• Avenia

Äldre människor och teknik

Som rubriken lyder, gamla människor och teknik. Dator, mobil, surfplatta har nästan alla men de äldre generationen har inte alltid så bra koll. Vi är nog många som får hjälpa till med både ett och annat i teknikväg när föräldrar och mor- och farföräldrar inte har en aning om hur prylarna funkar. Vad har ni varit med om? Dråpliga situationer, pinsamma misstag, förödande konsekvenser eller bara något småroligt. Berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-10 12:14
    Många reagerar på att äldre människor antyds vara sämre på teknik. Så behöver det inte vara. Så vi skippar ålderismen och delar med oss av situationer med MÄNNISKOR som inte riktigt har koll på teknik.

• Svar på tråden Äldre människor och teknik
  • fluu

Skulle kunna skriva om mig själv. Jag känner ingen så oteknisk som jag. Jag kan inte ens installera grejer på datorn själv och får smått panik av allt med knappar. Hur gammal jag är? 24 år, och har inget intresse för teknik.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • linuz87
    sextiotalist skrev 2017-05-12 10:59:10 följande:
    Lustig kommentar. Min erfarenhet är att det är kvinnorna som tagit åt sig den nya tekniken, trots att deras män har haft teknisk utbildning.

I min krets är det kvinnorna som sköter datorer, telefoner etc
    Kvinnor vill kommunicera men den underliggande tekniken är ointressant. Att jag äter mat gör mig inte intresserad av matlagning.
  • sextiotalist
    linuz87 skrev 2017-05-12 11:19:40 följande:

Kvinnor vill kommunicera men den underliggande tekniken är ointressant. Att jag äter mat gör mig inte intresserad av matlagning.

Det får stå för dig. Men de kvinnor som jag känner fixar it-miljön och tekniken bakom tycker jag är mer intresserant än mjukvaran.

Ärligt sagt så tror jag att det är få män som förstår hur hårdvaran i en dator fungerar. Hur moderkortet är uppbyggt.
  • snedtak

Jag har en kollega på 45 som är jättedålig på teknik. Hon är äldre än vad jag är så jag antar att det räknas. Eller?

• linuz78
    sextiotalist skrev 2017-05-12 11:33:58 följande:
    Det får stå för dig. Men de kvinnor som jag känner fixar it-miljön och tekniken bakom tycker jag är mer intresserant än mjukvaran.

Ärligt sagt så tror jag att det är få män som förstår hur hårdvaran i en dator fungerar. Hur moderkortet är uppbyggt.

Det är fortfarande fler män än kvinnor som förstår hur ett moderkort är uppbyggt. Hur du än vrider och vänder på det så handlar det ändå om könsroller.

• sextiotalist
    linuz78 skrev 2017-05-12 17:32:50 följande:

Det är fortfarande fler män än kvinnor som förstår hur ett moderkort är uppbyggt. Hur du än vrider och vänder på det så handlar det ändå om könsroller.

Fast på dig låter det som om kvinnor inte fixar det alls.
  • snedtak
    linuz78 skrev 2017-05-12 17:32:50 följande:

Det är ju en viss skillnad på att säga "Kvinnor vill kommunicera men den underliggande tekniken är ointressant" och "Fler män än kvinnor förstår hur ett moderkort är uppbyggt".
  • linuz78
    sextiotalist skrev 2017-05-12 17:55:50 följande:
    Fast på dig låter det som om kvinnor inte fixar det alls.
    Det finns säkert kvinnor som är teknikintresserade men det är tyvärr ovanligt p ga könsroller.
  • linuz78
    snedtak skrev 2017-05-12 18:04:37 följande:
    Det är ju en viss skillnad på att säga "Kvinnor vill kommunicera men den underliggande tekniken är ointressant" och "Fler män än kvinnor förstår hur ett moderkort är uppbyggt".

Det är enligt min mening skillnad på att vara intresserad av vad man kan göra med teknik och att vara intresserad av tekniken i sig.

Jag kör bil men är ointresserad av hur den egentligen fungerar.

• sextiotalist
    linuz78 skrev 2017-05-12 18:05:16 följande:

Det finns säkert kvinnor som är teknikintresserade men det är tyvärr ovanligt p ga könsroller.

När jag pluggade till civilingenjör så varierade det mellan 20% till nästan 50% kvinnor på utbildningarna.

Jag möter dagligen många tekniskt kompetenta kvinnor varje dag i mitt arbete.

Jag vet hur en bilmotor fungerar, är dock ej så intresserad av mekanik, tycker el är mer intressant.

Det jag mött är många män (ej inom arbetet tack och lov) många män som dumförklarar kvinnor trots att de är kunniga.

Så min erfarenhet är att många män inte tror att kvinnor inte förstår tekniken.
  • linuz78
    sextiotalist skrev 2017-05-12 18:25:51 följande:
    När jag pluggade till civilingenjör så varierade det mellan 20% till nästan 50% kvinnor på utbildningarna.

Jag vet hur en bilmotor fungerar, är dock ej så intresserad av mekanik, tycker el är mer intressant.

Det jag mött är många män (ej inom arbetet tack och lov) många män som dumförklarar kvinnor trots att de är kunniga.

Nu är det ju inte förmåga utan intresse jag avser.
  • sextiotalist
    linuz78 skrev 2017-05-12 18:41:40 följande:

Och eventuellt intresse dumförklaras av många män.
  • kvarnfot
    sextiotalist skrev 2017-05-12 18:25:51 följande:

Undrar vart dessa kvinnor tog vägen.... Läste för ett par månader sedan att siffran kvinnliga ingenjörer bara år 16%.
  • sextiotalist
    kvarnfot skrev 2017-05-15 07:56:19 följande:
    Undrar vart dessa kvinnor tog vägen.... Läste för ett par månader sedan att siffran kvinnliga ingenjörer bara år 16%.
    Ja, tyvärr har det minskat. Men det håller på att öka nu.
  • EnAnonumius
    linuz78 skrev 2017-05-12 18:41:40 följande:
    Ja och intresse har många kvinnor. Men det finns gott om muppar till män som svamlar om "könsroller" och utgår från att den tekniskt intresserade kvinnan är okunnig bara för att hon har en fitta mellan benen, och så kan han själv egentligen inte ett skit och pajar prylarna.

Sedan vad tillför du tråden mer än kompakt jävla dravel? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Äldre människor och teknik