münchhausens syndrom
Är det någon som har träffat en person som lider av münchhausens syndrom? Nu syftar jag inte på münchhausens syndrom by proxy där man som förälder ser till att barnen är sjuka, jag har märkt att många blandar ihop dessa syndrom.
Münchhausens syndrom är en psykisk sjukdom som innebär att en person uppsöker sjukvård och uppger påhittade symtom för att komma under vård. Symtomen ifråga är antingen självförvållade (dock utan att det är fråga om verkligt självskadebeteende) eller simulerade.
( blanda inte in hypokondri i detta då hypokondriker tror sig vara sjuka på riktigt och är rädda för att det ska vara en allvarlig sjukdom)
Jag jobbar nämligen på ett hvb hem där jag misstänker starkt att en person lider av detta. Personen i fråga lider av borderline och det är ett vanligt förekommande att personer som lider av borderline kan riskeras att ha Münchhausens syndrom. Personen i fråga som jag misstänker lida av Münchhausens syndrom har inte fått diagnosen av psykiatriker.
Jag ver inte hur jag ska gå vidare med detta, eftersom jag inte är den rätta personen till att ställa en diagnos.
Bör jag meddela detta till min klients läkare?
Man får ju inte glömma att Münchhausens syndrom är en psykisk sjukdom som man måste få hjälp med.
är det någon som har erfarenhet av detta, som kan ge mig råd om hur jag bör gå till väga. Jag anser att detta är en ohållbar situation för min klient, detta är inget som min klient skulle erkänna själv eftersom klientens identitet " är att vara sjuk och få så mycket uppmärksamhet som möjligt". Men samtidigt måste min klient få proffesionellt hjälp på riktigt för att komma vidare i livet och få ett meningsfullt liv.
Tips, råd eller allt du kan komma på är till stor hjälp.
Eller berätta vad du har för erfarenhet av Münchhausens syndrom.