• Anonym (37år)

När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!

Hej!

Använt 14 tabletter (4 st 5mg + 12 st 10mg) Escitalopram och tycker inte jag blivit bättre.
    Använde oxascand morgon kväll ett tag men har försökt trappa ut det nu och vaknade inatt med megaångest, det bränner i bröstet, tror jag ska bli psykopat och kan inte sova.
    Oro i mage på dagarna och rädd för att sova på kvällarna.

När vände det för Er?

Vill inte använda oxascand mkt mer nu....

• Svar på tråden När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!
  • Anonym (XX)

TS hur mår du idag? Ska själv börja med SSRI och känner mig rädd men ahr inget val - ångest hela tiden...

• Anonym (37år)
    Anonym (XX) skrev 2018-05-02 11:41:06 följande:

TS hur mår du idag? Ska själv börja med SSRI och känner mig rädd men ahr inget val - ångest hela tiden...

Hej! Längesen jag var här inne. Jag mår idag ett år senare jättebra. Jag har ingen som helst ångest och tycker verkligen Escitalopram fungerat så himla bra på mig.
    Det är såklart olika från människa till människa. Nu när det blivit vår kan jag få lite oro i magen men det är mest för att jag haft så mkt ångest två vårar i rad o kroppen tror nog att den ska ha det nu med, liksom förväntansångest men det dyker inte upp någon ångest o jag kan andas ut. Jag hade mkt insättningsymtom men som en annan skrev här, det är ju kemisk ångest o TÄNK att det är det så blir du nog inte lika rädd som jag blev.

Jag tycker inte man ska vara så rädd för att ta hjälp av SSRI om man mår dåligt. Det är en bra krycka i livet.

Det som jag får jobba lite extra med idag är min vikt. Jag har gått upp sådär 5-8 kilo o det är lite jobbigt att gå ner.
    Sen blir inte jag heller så gråtig längre. Jag har lika mkt känslor o det bränner i bröstet av kärlek o sorg men tårarna kommer inte lika lätt.

Lycka till!!!!
  • Anonym (XX)
    Anonym (37år) skrev 2018-05-09 08:28:33 följande:
    Hej! Längesen jag var här inne. Jag mår idag ett år senare jättebra. Jag har ingen som helst ångest och tycker verkligen Escitalopram fungerat så himla bra på mig.
    Det är såklart olika från människa till människa. Nu när det blivit vår kan jag få lite oro i magen men det är mest för att jag haft så mkt ångest två vårar i rad o kroppen tror nog att den ska ha det nu med, liksom förväntansångest men det dyker inte upp någon ångest o jag kan andas ut. Jag hade mkt insättningsymtom men som en annan skrev här, det är ju kemisk ångest o TÄNK att det är det så blir du nog inte lika rädd som jag blev.

Jag tycker inte man ska vara så rädd för att ta hjälp av SSRI om man mår dåligt. Det är en bra krycka i livet.

Det som jag får jobba lite extra med idag är min vikt. Jag har gått upp sådär 5-8 kilo o det är lite jobbigt att gå ner.
    Sen blir inte jag heller så gråtig längre. Jag har lika mkt känslor o det bränner i bröstet av kärlek o sorg men tårarna kommer inte lika lätt.

Lycka till!!!!
    Tack - så hur länge fick du kämpa med din insättning jag har gjort 7 dagar på 5 mg och 8  dagar på 10 mg - mår inget vidare - skulle vilja ta oxascand men vet inte. Blev du kvar på 10 mg?

MVH
    Mia
  • Anonym (37år)
    Anonym (XX) skrev 2018-05-18 09:13:53 följande:
    Tack - så hur länge fick du kämpa med din insättning jag har gjort 7 dagar på 5 mg och 8  dagar på 10 mg - mår inget vidare - skulle vilja ta oxascand men vet inte. Blev du kvar på 10 mg?

MVH
    Mia
    Jag kämpade i några veckor. Kommer inte riktigt ihåg men säg 20-25st  10mg tabletter. Sen tyckte jag och min läkare att jag kunde öka till 15mg o det gjorde jag o det står jag på sen dess. Det kommer vända. Det är fruktansvärt när det pågår.
    Jag trodde jag var påväg att bli riktigt psykiskt sjuk. Fruktansvärt.

