• Grönan

Tips på lämplig spår och draghund??

Hej!
    Kan jag få lite tips på lämplig hundras som jag kan använda till personsök samt draghundssport? Gärna en följsam och lättlärd hund som går att ha lös! Jag har funderat lite på labrador men förslag uppskattas!

• Svar på tråden Tips på lämplig spår och draghund??
  • Anonym (M)

Numera är det koppeltvång på hundar,oavsett ras.

Mitt tips är Alaskan eller Sibirien Husky.

Båda raserna kräver mycket motion/att få arbeta, för att fungera även som familjehund.

• Aniiee
    Anonym (M) skrev 2017-05-08 14:37:30 följande:

Numera är det koppeltvång på hundar,oavsett ras.

Mitt tips är Alaskan eller Sibirien Husky.

Båda raserna kräver mycket motion/att få arbeta, för att fungera även som familjehund.

Nuförtiden är det inte koppetvång på några raser, förutom under våren-sommaren, då vilda djur får ungar, och beroende på kommunernas lokala stadgar. Hundarna ska dock ha sådan pli "som om de vore kopplade".

Till TS: En samojed, alla dagar i veckan. De är mer laid back än huskys, som lätt blir hyper om de inte aktiveras på typ 20 sekunder.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2017-05-08 14:43:52 följande:

Nuförtiden är det inte koppetvång på några raser, förutom under våren-sommaren, då vilda djur får ungar, och beroende på kommunernas lokala stadgar. Hundarna ska dock ha sådan pli "som om de vore kopplade".

Till TS: En samojed, alla dagar i veckan. De är mer laid back än huskys, som lätt blir hyper om de inte aktiveras på typ 20 sekunder.

Du har självklart rätt i angående regler för koppeltvång.

En Sibirien Husky kan vara bra val som hund för ts, om tiden och orken finns till att aktivera den mycket, så att den inte blir rastlös/uttråkad.
  • Anonym (flower)

gråhund, jämthund, schäfer, husky, samojed, rottweiler... kolla skks hemsida, där står massa matnyttigt om alla raser :)

• Grönan

Tack för förslaget! Är Alaskan husky en bra ras för just personsök? Primärt kommer jag vilja träna personsök och sekundärt draghundssport så det är en viktig egenskap.

• Grönan

Jag har tittat på ssk hemsida, dock har jag inte hittat information om en hund som har just kombinationen spår och drag! Tänkte därför höra om någon har haft en spår eller draghund och hur intresserad och duglig den har varit i det andra ämnet?

• Anonym (M)
    Grönan skrev 2017-05-08 14:58:03 följande:

Jag har tittat på ssk hemsida, dock har jag inte hittat information om en hund som har just kombinationen spår och drag! Tänkte därför höra om någon har haft en spår eller draghund och hur intresserad och duglig den har varit i det andra ämnet?

Menar du spårning i samband med jakt?

I så fall är någon av Polarhundraserna att föredra, då de samtidigt älskar att dra släde.
  • riboflavin

Vorsteh är ju en populär ras inom draghundssporten och dessutom i regel duktiga spår- och sökhundar. De har dessutom ett trevligt temperament och är varken jättestora eller jättesmå. Finns i olika hårlag om man föredrar någotdera.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dexter dot com
    Grönan skrev 2017-05-08 14:09:54 följande:

Hej!
    Kan jag få lite tips på lämplig hundras som jag kan använda till personsök samt draghundssport? Gärna en följsam och lättlärd hund som går att ha lös! Jag har funderat lite på labrador men förslag uppskattas!

En ren draghundsras tex Sibbe eller Malamute går sällan att ha lösa pga deras otroliga jaktinstinkt och självständighet och dom är sällan intresserade av lydnad, spår mm och rätt oföljsamma. Om du tänker jobba aktivt med spår och annan nosework borde det funka med en jaktlabb eller en pointer. Satsar du högt eller ska du "bara" ha skoj med hunden på hobbynivå?
  • Grönan
    Dexter dot com skrev 2017-05-08 18:13:20 följande:

En ren draghundsras tex Sibbe eller Malamute går sällan att ha lösa pga deras otroliga jaktinstinkt och självständighet och dom är sällan intresserade av lydnad, spår mm och rätt oföljsamma. Om du tänker jobba aktivt med spår och annan nosework borde det funka med en jaktlabb eller en pointer. Satsar du högt eller ska du "bara" ha skoj med hunden på hobbynivå?

Jag skulle vilja satsa på personsök och hålla på med dragsport som lite skoj. Hur går det att ha t.ex Pointer Utan att jaga med den? Jag hade tidagre en utpräglad jakthund och han hade inget intresse av att spåra något annat än vilt och hundgodis.
  • Satelliten

Kolla upp Weimaraner, Vizsla och Vorsteh! Skulle lämpa sig bäst för kombinationen tror jag. Dessa raser kräver dock extremt mycket motion och stimulans, de är inga soffpotatisar.

Jaktlabrador kan också vara ett bra val. (Dock inte för att tävla i drag)

Draghundarna är nog inte lika bra på personsök. Sen får du nog sålla väl bland övriga idéer som framförts i denna tråd ; )

visst kan man lära de flesta hundar personsök, och drag om de har fysiska förutsättningar. Men man kan göra det lättare för sig genom att välja en ras som generellt har lämpliga egenskaper.

• 10oktober
    Grönan skrev 2017-05-08 14:54:48 följande:

Tack för förslaget! Är Alaskan husky en bra ras för just personsök? Primärt kommer jag vilja träna personsök och sekundärt draghundssport så det är en viktig egenskap.

Om personsök är det primära så skulle jag avråda från husky som är en mer renodlad draghund. Bättre då att satsa på någon av bruksraserna som lämpar sig för spår och som har ett dragintresse. Jag har inga direkta rastips, men besök tävlingar och utställningar och försök prata med lite ägare, de kan ju oftast svara bäst. Du kan ju också kolla anmälningslistor på drag- respektive söktävlingar och se om det finns några raser som återkommer?
  • Satelliten

Kolla upp Weimaraner, Vizsla och Vorsteh! Skulle lämpa sig bäst för kombinationen tror jag. Dessa raser kräver dock extremt mycket motion och stimulans, de är inga soffpotatisar.

Jaktlabrador kan också vara ett bra val. (Dock inte för att tävla i drag)

Draghundarna är nog inte lika bra på personsök. Sen får du nog sålla väl bland övriga idéer som framförts i denna tråd ; )

visst kan man lära de flesta hundar personsök, och drag om de har fysiska förutsättningar. Men man kan göra det lättare för sig genom att välja en ras som generellt har lämpliga egenskaper.

Svar på tråden Tips på lämplig spår och draghund??