• Anonym (Hledrt)

Varför kallas det bonusbarn?

Ja, Varför kallas det så ofta att man har ett "bonus"-barn? För mig innebär bonus något extra som är positivt, en bonus kan vara extra pengar på lönen, eller en god kopp kaffe efter en stor måltid.

Men varför kallar man då extrabarn som inte är positivt för bonus? Det är ju inte ens egna barn så man har ju inte den kopplingen, man står ut med dem för att man vill vara med föräldern.

Jag vet egentligen inte vad man skulle kunna kalla det istället. Parasitbarn? Onödigt anhangbarn? Någon med bättre förslag? Kanske jagfårvälståutmedbarn?

• Svar på tråden Varför kallas det bonusbarn?
  • Anonym (Hledrt)
    Anonym (S) skrev 2017-10-01 11:06:16 följande:

Tja, ts, det kallas väl så för att den som myntade uttrycket från början ansåg att det var en bonus med barnen, sen finns det tydligen rätt många som tycker likadant, annars hade uttrycket aldrig blivit så vedertaget.
    Din egen attityd till dina bonusbarn lyser igenom och jag tycker den är tragisk.
    Inget barn ska behöva bli betraktad som en parasit, det är inte barnets val att leva i en familj där föräldrarna är frånskilda. 
    Och det är inte barnets val att det kommer in nya vuxna och det är inte barnet som väljer dom nya vuxna.
    Så frågan är väl vem som är parasiten i familjen egentligen?

Oh, jag har inga extra barn, bara mina egna. Begreppen använde jag främst för effekt, men också för att folk skapar trådar där de nästintill verkar hata sina styvbarn men ändå använder ordet bonusbarn, jag tycker det är lite underligt.

Nja på sätt och vis kan man se alla barn som parasiter, speciellt då de lever på en "värd" och skulle ha problem att överleva utan en "värd". Men vi har ju alla varit där någon gång, så det är ju bara så livet är. Det gäller väl mest att man inte behandlar barnet som en parasit.
  • Anonym (Hledrt)
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-10-01 11:28:36 följande:

De där alternativen som ts räknar upp, tycker jag absolut att man ska tala om för sin kille att man använder i sina tankar. Så att han kan skydda sina barn från att bo under samma tak som en sån tjej och får veta hur hennes sanna natur är. Kan någon tänka sej en mamma bo med en sambo som tänker på hennes ungar som "parasitbarn "?

Min sambo vet om dessa begrepp och skrattade gott åt dem, men nu har vi bara egna barn, så det kan vara förklaringen.
  • Anonym (Lätt att snacka från läktaren)
    Brumma skrev 2017-10-01 11:05:29 följande:

Jag kan inte säga hur någon bör KÄNNA. Men jag kan ha åsikter om hur någon bör AGERA gentemot sitt barn och sin omgivning.

Fast lika lite som du vet hur du känna vet du hur du skulle agera. Men som sagt, lätt att ha åsikter.
    sextiotalist skrev 2017-10-01 11:10:51 följande:

Brumma sitter inte på läkaren. Hon har egna barn också och deras resa för att få deras familj att fungera har inte varit en rak och lätt väg.

Jag respekterar hennes sätt att se på sin och hennes bonusdotters relation, även om den skiljer sig från min och sambons (fantastiska) barns relation.

Det viktigaste är att den fungerar och att alla mår bra, sedan kan den se olika ut. Så om Brumma skriver att hon älskar sin bonusdotter, så vet jag att det är äkta känslor.

Mitt inlägg syftade mer på det stora antal inlägg jag läst av brumma där hon har åsikter om hur biomammor ska agera. Den situationen har hon inte varit i.

Där relaterade jag till att hon TRODDE hon hade mammakänslor men inte förstod vad det var förrän hon fick egna barn.
  • Brumma
    Anonym (Lätt att snacka från läktaren) skrev 2017-10-01 15:28:59 följande:

Mitt inlägg syftade mer på det stora antal inlägg jag läst av brumma där hon har åsikter om hur biomammor ska agera. Den situationen har hon inte varit i.