• Anonym (Ylva)

Kämpar här också med en insättning..dock med citalopram...lillasyster till escitalopram :)

Dag 13 på 20 mg... tuuuufft...har en ihållande isande ångest-känsla 24/7.... den gör mig helt slut å matt och känner mig mer deppig också... jag hoppas det vänder snart.

• Anonym (37år)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-05-23 12:04:24 följande:

Kämpar här också med en insättning..dock med citalopram...lillasyster till escitalopram :)

Dag 13 på 20 mg... tuuuufft...har en ihållande isande ångest-känsla 24/7.... den gör mig helt slut å matt och känner mig mer deppig också... jag hoppas det vänder snart.

Lider m dig men det vänder nog när som helst...Sen tar det nog eg 2 månader innan man kan säga att det funkar på riktigt.
  • Anonym (E)

Hej!

Jag inser att tråden inte varit använd sedan i maj 2018, men hoppas ändå på att någon har möjlighet att svara=).

Jag började idag på min femte vecka med 10 mg escitalopram. Av mina insättningsproblem har några minskat, andra tillkommit och vissa kvarstår. Den starka ångesten och rastlösheten i början har minskat och ibland minskar yrseln. Det som funnits hela tiden är en stickande och hettande känsla i huden. Det har tillkommit ett konstant sus i öronen, viktminskning och sedan ett par dagar är jag grymt trött. Jag har utmattningssyndrom men har hittills haft mest oro/ångest, yrsel, synrubbningar, sömnsvårigheter mao svårighet att vara still - så det här med trötthet och vilja ligga ner är något nytt för mig. 

Vid läkarkontakt igår säger läkaren att jag ska fortsätta hålla ut (jag har dåligt tålamod) och att hon inte är förvånad över att det tar tid då det är hennes erfarenhet. Minst fyra veckor innan resultat säger hon (vilket var igår).

Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter?

• Anonym (Hjälp)

Hej!

Ser att det var ett tag sedan någon var inne, men testar.

Jag går igenom samma resa som många av er. Tar escitalopram, de två första veckorna hade jag fruktansvärd ångest och mörka tankar. Har aldrig mått så dåligt någonsin. Efter en vecka höjde jag till 10 mg, har tagit det i en vecka nu, och de senaste dagar a har jag återigen fått ökad ångest. Inte alls som i början av medicinering( 5 mg), men så pass mycket ångest att jag mår dåligt! Ångesten paralyserar mig, jag känner att jag blir galen och att jag aldrig kommer bli bra igen.

Jag ser på tråden att mångablivit hjälpta, men hur länge ska man må dåligt??! Jag mår så dåligt, hopplöshetskänslor, allt känns meningslöst. Vad ska jag göra? Jag har barn och orkar inte göra något!!!

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (E) skrev 2018-10-30 11:53:59 följande:

Hej!

Jag inser att tråden inte varit använd sedan i maj 2018, men hoppas ändå på att någon har möjlighet att svara=).

Jag började idag på min femte vecka med 10 mg escitalopram. Av mina insättningsproblem har några minskat, andra tillkommit och vissa kvarstår. Den starka ångesten och rastlösheten i början har minskat och ibland minskar yrseln. Det som funnits hela tiden är en stickande och hettande känsla i huden. Det har tillkommit ett konstant sus i öronen, viktminskning och sedan ett par dagar är jag grymt trött. Jag har utmattningssyndrom men har hittills haft mest oro/ångest, yrsel, synrubbningar, sömnsvårigheter mao svårighet att vara still - så det här med trötthet och vilja ligga ner är något nytt för mig. 

Vid läkarkontakt igår säger läkaren att jag ska fortsätta hålla ut (jag har dåligt tålamod) och att hon inte är förvånad över att det tar tid då det är hennes erfarenhet. Minst fyra veckor innan resultat säger hon (vilket var igår).

Hur går det för dig? Har det blivit bättre för dig?
  • Andreax

Hej,

Räkna med 2 veckor rakt ner, sen 2 veckor upp tills där du började, sen kommer bättringen successivt. Det kallas "paradoxal ångest" och kommer pga att SSRI-hämmaren påverkar hela kroppen (minskar behöver av seretonin inte bara i hjärnan utan alla nerver i kroppen). Det tar ett tag för hjärnan att anpassa sig till andra signal-nivåer.

