• Barbaren

Är allting okej med kissen?

Hej.

Undrar om det finns några katt ägare där ute som har haft kattungar innan. Jag har läst hur mycket som hälst om förlosningen hos katter sen min hona blev gravid. Hon är ca 7 år (då hon är en rescue så vet jag inte exakt) och det här kommer vara hennes första kull. Igår på morgonen kl 11 började hon jama jätte mycket och ville att jag skulle stanna med henne i kartongen som jag har förberett. Hon har även slickat sig om baken, spinner så fort jag är nära och fått lite flytningar tror jag.

Jag antog att hon skulle föda om 12-24 då det var vad jag läste på internett. Jag satte larm på natten som skulle väcka mig vad tredje timme för att kolla till kissen men allting var lungt och hon födde aldrig. Tvärtom nästan, hon sov i min säng med mig hela natten. På morgonen tänkte jag att hon kanske föder innan kl 11 då det var då 24 timmar skulle ha gått, men jag hade fel.

Har detta hänt någon av er? Ska jag göra något för att hjälpa henne? Jag kan ju inte sitta 24/7 med henne vid kartongen.

Hon äter men mindre än vanligt. Jag har häller inte sätt några täcken på mjölk förutom att spenarna är stora. Ska mjölken läcka eller är det okej om den inte gör det?

Är jätte tacksam för svar ????

• Svar på tråden Är allting okej med kissen?
  • viseversa

Men hur många dagar har hon varit dräktig då? Du kanske får ta er in till en veterinär.

• viseversa

??? Om du har läst på massor som du säger borde du veta detta. Och hålla koll på det

• Barbaren
    viseversa skrev 2017-04-16 13:59:20 följande:

??? Om du har läst på massor som du säger borde du veta detta. Och hålla koll på det

Det har jag som sagt. Det ska ha gått ca 42 dagar nästa helg sen jag märkte att hennes bröst har blivit större och rosare men jag kan ju ha märkt det sent och hon kan lika gärna ha haft dem stora en vecka innan. Man säger att brösten blir rosare och större i 3 veckan därför räknar jag med att hon var ca 21 dagar gravid då.

Men du värkar inte ha så stor koll endå om du behöver googla sådana enkla grejer :/
  • Glinda från Oz

Avvakta ett tag till och ha koll på henne hela tiden. Hon kan bli sämre snabbt så jag tycker du ska stanna hemma från jobbet tills hon har fött. Har du otur kan hon behöva kejsarsnitt, det kostar runt 10 000 kronor så jag hoppas verkligen du har pengar redo. Katten är påtok för gammal för att vara dräktig, hennes ålder ökar risken för komplikationer.

Det är extremt oansvarigt att du inte har kastrerat henne. Du utsätter henne för stora risker och bidrar till att det blir ännu fler hemlösa katter. Det finns redan 150 000 hemlösa katter i Sverige, Blocket och liknande sidor svämmar över av katter ingen vill ha och nu bidrar du till att de blir fler. Jag hoppas du åtminstone tänker vaccinera och id mörka ungarna innan de flyttar.

• viseversa
    Barbaren skrev 2017-04-16 14:12:11 följande:
    Det har jag som sagt. Det ska ha gått ca 42 dagar nästa helg sen jag märkte att hennes bröst har blivit större och rosare men jag kan ju ha märkt det sent och hon kan lika gärna ha haft dem stora en vecka innan. Man säger att brösten blir rosare och större i 3 veckan därför räknar jag med att hon var ca 21 dagar gravid då.

Men du värkar inte ha så stor koll endå om du behöver googla sådana enkla grejer :/
    Nej men det är inte jag som har en dräktig katt heller så varför ska jag hålla koll på dagar. Det är ju DU som ska hålla koll på det. Jag skulle aldrig para min hund eller katt utan att veta såna viktiga saker. Därför undrade jag vad "läst massor" innebär eftersom du verkar lika okunnig på detta som jag är.
  • viseversa

Får känslan av att du låtit din okastrerade honkatt ränna ute under löp? För hur kan du annars inte ha koll på när en parning skett? Och vet du något om hankatten?

• Jasmin Karlsson

Om det inte ens är dag 42 är det ju alldeles för tidigt för födsel. Varför vet du inte exakt vilken dag hon är dräktig på? Har du släppt ut henne för att para sig med vilken vildkatt som helst?
    Hursomhelst är det inte alls säkert på det du beskriver att hon kommer föda nu, så det är bara att vänta.