Där relaterade jag till att hon TRODDE hon hade mammakänslor men inte förstod vad det var förrän hon fick egna barn.

Självklart får jag ha åsikter om hur mammor INTE bör agera. Liksom jag har åsikter om hur bonusmammor, pappor, mostrar o farföräldrar inte bör AGERA om de behandlar ngn annan illa. Det har inte med vilken roll de har utan hur de behandlar sin omgivning.

Hur de känner däremot kan jag inte säga speciellt mycket om.

Ser du skillnaden?
  • Brumma
    Anonym (Lätt att snacka från läktaren) skrev 2017-10-01 15:26:18 följande:

Fast lika lite som du vet hur du känna vet du hur du skulle agera. Men som sagt, lätt att ha åsikter.

Ingen vet exakt hur man reagerar i en situation de aldrig varit i. Men man kan absolut tycka att ngn handlar fel när de behandlar andra människor illa.

Eller tycker du det är ok för folk (säg folk som gruppvåldtäkt, misshandlar i pressade situationer osv) att agera som de gjorde för att DU inte varit i just den situationen? De enda som får ha en åsikt om att de gjort fel är människor som varit i samma situation men handlat annorlunda?
    Brumma skrev 2017-10-01 16:04:29 följande:

Ingen vet exakt hur man reagerar i en situation de aldrig varit i. Men man kan absolut tycka att ngn handlar fel när de behandlar andra människor illa.

Eller tycker du det är ok för folk (säg folk som gruppvåldtäkt, misshandlar i pressade situationer osv) att agera som de gjorde för att DU inte varit i just den situationen? De enda som får ha en åsikt om att de gjort fel är människor som varit i samma situation men handlat annorlunda?

Nu pratar du om olagliga situationer vilket är helt befängt i sammanhanget.

Men absolut tycker jag man ska vara försiktig med att ha åsikter om hur andra bör agera i situationer som är mer komplexa och där flera alternativ kan vara rätt beroende på vem du frågar. Om du inte är expert i ämnet vill säga. Men skulle knappast säga att en styvmamma genom att leva i en styvfamilj har kvalificerat sig som expert på barn, föräldrar och deras relationer.

Förtydligande. Åsikter får alla ha om allt vilket är bra då vi lever i en demokrati. Men jag står fast vid att vissa väldigt enkelt har åsikter från läktaren och att det är något man kanske kan tänka på när man uttalar sig väldigt kategoriskt som många här inne gör.

• Ess
    Anonym (Lätt att snacka från läktaren) skrev 2017-10-01 16:26:34 följande:

Men absolut tycker jag man ska vara försiktig med att ha åsikter om hur andra bör agera i situationer som är mer komplexa och där flera alternativ kan vara rätt beroende på vem du frågar. Om du inte är expert i ämnet vill säga. Men skulle knappast säga att en styvmamma genom att leva i en styvfamilj har kvalificerat sig som expert på barn, föräldrar och deras relationer.
    Det man har är erfarenheten av det man själv blivit utsatt för och hur man önskar tex mamman hade gjort istället. 
    Man vet även hur det mamman gjorde påverkade barnen och hela familjen, och då vet man också vad man absolut inte skulle utsätta sina egna barn för i samma situation.
  • Ess
    Anonym (Hledrt) skrev 2017-10-01 15:11:53 följande:
    Oh, jag har inga extra barn, bara mina egna. Begreppen använde jag främst för effekt, men också för att folk skapar trådar där de nästintill verkar hata sina styvbarn men ändå använder ordet bonusbarn, jag tycker det är lite underligt.