Här är en tråd där du kan följa 4-5 veckor insättning för mig och en annan person på forumet. Det var en helvetisk månad, men för mig var det värt det, jag fick tillbaka livet precis som vanligt efter det! www.familjeliv.se/forum/thread/78992803-insattningsproblem

• Rabarba

Går igenom samma

Dag 10 på 10 mg ( innan dess åt jag 5 mg i 5 dagar )...borde det inte ha vänt nu??

Börjat tappa hoppet.... fått fruktansvärd ångest de senaste dagarna... tänk om det inte vänder??!

Men när man läser här verkar det som att man får ge det lite mera tid...?

Någon som går igenom samma just nu?

• Rabarba

Va f-n! Dag 13 på 10 mg och jag håller på att avlida av ångest! Ska det vara såhär....? Har mer ångest nu än innan medicinen.

Hur länge till ska jag ge det?? Innan man byter preparat...?

• tomal
    Rabarba skrev 2019-08-21 19:56:45 följande:

Va f-n! Dag 13 på 10 mg och jag håller på att avlida av ångest! Ska det vara såhär....? Har mer ångest nu än innan medicinen.

Hur länge till ska jag ge det?? Innan man byter preparat...?

Jag åt citalopram i 48 dagar innan jag gav upp den, och escitalopram gav jag 31 dagar innan jag gav upp. Ca 4 v efter jag slutat med dessa mådde jag bättre än med dom, men ungefär lika dåligt som innan. Började med mirtazapin för 2 dagar sedan, spännande med nytt läkemedel..
  • Anonym (Ylva)
    tomal skrev 2019-08-25 21:15:01 följande:

Jag åt citalopram i 48 dagar innan jag gav upp den, och escitalopram gav jag 31 dagar innan jag gav upp. Ca 4 v efter jag slutat med dessa mådde jag bättre än med dom, men ungefär lika dåligt som innan. Började med mirtazapin för 2 dagar sedan, spännande med nytt läkemedel..

Ok, intressant!

Jag har nu gett upp escitalopramen. Trappar ner den och alla jobbiga symtom minskar i styrka, tack och lov!

Uppdatera gärna hur det går :)
  • tomal

Okej, vad trist att det inte funkade för dig!

Jag ger upp mirtazapin efter endast 5 dagar nu, alldeles för grova biverkningar för min del. Brutal ångest, yrsel och bortdomnad i mun samt känner mig allmänt konstig. Är dock känslig för mediciner också. Känner att jag kommer ge upp läkemedel nu tyvärr.

Hoppas att du hittar en medicin som ger dig bra effekt!!

• Anonym (escitalopram)
    Anonym (E) skrev 2018-10-30 11:53:59 följande:

Hej!

hej
    hur gick det för dig? har också den där hettande känslan i huden och blir sjukt varm, men det kommer när jag får ångest mest, kanske medicinen som reagerar då. blev du av med det?
  • Anonym (Insättning)

Gammal tråd men jag testar :) 

Åt Escitalopram i 5 år tills jag själv valde att sluta i somras för att jag mådde så bra. Big mistake! För en månad sedan hände en grej som gjorde att min förväntansångest vaknade till liv sen var hela snurran igång igen. Rakt ner i det mörka hålet. Har nu ätit tabletterna i snart två veckor igen och ångesten är brutal. Sömnen kraschad. Bara katastroftankar 24/7. Hoppas så att det vänder snart. Känns som hela livet sätts på paus. Vill bara lägga mig ner och sova och vakna igen när detta är över. 

• Anonym7703
    Anonym (Insättning) skrev 2023-03-08 19:02:56 följande:

Gammal tråd men jag testar :) 

Åt Escitalopram i 5 år tills jag själv valde att sluta i somras för att jag mådde så bra. Big mistake! För en månad sedan hände en grej som gjorde att min förväntansångest vaknade till liv sen var hela snurran igång igen. Rakt ner i det mörka hålet. Har nu ätit tabletterna i snart två veckor igen och ångesten är brutal. Sömnen kraschad. Bara katastroftankar 24/7. Hoppas så att det vänder snart. Känns som hela livet sätts på paus. Vill bara lägga mig ner och sova och vakna igen när detta är över. 

Testar och frågar hur det gick? Jag är i samma sits nu och mår fruktansvärt. Inne på v4 med Paroxetin, höjde igår till 30 mg. Hur länge ska man stå ut?😫
Svar på tråden När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!