• Marie89

Ta bort vällingen på natten, hur har ni gjort?

Min 1 åriga tjej äter 3 välling per natt plus kvälls välling vilket sen gör att hon inte äter så bra på dagen. Vi har nu bestämt oss för att nattvällingen ska bort! Planen är att dryga ut vällingen fram till påskhelgen och då ta bort den helt, vi har börjat dryga ut den och är nu nere på bara 2 mått per välling och det funkar bra, inatt blir det 1,5 mått och sen nästa natt tar vi bort de helt.

Jag är nervös för att ta bort den helt, tror det kommer leda till massa skrik så därför ville jag har lite peppning här. Hur har det gått för er andra som tagit bort vällingen helt, hur länge har det skrikit? Hur många nätter? Och har det funkat? Har de sovit bättre? Min dotter vaknar bara de tre ggr hon äter på natten och det ungefär samma tider så kan man vänja av vällingen så tror jag hon kommer sova mycket bättre.

• Svar på tråden Ta bort vällingen på natten, hur har ni gjort?
  • Linnis92

När vi tog bort nattvällingen för sonen var han visserligen äldre än din, 2år. Men vi började också spä ut den och sen en kväll tröttnade vi och tog bort den bara. 1 natt tog det och så var den som bortblåst. Nu är han nyss fyllda 3 och vi har precis tagit bort vällingen helt - han fick en flaska innan läggdags - och det har gått hur bra som helst. Sa redan på morgonen att "nu är vällingen slut" och påminde honom om det under hela dagen så när kvällen kom fick han en kvällsmacka och så var de inte mer än så. Dock har han ju mer förståelse när man pratar med honom än vad en 1 åring har.

• Mälaröbo

Vi spädde aldrig ut den med rädsla för att det skulle ge magknip utan minskade mängden. Sen bytte vi ut det mot vatten.

• Marie89

Linnis92: var de natten det tog helt katastrofal då eller hyfsat lugnt? Sov han brukar sen eller fortsatte han vakna mycket efter ni vant av vällingen? Vi gjorde ett försök när hon var 7 mån, skrek två nätter sen skrek hon inte mer men vaknade varje timme och var svårsövd, vi försökte i två veckor. Men nu är hon ju äldre så borde funka bättre

• Marie89
    Mälaröbo skrev 2017-04-12 09:37:04 följande:

Vi spädde aldrig ut den med rädsla för att det skulle ge magknip utan minskade mängden. Sen bytte vi ut det mot vatten.

Vilken takt minskade ni då, min tjej blir vansinnig om jag minskar mängden.
  • Linnis92
    Marie89 skrev 2017-04-12 13:07:07 följande:

Linnis92: var de natten det tog helt katastrofal då eller hyfsat lugnt? Sov han brukar sen eller fortsatte han vakna mycket efter ni vant av vällingen? Vi gjorde ett försök när hon var 7 mån, skrek två nätter sen skrek hon inte mer men vaknade varje timme och var svårsövd, vi försökte i två veckor. Men nu är hon ju äldre så borde funka bättre

Nja det var kaos i typ 1 timme så hyffsat lugnt vill jag ändå påstå. Däremot efter det så började han vakna och komma in till oss på nätterna. Vilket han aldrig gjort tidigare, ver inte om det beror på att vällingen är borta eller att han tycker det är mysigt.
  • Marie89
    Linnis92 skrev 2017-04-12 13:12:47 följande:

Nja det var kaos i typ 1 timme så hyffsat lugnt vill jag ändå påstå. Däremot efter det så började han vakna och komma in till oss på nätterna. Vilket han aldrig gjort tidigare, ver inte om det beror på att vällingen är borta eller att han tycker det är mysigt.

Min tjej skrek 2,5 h när vi dryga ner till 3 mått i helgen, men sen de andra nätterna så hardet gått bra och hon äter betydligt bättre så jag hoppas att det inte blir allt för dramatiskt när vitar bort den helt. Vill inte ge vatten istället, tycker det är bättre att på natten får man inget, tänker att de borde sova bättre då.
Svar på tråden Ta bort vällingen på natten, hur har ni gjort?