• såkalladbonusmamma

Skolavslutning i bonusfamiljen

Jag har ingen som helst lust att sitta på en fikafilt på skolavslutningen med barnet och dennes båda föräldrar. Min sambo är oerhört omedkännande mot mig i frågan och tycker jag är omogen som inte bara kan sitta där med hans ex och fika som en lycklig liten bonusfamilj (de har ett barn gemensamt, jag/vi har inga), eftersom deras barn uttryck att hen vill att jag ska vara med. Jag får seriös panik inombords och ser det som helt otänkbart att var en del av det där när mamman är med. Har ni några tankar? Idéer på hur man kan härda ut en sådan situation? Vill inte göra bonusbarnet besviket då hen uttryckt en stark önskan om min närvaro. Vad hade ni gjort? Allt från "ryck upp dig din omogna jävel" till historier från någon liktänkande tas tacksamt emot..

• Svar på tråden Skolavslutning i bonusfamiljen
  • såkalladbonusmamma
    Anonym (Stay) skrev 2017-06-15 14:23:45 följande:
    Tramsig du är....ha ha. Tror knappast mamman känner sig varken ensam eller udda med 3 personer hon känner mycket väl
    Däremot tycker hon säkert att du är en "udda" figur som inte vågat träffa henne tills nu. Så hade då jag tänkt men jag hade samtidigt tyckt synd om dig (och pappan), svartsjuka är aldrig trevligt.
    Jag träffar henne varje vecka vid lämningar/hämtingar. Har vid typ 1 eller 2 tillfällen valt bort att närvara när hon varit där, resterande 100000 event som hennes barn har haft har hon inte ens bemödat sig att dyka upp på. Det är lätt att beskylla någon för svartsjuka när man inte vet någonting om dem, va? Svartsjuk är det absolut sista jag är, har svårt för hennes personlighet och sättet hon beter sig på och därför har jag vid 1-2 tillfällen avstått (kan faktiskt bara komma på 1 tillfälle som hon kommit på, vilket var för typ 2-3 år sedan, helt seriöst). Att jag avstod vid ett tillfälle för 2-3 år sedan kan kanske då ha haft att göra med att jag varit osäker i situationen, jag vet inte, men den känslan har jag hur som helst verkligen inte längre. Nu är det bara ren olust och intresse som jag helst vill avstå, men går ändå och håller god min för barnets skull :)
  • Fånga dagen

"Jag har ingen relation till exet, vi ses ibland men det är max ett "hej"Jag tror egentligen inte jag känner mig hotad av deras relation nu, mer sådana där barnsliga känslor som utanförskap, tredje hjulet"

" Kanske bäst att få det överstökat så kanske det inte känns så laddat sedan. Vi har nog seriöst inte delat mer än någon minut i närheten av varandra och enbart sagt några få ord till varandra.

"Träffar ogärna hans ex eftersom jag har svårt för henne som person",

" Det finns beteenden hos henne som jag stör mig extremt mycket på,"
    "Svartsjuk är det absolut sista jag är, har svårt för hennes personlighet och sättet hon beter sig på"

Hur kan du ha utvecklat en sån antipati för en människa som du bara varit i närheten av nån minut? Och hur har hon på den minuten hunnit visa upp beteenden, som stör dig extremt mycket?

• såkalladbonusmamma
    Fånga dagen skrev 2017-06-15 17:46:46 följande:

"Jag har ingen relation till exet, vi ses ibland men det är max ett "hej"Jag tror egentligen inte jag känner mig hotad av deras relation nu, mer sådana där barnsliga känslor som utanförskap, tredje hjulet"

" Kanske bäst att få det överstökat så kanske det inte känns så laddat sedan. Vi har nog seriöst inte delat mer än någon minut i närheten av varandra och enbart sagt några få ord till varandra.

"Träffar ogärna hans ex eftersom jag har svårt för henne som person",

" Det finns beteenden hos henne som jag stör mig extremt mycket på,"

"Svartsjuk är det absolut sista jag är, har svårt för hennes personlighet och sättet hon beter sig på"

Hur kan du ha utvecklat en sån antipati för en människa som du bara varit i närheten av nån minut? Och hur har hon på den minuten hunnit visa upp beteenden, som stör dig extremt mycket?

Menar du allvar? På sättet hon beter sig mot min omgivning, exempelvis min sambo? Allt som hon gör som jag får "lida" konsekvenserna av, allt jag får höra direkt eller indirekt och så vidare. Kan fortsätta i en evighet.
  • Fånga dagen
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-15 18:02:27 följande:
    Menar du allvar? På sättet hon beter sig mot min omgivning, exempelvis min sambo? Allt som hon gör som jag får "lida" konsekvenserna av, allt jag får höra direkt eller indirekt och så vidare. Kan fortsätta i en evighet.
    Visst menar jag allvar! Jag kanske har läst tråden slarvigt, men jag har inte sett ett ord om hur exet behandlar sin omgivning och din sambo, på ett sätt som du får lida av. Men jag ska läsa igenom dina kommentarer en gång till..

