• Rakad Apa

Är det verkligen rimligt att bli provocerad av detta?

Det är såhär att en av mina största intressen/hobbies är att spela tv-spel.

När ett efterlängtat spel släpps, som jag har väntat på i flera år, så tar jag ledigt från jobbet för att kunna spela. Det provocerar en del folk som idiotförklarar mig och kommer med spydiga kommentarer. Det är i deras värld inte en acceptabel grund att ta ledigt men själva så tar de ledigt för att t ex att fiska, jaga eller gå på konsert. Jag förstår inte riktigt skillnaden, intresse som intresse liksom.

Nån idé om varför folk blir så provocerade?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Svar på tråden Är det verkligen rimligt att bli provocerad av detta?
  • Aniiee

för att "TV-spel är för barn" och "Bara manliga oskulder, sk man-babies, som bor hemma i mammas källare spelar TV-spel" och "har du inte växt ifrån det än".

Spel är helt enkelt inte ett legitimt intresse och inte riktig kultur enligt många.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Christi38

Rätt vanligt att de som inte "förstår" något känner sig provocerade. Det är kanske enklare att hanterade någons udda hobby på så sätt än att acceptera att vi alla har våra laster.

• Stårschan
    Rakad Apa skrev 2017-06-30 15:45:58 följande:

Det är såhär att en av mina största intressen/hobbies är att spela tv-spel.

När ett efterlängtat spel släpps, som jag har väntat på i flera år, så tar jag ledigt från jobbet för att kunna spela. Det provocerar en del folk som idiotförklarar mig och kommer med spydiga kommentarer. Det är i deras värld inte en acceptabel grund att ta ledigt men själva så tar de ledigt för att t ex att fiska, jaga eller gå på konsert. Jag förstår inte riktigt skillnaden, intresse som intresse liksom.

Nån idé om varför folk blir så provocerade?

Många har svårt för sådant som går utanför det normala. Samma sak är det med logelivet. Många blir jätteprovocerade av att folk klär sig i svart och har möten vars innehåll är hemliga för utomstående. Då heter det att man spökar ut sig och dricker blod och är med i en sekt. Samma människor som tycker att loger och ordnar är jätteknäppa har inga problem med att dra på sig matchtröja och samlas med likasinnade när Sverige är med och spelar sport, och har heller inga problem med hemlighetsmakeriet inför svensexor eller liknande.

Grattis till ditt spel! Om det redan har släppts har jag svårt att förstå att du tar dig tid att hänga här.
  • Höstaster

Jag tycker inte det. Jag tar ledigt för att springa maraton för det är mitt intresse. Hobby som hobby liksom. Så länge du inte "skolkar" från jobbet utan tar ledigt så ser jag inga problem alls med det. Har en kollega som tar ledigt för att julstäda varje år - för så vill hon ha det.

• Anonym (VR)

För att de intressena du räkna upp innebär att man måste lämna hemmet, i vissa fall på speciella tider också. Spela tv-spel kan du göra efter jobbet, precis som du kan läsa den där boken som äntligen släpptes typ. Tror det är därför.

• Anonym (Me)
    Höstaster skrev 2017-06-30 16:40:46 följande:
    Jag tycker inte det. Jag tar ledigt för att springa maraton för det är mitt intresse. Hobby som hobby liksom. Så länge du inte "skolkar" från jobbet utan tar ledigt så ser jag inga problem alls med det. Har en kollega som tar ledigt för att julstäda varje år - för så vill hon ha det.
    Precis.
  • Stårschan
    Anonym (VR) skrev 2017-06-30 16:41:03 följande:

För att de intressena du räkna upp innebär att man måste lämna hemmet, i vissa fall på speciella tider också. Spela tv-spel kan du göra efter jobbet, precis som du kan läsa den där boken som äntligen släpptes typ. Tror det är därför.

Det ligger nog någonting i det. För det är något aningens provocerande/löjeväckande när folk tar ledigt för att göra sånt som man förväntas hinna med efter jobbet. Som att åka på IKEA eller tapetsera ett barnrum elelr förbereda en 50-årsfest. Men var och en bestämmer ju själv vad han ska göra med sina semesterdagar. Att sitta på en camping och sörpla på tetravin ligger ju inte för alla.
  • enmamma

Helt okej att ta semester för att spela.

( Är nöjd som har en man som inte kollar fotboll eller spelar.)

Det som provocerar mig när det gäller spelande vuxna är när de sjukanmäler sig eller dyker upp på jobbet efter att ha spelat istället för att sova och sköta sin personliga hygien.

• Rakad Apa
    Anonym (VR) skrev 2017-06-30 16:41:03 följande:

Du har en poäng med i att lämna hemmet men förstår ändå inte att folk ska finna det provocerande. I övrigt så samlas jag och några vänner ibland och spelar ihop så det är ju inte så att man liksom sitter isolerad i en källare alla gånger. Men att fiska och jaga kan man oxå göra efter arbetstid så det anser jag inte som ett giltigt argument.
  • Rakad Apa
    Aniiee skrev 2017-06-30 16:00:33 följande:

för att "TV-spel är för barn" och "Bara manliga oskulder, sk man-babies, som bor hemma i mammas källare spelar TV-spel" och "har du inte växt ifrån det än".

Spel är helt enkelt inte ett legitimt intresse och inte riktig kultur enligt många.

Tråkigt att folk är så trångsynta...
  • Rakad Apa
    Höstaster skrev 2017-06-30 16:40:46 följande:

Tack för svar! Ja jag tar ju ledigt och jag jobbar i snitt 8 timmar övertid per vecka så jag har ju en massa lediga dagar att ta ut om jag vill. Förstår inte att folk stör sig till den milda grad att de faktiskt blir dryga. Varför bry sig om vad andra gör på sin fritid liksom?
  • Anonym (Lilla My)

Herrejösses, att folk orkar bli så lättprovocerade av ditt intresse! Jag bryr mig inte överhuvudtaget om varför folk tar ledigt,antagligen för att göra något roligt eller ta tag i något viktigt. Skulle jag ha en "spelnörd" på jobbet som tog ledigt som i ditt fall så skulle jag bara tänka , wow,så pass! Ha ha jag tar ledigt för julklappsköp varje år och ibland för att kunna shoppa ifred utan barn och trängsel i butiker mm.

Svar på tråden Är det verkligen rimligt att bli provocerad av detta?