FamiljelivNA skrev 2017-09-07 21:18:41 följande:
Hej! Jag är en tjej som precis har börjat med LCHF. Här har jag lite funderingar kring dieten:
Kan man äta för mycket fett? Exempelvis om jag skulle äta ägg som frukost, blir det då för mycket ägg om jag äter det senare under dagen också? Eller om jag skulle äta en måltid med ägg, bacon, köttfärs med cremé fraiche och sallad och kanske även exempelvis keso till? Blir det då en negativ effekt av det? Och även om jag skulle äta exempelvis bacon och ägg varje dag?
Kan man ha cheatdays och äta lite onyttigt snacks, eller stoppas processen då?
Vad gör man vid illamående efter att ha ätit fet mat?
Kan LCHF vara dåligt i längden?
Jag vill dessutom gärna ha tips på LCHF- frukost, måltider och snacks!
Tack så mycket för svar!
Ägg är det nyttigaste du kan äta förutom inälvsmat så det kan absolut inte bli för mycket. Nån har räknat ut att om du äter mer än 36 ägg om dagen kan det bli för mycket vitaminer så håll dig under det :)
Ägg innehåller inte särskilt mycket fett heller.
Ja, du kan äta för mycket fett. Gör du det så blir du illamående. Sluta äta när du känner dig nöjd, strax innan du är helt mätt. Blir du proppmätt så har du ätit för mycket.
Du kan troligtvis inte ha cheatdays. För de flesta tar det nästan en vecka för att komma tillbaka igen efter fusk. Dessutom brukar man få ett redigt sötsug.
LCHF är inte farligt i längden så länge man fortfarande äter allsidigt. Det finns livsnödvändiga fetter och proteiner men INTE EN ENDA livsnödvändig kolhydrat. Om du äter kött, fisk, ägg, smör, mjölkprodukter och grönsaker får du i dig det du behöver. Frön och nötter ibland är också nyttigt. Äter du lever regelbundet behöver du inte bry dig om vad resten innehåller eftersom lever innehåller allt vi behöver.