• såkalladbonusmamma
    Fånga dagen skrev 2017-06-15 18:26:36 följande:

Visst menar jag allvar! Jag kanske har läst tråden slarvigt, men jag har inte sett ett ord om hur exet behandlar sin omgivning och din sambo, på ett sätt som du får lida av. Men jag ska läsa igenom dina kommentarer en gång till..

Nej det behövs inte i och med att jag inte har skrivit något om det eftersom det inte var det min ursprungliga fråga handlade om.
  • Fånga dagen
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-15 18:30:37 följande:
    Nej det behövs inte i och med att jag inte har skrivit något om det eftersom det inte var det min ursprungliga fråga handlade om.
    Uppfattningen jag fick av din trådstart och många av dina kommentarer i början, var att du var svartsjuk och kanske lite rädd för exet, och därför inte ville sitta med henne på filten. Du kände panik inombords vid tanken, och din sambo tyckte du var omogen som inte kunde ställa upp på det.

Men anledningen till varför du inte ville tillmötesgå hans önskan, var alltså för att hon betett sig mot honom och omgivningen?
  • såkalladbonusmamma
    Fånga dagen skrev 2017-06-15 20:10:48 följande:

Uppfattningen jag fick av din trådstart och många av dina kommentarer i början, var att du var svartsjuk och kanske lite rädd för exet, och därför inte ville sitta med henne på filten. Du kände panik inombords vid tanken, och din sambo tyckte du var omogen som inte kunde ställa upp på det.

Men anledningen till varför du inte ville tillmötesgå hans önskan, var alltså för att hon betett sig mot honom och omgivningen?

Nja inte svartsjuk och rädd, mer panik av tanken att sitta där och låtsas som det regnar (vara trevlig och alldaglig och blablabla) när jag känner en extrem irritation av hennes blotta existens typ, med tanke på hur hon håller på. Kanske är det något jag måste jobba med, men så fort irritationen går ner så gör hon alltid nya grejer som gör att man (jag) bara vill skrika åt henne att lägga ner. Jag bryr mig ju eftersom det påverkar min sambo och i längden mig liksom. Men min sambo skakar av sig det ganska lätt, han är väl van, medan jag inte riktigt (bevisligen av denna tråd) kan släppa sånt där.
  • Canadasvensk
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-15 20:33:21 följande:
    Nja inte svartsjuk och rädd, mer panik av tanken att sitta där och låtsas som det regnar (vara trevlig och alldaglig och blablabla) när jag känner en extrem irritation av hennes blotta existens typ, med tanke på hur hon håller på. Kanske är det något jag måste jobba med, men så fort irritationen går ner så gör hon alltid nya grejer som gör att man (jag) bara vill skrika åt henne att lägga ner. Jag bryr mig ju eftersom det påverkar min sambo och i längden mig liksom. Men min sambo skakar av sig det ganska lätt, han är väl van, medan jag inte riktigt (bevisligen av denna tråd) kan släppa sånt där.
    Hat och kärlek utsöndras från samma ställe i hjärnan. Så om din man inte visar några som helst känslor mot sitt ex (dåliga eller bra, hat eller kärlek) så betyder det att han har helt släppt henne. Han tänker helt enkelt inte låta henne påverka hans tjänslor.

Det ska du vara glad för!
  • Fånga dagen
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-15 20:33:21 följande:
    Jag tror jag förstår precis.
  • såkalladbonusmamma
    Canadasvensk skrev 2017-06-15 20:47:54 följande:

Hat och kärlek utsöndras från samma ställe i hjärnan. Så om din man inte visar några som helst känslor mot sitt ex (dåliga eller bra, hat eller kärlek) så betyder det att han har helt släppt henne. Han tänker helt enkelt inte låta henne påverka hans tjänslor.

Det ska du vara glad för!

Jaså? Vad intressant! Det visste jag inte. Då får jag vara glad för det då
  • Anonym (Också bonus)

Sååå, mer utförligt? Hur gick det? Var det jobbigt, trevligt, pinsamt? Vill gärna höra!

• såkalladbonusmamma
    Anonym (Också bonus) skrev 2017-06-15 21:36:29 följande:

Sååå, mer utförligt? Hur gick det? Var det jobbigt, trevligt, pinsamt? Vill gärna höra!

Haha! Det var inte trevligt alls, skulle jag säga. Jag höll medvetet ganska låg profil gentemot mamman, och hade fokus på den lilla barnet var nöjt och glad så det var bra. Lite stelt hela grejen, men absolut görbart igen om det skulle bli aktuellt, dock allt annat än med glädje (annat än för barnets skull då .)
Svar på tråden Skolavslutning i bonusfamiljen