• Anonym Mamma1

Ersättning som sista mål

Hej!

Har en 4 månaders prinsessa som jag helammar. Hon äter med ca 2-2.5 timmars mellanrum, både dag och natt.

Var hos BVC idag och ssk tyckte det var väldigt ofta och tyckte vi skulle försöka låta det gå längre tid mellan målen. Hon föreslog att man kunde ge ersättning som sista mål på kvällen så att hon blir mer mätt och sover en längre period innan nästa mål.( en dröm för mamma som gärna skulle vilja sova mer än 1.5 Tim i sträck)

Till min fråga.. min dotter lägger sig vid 20 tiden på kvällen och somnar för natten..om jag ammar henne till sömns som vanligt hur gör jag nästa mål då, sista innan jag lägger mig? Dottern sover ju, ska jag ta upp henne i famnen och ge flaskan eller låta henne ligga kvar som om hon skulle fått amma? Hur gör man med rapning efter? Borde vara stor risk att man väcker barnet tycker jag om man ska lyfta upp och hålla på, eller? Hur gör ni!?

Har ett äldre barn som "växte upp" på ersättning, minns verkligen inte hur jag gjorde med honom! Man glömmer så fort.

• Svar på tråden Ersättning som sista mål
  • Dixie

Jag hade i så fall byt ut målet vid 20 till ersättning, och sedan ammar under natten om det behövs!

• Pimpinellan

Skit i vad bvc anser! Man ammar precis så mycket som man själv vill och allt är normalt. 2-2,5 timme mellan är inte mycket jämfört med många andra- inte ens i den åldern. Ersättning kan ge tuttförvirring, magproblem och innehåller dessutom palmolja.  Växer ungen som den ska finns noll anledning att börja med ersättning.

• syntharen

Om du tycker det är okej att amma varannan timme eller så, så tycker jag du ska strunta i att ge ersättning. Det är inte ens säkert att hon sover längre för det.

Dessutom tycker jag det är konstigt att en ssk säger så, det är väl inget ovanligt att en 4-månaders äter så ofta. Det gjorde min med och ibland gör han det fortfarande som 6-månaders. Det går ju över och det är en relativt kort tid.

• Annelie 76

Det går jättebra att mata bebisar som sover. Du lyfter upp hen i famnen som vanligt, smeker med nappflaskan på läppen och stoppar in den när hen gapar. Äter gör de oftast väldigt bra i sömnen, min senaste åt bättre i sömnen än vaken. Matade så i mer än ett år.
    Nån enstaka gång var han i fel sömnfas när jag försökte mata men då la jag ner honom igen och provade på nytt efter ett tag.

• Mirelle

Du vill ju sova i mer än 1.5 timme, så jag ser inget fel i att delamma enl bvcs förslag. Obs bara att det kan bli så att bebis tuttvägrar. Obs även att din mjölkproduktion nog går ner lite.

Vi hade inga problem. Jag delamnade pga lite mjölk. En extra flaska. Barnet fick flaskan i sin säng och somnade. Ingen rapning då, eller i vart fall inte som sista åtgärd efter sista slurken - hon hade ingen känslig mage och inte mycket luft i magen, så det gick fint. Sov hela nätter i egen säng från 3 mån. Vi vande av vid kvällsflaskan cold turkey efter ett par månader med flaskfri vila på föris!

• Mirelle

Nu har vi dock en flaskvägrande snuttis med väldigt känslig mage, så jag skulle inte rekommendera någon som honom att få flaska på kvällen. Han sover ganska bra ändå, så jag är hyfsat nöjd ändå.

...Du kan även pumpa om det funkar, om du har mjölk över och inte vill att produktionen ska minska.

• Anonym Mamma1

Tack för alla svar!

Känner mig lite kluven.. vill helamma men samtidigt börjar jag känna mig halvgalen när jag inte får sova längre perioder. Känner mig helt slut! Men det hör ju samtidigt till bebisperioden och kommer gå över, vill inte stressa med amningen!