• Jemp

Verkar hon ha värkar?

Jag hade ringt och rådfrågat ang flygningarna. Jamande i sig behöver ju inte vara något säkert tecken.

Hoppas att allt går bra trots åldern. Vad synd att du inte vet om föräldrarna bär på några sjukdomar. Har du köpare intresserade? Är honan försäkrad?

• Barbaren
    Jemp skrev 2017-04-16 15:20:17 följande:

Verkar hon ha värkar?

Jag hade ringt och rådfrågat ang flygningarna. Jamande i sig behöver ju inte vara något säkert tecken.

Hoppas att allt går bra trots åldern. Vad synd att du inte vet om föräldrarna bär på några sjukdomar. Har du köpare intresserade? Är honan försäkrad?

Tänkte också på det men har sett det bara en gång och är inte ens säker om det var en flytning. Den hade en brun orange färg om jag mins rätt. Hon är väldigt jamig av sig så jag är inte orolig över jamandet.

Har redan ringt veterinären då en annan sa att hon inte kunde bli gravid därför slutade vi ge henne P piller. När jag väll märkte att hon blivit gravid ringde jag i panik för att det skulle ju inte bli så ( hon löpte häller inte) men veterinären sa att bra ta det lugnt och att åldern och P pillerna inte spelar någon roll så länge hon inte har fått dem under graviditeten, vilket hon inte gjorde. Japp vi har köpare intresserade och honan är försäkrad. Hon är frisk men tyvär vet jag inte om hon bär på några andra sjukdomar. Sist vi kollade henne var när hon var ett år.
  • Jemp

Håll koll på henne för färgade flytningar kan vara tecken på att nåt är fel.

Tänk på att absolut inte släppa ut henne nu och fram tills att ungarna är leveransklara och hon är kastrerad.

• viseversa
    Barbaren skrev 2017-04-16 16:26:18 följande:
    Tänkte också på det men har sett det bara en gång och är inte ens säker om det var en flytning. Den hade en brun orange färg om jag mins rätt. Hon är väldigt jamig av sig så jag är inte orolig över jamandet.

Har redan ringt veterinären då en annan sa att hon inte kunde bli gravid därför slutade vi ge henne P piller. När jag väll märkte att hon blivit gravid ringde jag i panik för att det skulle ju inte bli så ( hon löpte häller inte) men veterinären sa att bra ta det lugnt och att åldern och P pillerna inte spelar någon roll så länge hon inte har fått dem under graviditeten, vilket hon inte gjorde. Japp vi har köpare intresserade och honan är försäkrad. Hon är frisk men tyvär vet jag inte om hon bär på några andra sjukdomar. Sist vi kollade henne var när hon var ett år.
    Och varför skulle hon inte kunna bli dräktig? Är hon inte kastrerad kan hon bli dräktig. Tror inte du läst så mycket som du påstår. Väldigt oseriöst detta.
  • Barbaren
    Jemp skrev 2017-04-17 01:13:45 följande:

Håll koll på henne för färgade flytningar kan vara tecken på att nåt är fel.

Tänk på att absolut inte släppa ut henne nu och fram tills att ungarna är leveransklara och hon är kastrerad.

Jag tror att dem färgade flytningarna måste ha varit ett tecken på förlossning för nu har hon fött 2 ungar. Båda värkar friska och ammar. Mamman värkar också må jätte bra. Får även kolla med veterinär när allting har lugnat sig lite. Tack så mycket för hjälpen :)
  • Barbaren
    viseversa skrev 2017-04-17 09:10:19 följande:

Och varför skulle hon inte kunna bli dräktig? Är hon inte kastrerad kan hon bli dräktig. Tror inte du läst så mycket som du påstår. Väldigt oseriöst detta.

Ingen frågade om dina åsikter :P

Jag ställer alltid veterinärens ord framför internetts och människor som du
  • Axe

Idiotiskt att para en 7årig katt första gången genom att släppa ut den vind för våg. ..

Katten har väldigt stor risk att dö under förlossningen och du borde ta henne till veterinär nu så de kan kolla över henne så allt står rätt till och sen gå regelbundet tills ungarna är födda!

Svar på tråden Är allting okej med kissen?