• Lfritz

Blir aldrig gravid

Jag är helt ny här men kände att jag behövde skriva av mig någonstans. Jag är 22 år och väääääntar på att någon gång bli gravid. Jag tog ut min p-stav i oktober/november förra året och jag har fortfarande inte blivit gravid.jag har testat ägglossningstest och jag har alltid ägglossning på samma dag varje månad... Jag har läst hur många forum som helst om kvinnor som det tagit år för att bli gravida men inte en enda har varit under 25 år.. jag blir bara mer och mer orolig samtidigt som jag inte riktigt vill säga det till någon eftersom jag är rädd för att höra vad andra tycker.

Snälla är det någon mer som är i samma situation?

• Svar på tråden Blir aldrig gravid
  • Anonym Ellliiin

Jo det trodde jag också.. kontaktade gyn här och hon svarade till min besvikelse att det är 25 års gräns för fertilitesutredning och ivf...:/

Va kul att det gick bra för er!!!!! Grattis till sonen!!

• chbw
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-16 03:01:27 följande:

Jo det trodde jag också.. kontaktade gyn här och hon svarade till min besvikelse att det är 25 års gräns för fertilitesutredning och ivf...:/

vilket landsting? vi gjorde utredning när jag var 23 o sambon 21.. 
  • chbw
    emhu skrev 2017-07-26 20:07:18 följande:
    Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Nej, tankar i sig kan inte påverka fertiliteten men det är ju ofta så att man kan få ett långvarigt stresspåslag i kroppen om man går och tänker på att man aldrig blir gravid. Kortisolet som då frigörs hämmar östrogenet vilket i sin tur kan påverka fertiliteten.
    fast folk blir gravida i krigstider o efter våldtäkt så att det skulle ha så stor påverkan som folk vill få det att låta köper jag inte alls. 
    jag t.ex. fick höra samma, "sluta stressa, sluta tänk på det".. det ger ju inte mig mer ägglossning eller mer fungerande äggledare ^^ 
  • chbw
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-16 03:01:27 följande:

tillägg: har du pcos bör du ju kunna få hjälp med ägglossningsstimulering nu också.. Det var det första vi fick testa :)
  • UndrandeSökare

Anonym Elin- Testa att kontakta någon privat gynekolog och fråga om du kan få Letrozol utskrivet. Det används vid pcos för att få igång ägglossningen.

• Anonym Ellliiin

Chbw- Dalarnas landsting! Otrevliga var dom också när jag ringde och ifrågasatte! Ja jag tycker att det borde vara ett alternativ med stimulering men dom sa direkt att jag måste vända mig provat isåfall..

UndrandeSökare- ja jag får kontakta nåt privat! Har någon nåt tips?

• Anonym Ellliiin

Chbw- Dalarnas landsting! Otrevliga var dom också när jag ringde och ifrågasatte! Ja jag tycker att det borde vara ett alternativ med stimulering men dom sa direkt att jag måste vända mig provat isåfall..

• Anonym Ellliiin

• chbw
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-17 06:25:57 följande:

vad trist o så dumt att de var otrevliga. avskyr otrevlig vårdpersonal... O en utredning bör en ju kunna få, även om de kanske vill vänta med eventuell IVF. Men så himla tokigt att det är olika i olika landsting... 
  • Anonym Ellliiin
    chbw skrev 2017-08-17 09:13:52 följande:

vad trist o så dumt att de var otrevliga. avskyr otrevlig vårdpersonal... O en utredning bör en ju kunna få, även om de kanske vill vänta med eventuell IVF. Men så himla tokigt att det är olika i olika landsting... 

Ja men precis.. det hade jag kunna köpa. Men åtminstone att dom kollar vad som är "fel".. vet ju att jag har pcos och haft svårt med ägglossning men har gått ner i vikt nu oh fått mer regelbunden cykel frågan är om jag har äl nu eller inte.. så lätt för dom att kolla! Så inte vi fortsätter försöka i "onödan" liksom..
  • Lfritz

Ni som inte vet om ni har ägglossning, tar ni inga test eller visar de aldrig att ni har ägglossning? Jag har tagit test varje månad vid samma tid och det visar alltid tillslut att jag har ägglossning på samma dag som det står enligt en app jag använder. Kan det vara missvisande? Känns så hopplöst allting när jag vet att jag har en helt normal cykel som rullar på likadant varje månad men ändå så funkar det inte...

• UndrandeSökare

Lfriz-Även om du har ägglossning så kan det ju finnas flera orsaker till att det aldrig blir plus, tex slöa spermier, miljön i livmodern etc Om ni försökt i 12 månader så sök vården och be att få en infertilitetsuttedning föreslår jag.

• Anonym Ellliiin
    Lfritz skrev 2017-08-30 22:35:29 följande:

Ni som inte vet om ni har ägglossning, tar ni inga test eller visar de aldrig att ni har ägglossning? Jag har tagit test varje månad vid samma tid och det visar alltid tillslut att jag har ägglossning på samma dag som det står enligt en app jag använder. Kan det vara missvisande? Känns så hopplöst allting när jag vet att jag har en helt normal cykel som rullar på likadant varje månad men ändå så funkar det inte...

Jag har ju pcos så för mig ger testerna utslag från dag 10-20 typ... utan att det faktiskt behöver vara en äl över huvudtaget.. fick detsär förklarat för mig att kroppen är påväg att få äl så värdena hår upp och sånt men själva ägget släpper aldrig pga att det är för trång med alla äggblåsor som man kan ha vid pcos..
  • Lillatjejen1992
    Lfritz skrev 2017-08-30 22:35:29 följande:

Även fast ältesterna visar positivt är det ingen garanti att ägget faktist släpper. Man har ju normalt sett ungefär 10 ägglossningar per år.

Hur länge har ni försökt?
    Kämpat för ett plus sedan sommaren-16. Ännu inte lyckats.
  • Lfritz
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-01 06:26:28 följande:

Även fast ältesterna visar positivt är det ingen garanti att ägget faktist släpper. Man har ju normalt sett ungefär 10 ägglossningar per år.

Vi har försökt sedan november 2016. Okej det visste jag inte. nu misstänker vi att min sambo kan ha problem med sköldskörteln och när man läser om symtom kan det göra så man får svårare att bli gravid.
  • Lfritz
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-01 06:26:28 följande:

Hur har du fått den "diagnosen"? Har du sökt hjälp så någon har gjort en undersökning eller hur vet man det?
  • Lillatjejen1992
    Lfritz skrev 2017-09-02 21:15:24 följande:

Hur har du fått den "diagnosen"? Har du sökt hjälp så någon har gjort en undersökning eller hur vet man det?

Om du googlar hur många ägglossningar per år så får du svaret: "Det kan hända att ägglossningen uteblir en månad eller två per år". Det är ingen diagnos utan bara så kroppen fungerar.

Sen ang äl tester så mäter ju dom endast det hormonet (LH) som stiger i samband med ägglossning. Hormonet kan ju gå upp utan att ett ägg släpper.
    Kämpat för ett plus sedan sommaren-16. Ännu inte lyckats.
Svar på tråden Blir aldrig gravid