Rosenknoppen skrev 2017-04-05 18:36:02 följande:
Hej,
Är en tjej som fyller 27 i år som har satsat stenhårt på karriären de senate åren efter min examen vilket har inneburit extremt många timmars arbete och sena kvällar. Har nu precis fått erbjudan om att bli partner på bolaget jag arbetar på innan 2018 års slut. Detta parallellt med att min sambo som nu tar sin examen efter många års studier börjar arbeta. Vi är väldigt sugna på barn men jag blir så tudelad. Kan man ha barn och satsa på karriären samtidigt? När jag är mammaledig tänker jag släppa jobbet HELT.
Vad är era erfarenheter och åsiker?
Vad innebär det att vara partner?
Förväntas du jobba många och långa dagar?
Om svaret är JA, så kanske du har bra stöttning hemma?
Visst kan du släppa jobbet helt, men kanske bara en kortare tid? Eller kan du vara borta länge?
Om det är värt att offra en nära relation med barnet, vilket många män verkar tycka, så kanske du kan vara hemma en kortare tid tex 3 månader och sedan jobba deltid?
Det är nog bara du som kan svara på om det är värt det eller ej. Något kommer att få stå tillbaka om du skaffar barn och tror att du kan lägga många och långa dagar på barnet samtidigt som du skaffar en hög position som kräver många och långa dagar...