Nja på sätt och vis kan man se alla barn som parasiter, speciellt då de lever på en "värd" och skulle ha problem att överleva utan en "värd". Men vi har ju alla varit där någon gång, så det är ju bara så livet är. Det gäller väl mest att man inte behandlar barnet som en parasit.
    Själv är jag noga med att inte använda ordet bonus eftersom det inte är det för mig. Men det är ju trots allt ett vedertaget begrepp, så jag är inte förvånad att andra använder det.

Själv var jag noga med att ha separat ekonomi osv, just för att de inte skulle "parasitera" på mig och mitt.
  • Brumma
    Anonym (Lätt att snacka från läktaren) skrev 2017-10-01 16:26:34 följande:

Jag har lärt mig ganska mycket ;) Jag är fullständigt övertygad att jag INTE skulle utsätta mitt barn för vissa situationer om jag separerade. Detta har min bonusdotters mamma lärt mig - jag har sett på nära håll hur skadad hennes dotter blivit och eftersom jag (tyvärr) sett det hade jag högst troligt inte valt att utsätta mina barn för samma sak.

Ok - vi skippar olagliga situationer.. säg att ngn helt enkelt behandlar ngn annan illa? Mobbning? Du får inte säga ifrån om du inte själv varit mobbare? (Om man varit på andra sidan och utsatt för mobbning räknas ju inte enligt ditt sätt att tänka.. ). Att ngn skriker på dig trots att du inte gjort något fel. Då får varken du eller ngn annan säga ifrån och tycka för att du inte varit i den aggressiva personens situation? Om en rasist uttalar sig illa om flyktingar får jag inte säga emot för att jag inte varit rasist?

Jag har aldrig påstått att jag är expert på alla barn, föräldrar och relationer. BARN är jag däremot ganska insatt i. Dels genom att jag själv har två men även för att jag har många års studier och arbete bakom mig gällande barns rättigheter och mående. Föräldrar då - jag är själv förälder, så det ger mig en viss insikt ;)

Och nej. Om ngn behandlar ngn ILLA och utsätter sitt barn för en situation där barnet uppenbarligen inte mår bra så är tyst det SISTA man bör vara.
    Brumma skrev 2017-10-01 16:46:06 följande:

Jag har lärt mig ganska mycket ;) Jag är fullständigt övertygad att jag INTE skulle utsätta mitt barn för vissa situationer om jag separerade. Detta har min bonusdotters mamma lärt mig - jag har sett på nära håll hur skadad hennes dotter blivit och eftersom jag (tyvärr) sett det hade jag högst troligt inte valt att utsätta mina barn för samma sak.

Ok - vi skippar olagliga situationer.. säg att ngn helt enkelt behandlar ngn annan illa? Mobbning? Du får inte säga ifrån om du inte själv varit mobbare? (Om man varit på andra sidan och utsatt för mobbning räknas ju inte enligt ditt sätt att tänka.. ). Att ngn skriker på dig trots att du inte gjort något fel. Då får varken du eller ngn annan säga ifrån och tycka för att du inte varit i den aggressiva personens situation? Om en rasist uttalar sig illa om flyktingar får jag inte säga emot för att jag inte varit rasist?

Jag har aldrig påstått att jag är expert på alla barn, föräldrar och relationer. BARN är jag däremot ganska insatt i. Dels genom att jag själv har två men även för att jag har många års studier och arbete bakom mig gällande barns rättigheter och mående. Föräldrar då - jag är själv förälder, så det ger mig en viss insikt ;)

Och nej. Om ngn behandlar ngn ILLA och utsätter sitt barn för en situation där barnet uppenbarligen inte mår bra så är tyst det SISTA man bör vara.

Du pratar fortfarande om situationer där alla/samhället kalla-det-vad-du vill är överens. Och jo, absolut att man ska reagera och gripa in om man märker att någon blir illa behandlad. Men det verkar som att du tolkar mig fel med flit.

