort en massa saker som mamman anser är fel. Och Ja, hon anser sig förmodligen ha "handlat rätt".
Jag skiter i om det är en bonusmamma eller en mamma som beter sig illa. Enligt ditt sätt att "kategorisera" mig och mina åsikter borde jag enbart ta bonusmammors "sida"? Nu är det ju dock så att det inte är fallet så..