• Taxmamman

Vår son vägrar att vara med i skolan

Vår son som är högkänslig började förskoleklass för fem veckor sedan, men vägrar att vara med i verksamheten. Vi var lite förberedda på att det skulle bli struligt, men inte så här.

Han är med i sin arbetsgrupp ca 10 min/dag och skolan har satt innan en resurs som är med honom hela dagen. Om man försöker tvinga honom att vara med blir han arg, sparkar vilt omkring sig och svordomarna han kastar ur sig skulle få vem som helst att trilla av stolen.

Det hjälper alltså inte särskilt mycket att han har en resurs. Hemma och om vi är iväg på olika aktiviteter fungerar det bra, men vi börjats en vissa tendenser av skolbeteendet även hemma.

Han är väldigt omtyckt bland kompisarna och har alltid mycket kompisar runt sig. BUP är inkopplade och vi träffade dem före sommaren för att utvärdera vår son. De tyckte inte att det var något anmärkningsvärt som krävde någon särskild insats. Alltså ingen ADHD, autism etc. Är det någon som upplevt något liknande och hur gjorde ni i så fall för att få ert barn att vara delaktig i skolan?

• Svar på tråden Vår son vägrar att vara med i skolan
  • Christi38

Först, förlåt att jag frågar, men vad innebär högkänslig? När kom ni fram till att han var det, redan på förskolan?

Vår ena kille har också börjat i förskoleklass för ett par veckor sedan och det är sån skillnad på beteendemönstret bara på denna månad tycker jag, så jag blev lite nyfiken på vad begreppet innebar.

• Taxmamman

Högkänsliga barn tar in 60 ggr mer intryck än "vanliga" barn och måste pausa. Vi upptäckte detta för några år sedan och har jobbat med det sedan dess. Hade en jättebra överlämning mellan dagis och skola. Googla högkänslighet hos barn.

• äldreochklokare

Skolan behöver nog lära sig mer om detta för han reagerar nog så för att "huvudet blir fullt" och han orkar inte mer just då. Har också en son som kämpat mkt i skolan och det slutade med att han blev hemmasittare nästan hela högstadiet så stäm i bäcken innan det är för sent, är mitt råd. 

• Taxmamman

Högkänslighet är inte någon diagnos. Jagvär själv högkänslig så jag började att lösa på om högkänslighet hos barn. Vår son stämmer in på allt när man läser om högkänslighet. Det svåra är att motivera honom att vara med. Han är väldigt smart. Har ett ordförråd som 6-åringar normalt inte har. Han använder svåra ord rätt och förstår innebörden. Dagis lät honom göra som han ville och nu är det samma visa med skolan. Man pratar om dålig självkänsla, men jag vet inte. Han är osäker i vissa lägen, men jag känner inte att det är det som är problemet. Jag var med i skolan idag och 10 min in i samlingen ville han inte vara med för att det var tråkigt. Han tappar fokus och försöker man tvinga honom så blir han hysterisk.

• mso

Låter som att du beskriver min dotter, hon har precis börjat 1an. Hon klarar sig iofs bra i skolan iom att det är en Montessoriskola, så hon får bestämma relativt mycket själv vad hon ska jobba med och när. Just nu är hon väldigt inne på att läsa och läser nästan konstant hemma också. 

Hur hanterar skolan det när han får sina utbrott? Kan de hitta andra sätt att få honom intresserad av det de vill att han ska göra?

• weroq1
    Det som står skrivet om högkänsliga barn stämmer ju också in på barn med tex ADHD eller autism. Men de två är etablerade diagnoser med etablerade insatser/behandling som följer med.

Grunden för båda dessa diagnoser är ju att man gör gedigna tester (det räcker inte att BUP träffar barnet och inte "tycker" att barnet har några bekymmer). Kanske bekymren inte heller visade sig så tydligt innan när barnet var in en mindre kravfylld miljö, men ny uppträder i och med förskoleklass med lite ökade krav.

Att ni också börjar se mer av beteendet hemma talar för att han visar sina symtom tydligare nu än tidigare.

Han har redan resurs i skolan - då måste ju skolan anse att det här är ett ganska stort problem! Skolor brukar inte sätta in såna resurser i första taget.

Jag skulle ta ett varv till på BUP om jag var ni, se till att han får en ordentlig utredning, att det är en korrekt diagnos om en sådan sätts och att han då får adekvat hjälp.

• Taxmamman

Ja, många barn som får bl a ADHD-diagnos är egentligen högkänsliga. Bedömningen som gjordes var utifrån frågor till oss hur vår son fungerar i olika situationer, men även om han inte skulle utredas så skulle vi på återbesök i höst. Det besöket har jag lyckats tidigarelägga ????

• Tow2Mater
    Taxmamman skrev 2017-09-25 19:54:32 följande:

Det svåra är att motivera honom att vara med. Han är väldigt smart. Har ett ordförråd som 6-åringar normalt inte har. Han använder svåra ord rätt och förstår innebörden. Dagis lät honom göra som han ville och nu är det samma visa med skolan. Man pratar om dålig självkänsla, men jag vet inte. Han är osäker i vissa lägen, men jag känner inte att det är det som är problemet. Jag var med i skolan idag och 10 min in i samlingen ville han inte vara med för att det var tråkigt. Han tappar fokus och försöker man tvinga honom så blir han hysterisk.

Så han är ju understimulerad. typisk svensk skola.

Kan ni flytta till åland och hemskola?
Svar på tråden Vår son vägrar att vara med i skolan