• Svampis och Lea

Hjälp mina katter är borta

Hej! Det är så här att vi har två katter som är ute någonstans och jag är Jätteorolig för dem. Min första katt Svampbob försvann i torsdag ( alltså snart en vecka) och han har inte kommit hem, han brukar max vara ute ett dygn. Men min andra katt Lea försvann igår och hon har inte bott hos oss så länge bara i 3 dagar ungefär. Vi hämtade henne ifrån en annan familj så är det så att hon kanske försöker ta sig dit? Eller kommer hon tillbaka? Vi har varit och lockat på dem båda. Vad ska man göra och ska jag vara jätte orolig över dem? Blir tacksam för svar

• Svar på tråden Hjälp mina katter är borta
  • Julliussan

Är de kastrerade? Så här års kan ju okastrerade katter bli heltokiga och vara borta rätt länge.

• Dexter dot com

Man bör hålla en ny katt inne 3-4 veckor efter att den flyttat för att den inte ska ta sig tillbaka till det gamla hemmet/ gå vilse i ny miljö. Ring dom gamla ägarna och be dom kolla efter katten, sätt upp lappar, knacka dörr och be grannar kolla alla sina förråd/garage, annonsera på tex FB, ut och ropa på katterna.

• Satira

Tråkigt att dina katter är borta. 

Katten Lea ser med all sannolikhet inte ert hem som sitt hem med tanke på att hon bara bott där i tre dagar. Innan man släpper ut en katt bör den ha fått göra sig hemmastadd inomhus i någon månad, mer om det är en ung katt (under året) och sedan får man gärna vara med katten första tiden ute för trygghet och att den ska lära känna området. Så risken finns att hon försöker hitta tillbaka till sitt gamla hem, kontakt gärna tidigare ägare för att se om hon dykt upp där. 

Du kan och bör anmäla dem som försvunna hos polisen, de läser av ID märkning på alla upphittade katter och även katthem ska ta kontakt med polisen för att kontrollera om någon saknar katten innan de omplacerar dem. Även veterinärer kontrollerar detta om de får in skadade katter (får hoppas att inte så är fallet, såklart) 
    Om katterna inte är ID märkta (chip eller tatuering) så gör det i framtiden innan katterna släpps ut, glöm heller inte bort att registrera ID numret i de register som finns.

Kastrera Svampbob så fort som han kommer tillbaka, en okastrerad hane mår oftast dåligt av detta, vandrar långt på grund av sin parningsdrift och det är ganska vanligt att de försvinner på grund av det, tyvärr.

Du kan kontakta närmaste katthem för att få hjälp att fånga in katterna om de finns i närheten. Ställ ut mat utomhus till katterna samt gärna någon mysigt kryp in. 

Sätt även upp lappar i närområdet så folk bli medvetna om att ni saknar katterna och att de kan kontakta er om de ser dem. 

Lycka till!

• Deceree1
    Svampis och Lea skrev 2017-04-19 07:45:42 följande:

Dexter dot com ska göra det

Va?
  • BandAnna
    Svampis och Lea skrev 2017-04-19 07:41:43 följande:

Svampbob är okastrerad

Hur kan du låta en okastrerad katt springa lös ute? 

• viseversa
    Svampis och Lea skrev 2017-04-19 07:41:43 följande:

Svampbob är okastrerad

Varför i hela friden släpper du ut okastrerade katter? Och en katt som bara bort hos er i 3 dagar ser knappast ert hem som sitt men ändå släpper du ut henne? Omg man slutas aldrig förvånas.
  • Svampis och Lea
    viseversa skrev 2017-04-19 09:44:25 följande:

Varför i hela friden släpper du ut okastrerade katter? Och en katt som bara bort hos er i 3 dagar ser knappast ert hem som sitt men ändå släpper du ut henne? Omg man slutas aldrig förvånas.

Hon lyckades smita så vi släppte inte ut henne med flit, om hon inte hade lyckas smita så skulle vi ha haft kvar henne inne i flera veckor. Vi skulle kastrera honom fast han försvann så när han kommer tillbaka åker vi till veterinären och fixar det
Svar på tråden Hjälp mina katter är borta