• Currant

münchhausens syndrom

Är det någon som har träffat en person som lider av münchhausens syndrom? Nu syftar jag inte på münchhausens syndrom by proxy där man som förälder ser till att barnen är sjuka, jag har märkt att många blandar ihop dessa syndrom.

Münchhausens syndrom är en psykisk sjukdom som innebär att en person uppsöker sjukvård och uppger påhittade symtom för att komma under vård. Symtomen ifråga är antingen självförvållade (dock utan att det är fråga om verkligt självskadebeteende) eller simulerade.

( blanda inte in hypokondri i detta då hypokondriker tror sig vara sjuka på riktigt och är rädda för att det ska vara en allvarlig sjukdom)

Jag jobbar nämligen på ett hvb hem där jag misstänker starkt att en person lider av detta. Personen i fråga lider av borderline och det är ett vanligt förekommande att personer som lider av borderline kan riskeras att ha Münchhausens syndrom. Personen i fråga som jag misstänker lida av Münchhausens syndrom har inte fått diagnosen av psykiatriker.

Jag ver inte hur jag ska gå vidare med detta, eftersom jag inte är den rätta personen till att ställa en diagnos.

Bör jag meddela detta till min klients läkare?

Man får ju inte glömma att Münchhausens syndrom är en psykisk sjukdom som man måste få hjälp med.

är det någon som har erfarenhet av detta, som kan ge mig råd om hur jag bör gå till väga. Jag anser att detta är en ohållbar situation för min klient, detta är inget som min klient skulle erkänna själv eftersom klientens identitet " är att vara sjuk och få så mycket uppmärksamhet som möjligt". Men samtidigt måste min klient få proffesionellt hjälp på riktigt för att komma vidare i livet och få ett meningsfullt liv.

Tips, råd eller allt du kan komma på är till stor hjälp.

Eller berätta vad du har för erfarenhet av Münchhausens syndrom.

• Svar på tråden münchhausens syndrom
  • Anonym (Ta upp det)

Jag tänker att du ska ta upp dina funderingar på nästa behandlingskonferens på boendet.

Beroende på hur det påverkar er i arbetet så är det kanske bra att även ta det på handledningen?

Du ska inte behöva känna att du behöver fråga på FL om en sån här sak!

Om du arbetar på ett oseriöst HVB så att du inte har möjligheter att ta upp frågan på sånt sätt som jag skrev ovan, bör du anmäla boendet till IVO så att de kan komma och göra en inspektion för att kolla kvaliteten i verksamheten tycker jag.

• Anonym (mmm)

men ni måste väl ha kontakter med läkare utifrån din arbetspats? Ring och fråga? 

• Currant
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-13 23:10:53 följande:

men ni måste väl ha kontakter med läkare utifrån din arbetspats? Ring och fråga? 

Jag säger att jag arbetar på ett hvb hem just för att jag inte vill avslöja min egentliga arbetsplats, mer än så säger jag inte.

Anledningen till varför jag tar det här på fl är för att jag inte är helt hundra på detta och jag önskar höra andras erfarenheter av detta för att kunna ha mer kött på benen. Tyvärr är det så att på min arbetsplats så är det många som har jobbat där för länge för att ens ögna tid och energi till att hjälpa någon klient, man är på sitt jobb för att man måste. Men jag känner att jag verkligen vill hjälpa och min klient behöver hjälp.

Tyvärr har vi inte kommit så långt på min arbetsplats att vi arbetar med sjukvården på så sätt som du beskriver att man bör göra.

Jag vill höra andras erfarenheter av detta.

Jag har tagit upp detta med min chef men jag får verkligen inget gehör från min chef.
  • Currant
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-13 23:10:53 följande:

Nej det har vi inte.
Svar på tråden münchhausens syndrom