Min dotter vill gärna snutta ofta, tycker det är mysigt och småäta som bvc sa så tror inte det varit hunger varje gång hon velat amma. Jag har "slängt fram tutten" så fort hon börjat bli sur eller trött..det har gjort att hon fått för mycket och istället spyr massa efter varje matning..

Har nu i några dagar försökt hålla henne i 3 timmar mellan målen och det har gått kanon.. när hon börjat bli trött/grinig har hon fått nappen istället..har fungerat ganska bra, hon behöver väl vänja sig! Hon behöver inte äta oftare, håller sig mätt och spyr inte lika mycket, knappt något alls så!

• kixan

Hur sover ni? Att samsova och amma i sömnen har räddat mina nätter med små bebisar, då är det inte så jobbigt fast bebis vill amma ofta.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • elyse

Äter hon lika länge som vanligt på natten? Hon somnar inte ifrån det?

• Anonym Mamma1

Vi samsover.. hade gått sönder annars haha..hon äter lika länge dag som natt ja! Men känns som hon börjat vänja sig vid att äta med längre mellanrum.. hon fick en flaska (135 ml) vid 23.00 igår kväll.. vaknade först vid 03 och ammade! Och nästa mål vid 06.. hur lyxigt som helst haha. har hjälpt jättemycket och försöka dra ut på måltiderna litegrann!

Sen har det varit en väldigt jobbig period för henne.. fick sin första tand när hon var 2.5 mån.. två till på gång.. var dunderförkyld för en v sedan så inte konstigt att hon varit orolig!

• Fru Ve

Jag tycker det är dumt att börja ge ersättning om du helst vill fortsätta helamma. Finns risk att din produktion går ner och ni blir fast i att ge henne ersättning fler och fler gånger per dygn. Självklart kan detta vara ok om man vill trappa ner på amningen. Men vill du inte det egentligen så tänk efter före. Kan du inte pumpa ut ibland istället och be pappan eller annan person ta henne några timmar då och då så du kan sova ut? Jag helammar min bebis som är 4 veckor och han sover med mig. Vi ligger mage mot magen liksom, och jag är klädd så det är lätt att bara ta fram bröstet åt honom. Vet att socialstyrelsen inte rekommenderar samsovning så men jag hade inte orkat amma annars (och de rekommenderar ju amning....). Tycker inte heller 2 timmar mellan låter onormalt. Så har jag ammat alla mina tre barn. De smälter ju bröstmjölk jättefort i magen så det är naturligt att det snabbt blir hungriga igen. Försök göra det enkelt att amma. Men orkar du inte är det ju naturligtvis inget fel i att ge ersättning heller. Men gör det inte bara för att bvc tycker det.

.

• legomum

Istället för att lyssna på bvc om amning så råder jag dig att tala med amningshjälpen.

DE kan amning och varför barn äter som de gör. De kan ge dig tips och tricks om du behöver det.

Men snälla du lyssna inte på bvc

• Frökenfiia

Har också en 4månders son som jag helammar. Den enda jag lyssnar på är honom, är han hungrig får han äta. Vissa gånger är det 1h emellan å vissa gånger 3h och vetu? Sen ca 4v tillbaka vaknade han bara en gång per natt och nu sover han hela nätterna sen en vecka tillbaka (räknar med att vi kommer få bakslag men vad gör det). Han sover oftast mellan 21.30-06.30

Ammar när vi ska sova tills dess att han somnat i min famn, sen lägger jag honom i hans spjälsäng som står bredvid vår säng.

Viktigt att alltid komma ihåg att alla barn är olika och jag tror inte det finns några mirakelmetoder, vi har nog bara haft väldig tur :)

Det jag vill få fram är att jag tror inte det spelar någon roll alls hur ofta han äter på dagarna och jag anser att om en bebis är hungrig ska denne få mat, oavsett hur lång tid det gått sen senaste målet :)

Svar på tråden Ersättning som sista mål