• Meriall

En fråga till feminister

Vilken sorts feminism tycker du är rätt av dessa huvudinriktningar?

Särartsfeminism: Män och kvinnor är biologiskt olika och kan passa bättre för olika saker i samhället men vi ska värdera dessa saker lika så statusen blir samma.

Likartsfeminism: Män och kvinnor är så pass lika att de passar lika bra för allt i samhället och de har lika värde/status genom detta.

Vet inte om förklaringen blev bra men googla om ni inte känner till begreppen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En fråga till feminister
  • Carambolan

Vad då rätt? Menar du vilken inriktning man själv mest tror på?

• Meriall
    Carambolan skrev 2017-06-01 17:09:32 följande:

Vad då rätt? Menar du vilken inriktning man själv mest tror på?

Ja precis.
  • Mascaraklumpar

Eftersom feminist för de flesta kommit att betyda "för jämställdhet" och SAOB till och med ändrat sin definition till detta (fast den ursprungliga definitionen är något helt annat) har jag nyligen, med viss motvillighet, gått med på att kalla mig feminist. Min åsikt är att både särartsfeminismen och likhetsfeminismen upprätthåller de motsättningar de säger sig motarbeta, men att likhetsfeminismen hycklar mer eftersom de kör med "vi och dom"-tänket samtidigt som de hävdar att det absolut inte finns något "vi och dom". 

• Anonym (Ugglan)

Jag tänker inte så. Biologin spelar en viss roll men det går inte att generalisera över ett helt kön för överlappningen är väldigt stor. Det finns kvinnor som hellre designar styrsystem än föder barn, och det finns kvinnor som gör båda delarna.

Jag är meritokrat och vill att alla ska bedömas utifrån meriter och lämplighet.

Då det är fakta att kvinnor ofta bedöms som sämre än motsvarande män trots samma meriter så råder inte jämställdhet än på den fronten. På samma sätt ses män ofta som sämre eller mindre engagerade föräldrar och det är inte heller rätt.

Det finns helt enkelt arbete kvar att göra och det ska finnas utrymme i könsrollerna för alla typer av kvinnor och män, tycker jag.

• Meriall
    Anonym (Ugglan) skrev 2017-06-02 00:06:00 följande:

Jag tänker inte så. Biologin spelar en viss roll men det går inte att generalisera över ett helt kön för överlappningen är väldigt stor. Det finns kvinnor som hellre designar styrsystem än föder barn, och det finns kvinnor som gör båda delarna.

Jag är meritokrat och vill att alla ska bedömas utifrån meriter och lämplighet.

Då det är fakta att kvinnor ofta bedöms som sämre än motsvarande män trots samma meriter så råder inte jämställdhet än på den fronten. På samma sätt ses män ofta som sämre eller mindre engagerade föräldrar och det är inte heller rätt.

Det finns helt enkelt arbete kvar att göra och det ska finnas utrymme i könsrollerna för alla typer av kvinnor och män, tycker jag.

Men hur tänker du då angående traditionella könsroller och deras status? Oavsett vad könet är på den som är i rollen? Tex barnafödande och omvårdande yrken vs producerande yrken och ideskapande?
Svar på tråden En fråga till feminister