• Marre22

Tips till nyförlöst förstagångsmamma - tack!

Vår bebis är 3 dagar gammal och en riktig liten sugmaskin som älskar att suga. Min mjölk har dock inte kommit igång, men hennes grepp är bra enligt BB och det är positivt att hon vill suga hela tiden.

Men det skär i mig att hon inte får någon mat - hon vill snutta hela tiden.

Lägger det sig när den rätta mjölken kommer? Blir hon mer nöjd då? Sover längre stunder?

Barnmorskan ska att vi skulle försöka avbryta efter 15 min på varje bröst för att undvika sår och nötning. Men hon blir otröstlig, hon vill ju verkligen ha mitt bröst.

Jag hoppas så innerligt att det blir lite bättre när mjölken rinner till.

• Svar på tråden Tips till nyförlöst förstagångsmamma - tack!
  • Dementoria

Det blir bättre direkt mjölken rinner till. Det brukar komma massor när det väl kommer. Det viktiga för dig nu är att du försöker vila och ta det lugnt. Se till att äta och framför allt dricka ordentligt. Och stressa inte upp dig, snart kommer mjölken och du kommer se ut som Dolly Parton

• 8295

När hon sa avbryta menade hon väl ändå att du ska byta bröst? Det är tufft i början, men mjölken rinner till och stimuleras av hud mot hud och att barnet faktiskt ligger och snuttar. Ha inget skavande mot brösten när du inte ammar, smörj med vaselin/bröstmjölk. Finns massor av krämer man kan köpa receptfritt men detta funkade bäst för mig.

Det lär bli "nötskador" på bröstvårtorna. Så smörj smörj och lufta även innan. Var beredd. Finns amningsnapp att köpa på apoteket ifall det skulle uppstå sår/sprickningar som gör amningen outhärdlig. Kan vara bra att ha hemma till nödfall. Finns bieffekter av am napp så läs på innan.

Ät lite ofta, drick mängder av vatten. Ett tips är att smaksätta med citron om du som jag inte gillar vatten.

En mer regelbunden långtidssömn är nog drygt 3 mån bort, men om ni på nån månad har fasta sängrutiner med pyjamas osv så kan det bli lättare. Tänt/släckt rätt tider osv. Är svårt nu när det är ljust ute så mycket.

• Fru Ve

Ja det blir bättre då maten rinner till. Gäller bara att härda ut de där första dagarna. Låt henne suga så mycket du orkar. Om du behöver en paus kanske pappan kan bära lite om hon får suga på hans lillfinger?

Svar på tråden Tips till nyförlöst förstagångsmamma - tack!