Jag pratar inte om situationer där de flesta är överens om vad som är rätt och fel, som att en person skriker på en annan. Jag pratar om mer komplexa situationer än så vilket jag också varit tydlig med. Situationer där det inte nödvändigt finns rätt eller fel upplever jag att du kategoriskt vrider och vänder till pappans eller styvmammans fördel.

Samtidigt som du verkar vara helt omedveten om att det du har sett är just ur en styvförälders perspektiv. Du eller din man har vad jag läst aldrig någonsin haft någon som helst del i konflikten med biomamman. Och så kanske det är, vad vet jag, det finns absolut människor som tycker att komma överens är att göra som de säger. Då blir det svårt. Men att ge nästan varje svar ur endast ett perspektiv tycker jag ändå är lite märkligt.
  • Brumma
    Anonym (Lätt att snacka från läktaren) skrev 2017-10-01 17:02:07 följande:

Du pratar fortfarande om situationer där alla/samhället kalla-det-vad-du vill är överens. Och jo, absolut att man ska reagera och gripa in om man märker att någon blir illa behandlad. Men det verkar som att du tolkar mig fel med flit.

Jag pratar inte om situationer där de flesta är överens om vad som är rätt och fel, som att en person skriker på en annan. Jag pratar om mer komplexa situationer än så vilket jag också varit tydlig med. Situationer där det inte nödvändigt finns rätt eller fel upplever jag att du kategoriskt vrider och vänder till pappans eller styvmammans fördel.

Samtidigt som du verkar vara helt omedveten om att det du har sett är just ur en styvförälders perspektiv. Du eller din man har vad jag läst aldrig någonsin haft någon som helst del i konflikten med biomamman. Och så kanske det är, vad vet jag, det finns absolut människor som tycker att komma överens är att göra som de säger. Då blir det svårt. Men att ge nästan varje svar ur endast ett perspektiv tycker jag ändå är lite märkligt.

Nej, jag tolkar dig inte fel. Jag förstår precis vad du menar men håller inte med om att det alltid är "rätt" från båda sidor beroende på vilken sida man har erfarenhet ifrån. Jag tycker det är lika fel om det är bonusmamman som behandlar barnet eller mamman illa. Det har inte med ngt prefix att göra utan enbart med handlingarna.

Jag har aldrig påstått att vi inte gjort fel, men faktum är att VI inte pratat illa om mamman inför dotter. Mamman har däremot pratat illa om oss. Det är inte på ngt sätt "vårt fel". Vi har aldrig tvingat dottern att välja vem hon vill vara med. Mamman har gjort det. Vi har aldrig sätt dottern i situationen att hon ska ringa sin mamma och tala om att hon inte åker hem för vi ska gå på bio, resa bort osv. Mamman har däremot gjort det. Vi har aldrig krävt att bestämma över alla semestrar i alla år. Mamman har gjort det.

Så Ja, i de fallen har vi inte startat konflikten. Sedan har vi säkert gjort en massa saker som mamman anser är fel. Och Ja, hon anser sig förmodligen ha "handlat rätt".

Jag skiter i om det är en bonusmamma eller en mamma som beter sig illa. Enligt ditt sätt att "kategorisera" mig och mina åsikter borde jag enbart ta bonusmammors "sida"? Nu är det ju dock så att det inte är fallet så..
  • Anonym (bibo)

För mig är mina bonusföttrar en bonus. Visst har vi haft olika tuffa perioder (speciellt i tonåren) men det kommer säkert med våra gemensamma så småningom också.

Jag älskar dom inte som mina egna barn, för det är en speciell känsla. Men kärlek känner jag absolut för dom. När jag pratar om alla barn här hemma till vänner och familj så säger jag "alla våra barn/tjejer".

Det är så klart olika för alla men jag hade aldrig stannat med min man från början om jag intr tagit mig till hans döttrar. Men det hade varit konstigt att inte göra det för dom var så snälla och inbjudande mot mig.

Svar på tråden Varför kallas det bonusbarn?