• Vindpust

Mammaledig och fått jobberbjudande

Jag är idag mammaledig sedan drygt 10 månader tillbaka. Min sambo har varit arbetslös drygt 2 månader kan tillägga att han haft struligt med jobb till och från under en 2 års period. Jag fick här i dagarna ett jobberbjudande som bolagschef inom en bransch som jag jobbat inom i drygt 10 år. Jobbet jag är mammaledig ifrån är inte så givande utan mest en stabil och trygg arbetsplats. Till saken. Jag känner mig hyfsat nöjd med min tid hittills hemma, jag skulle kunna börja jobba men till saken hör att min sambo säger nu då jag fått detta erbjudande att "vadå du har ju sagt att du skall vara hemma 1,5 år" Jag tänker att han kan ju vara hemma och söka jobb i lugn och ro så kan jag ta mig ann detta erbjudande som jag nu fått? Det känns nästan som om han tycker det är jobbigt att jag är ledig och hemma och får ett erbjudande då han söker jobb med ljus och lykta dagligen. Nästan avundsjuk. Hur ska jag göra? Vi kan ju liksom inte båda vara hemma. Man klättrar ju på väggarna och äter upp varandra.

• Svar på tråden Mammaledig och fått jobberbjudande
  • Vindpust
    Jamesdio skrev 2017-04-04 12:54:58 följande:

Vill han inte vara hemma får du väl söka barnomsorg omgående och ta jobbet. Om det nu är ett så pass bra chefsjobb ska de väl också ha utrymme att vänta på rätt person. I vanliga fall brukar ju den man rekryterar ha ett annat jobb som ska sägas upp med uppsägningstid osv. Så det är vanligt att man kan få vänta några månader upp till ett halvår innan den man rekryterar kan börja.

Men din sambo bör ju också fundera på varför han inte vill ta sin del av ansvaret för ert gemensamma barn. Kanske ska säga upp honom med i samma veva?

Barnomsorg? Vår son är 10 månader så hur menar du? Tanken är att han skall börja på förskola vid 1,5 års ålder.
  • Vindpust
    Monchichier skrev 2017-04-04 10:28:04 följande:
    Det där är inget argument. Det är en undanflykt. Vad då "grämer honom inombords"??? Tala om för honom att växa upp och bita ihop.

Ta jobbet! Det finns liksom ingenting att diskutera, speciellt inte om det är en dröm från din sida. Sätt ner foten och hävda vetorätt. 
    Han säger bara att "du ger upp din mammaledighet för ett jobb och massa andra saker för att jag skall få dåligt samvete samt även att det här gör du bara för att du inte klarar av att va hemma samtidigt som han själv säger att han inte klarar av det utan kommer må dåligt.
  • Monchichier
    Vindpust skrev 2017-04-04 13:19:20 följande:
    Han säger bara att "du ger upp din mammaledighet för ett jobb och massa andra saker för att jag skall få dåligt samvete samt även att det här gör du bara för att du inte klarar av att va hemma samtidigt som han själv säger att han inte klarar av det utan kommer må dåligt.
    Och på det skulle jag svara "BS, förstår du inte mig alls? Jag kommer tacka ja, punkt slut, inget att diskutera. Jag trodde att vi var på samma plan så att du förstår det"
  • Vindpust
    Monchichier skrev 2017-04-04 13:29:29 följande:
    Och på det skulle jag svara "BS, förstår du inte mig alls? Jag kommer tacka ja, punkt slut, inget att diskutera. Jag trodde att vi var på samma plan så att du förstår det"
    Önskar jag kunde bara göra det men till svar så får jag oftast bara "men ta jobbet då så ska vi se hur bra jag mår av att vara hemma" sedan säger han att det är nu bestämt att han ska va hemma och jag ska jobba trots att vi inte alls gemensamt kommit överens om det.
  • Monchichier
    Vindpust skrev 2017-04-04 16:59:43 följande:
    Önskar jag kunde bara göra det men till svar så får jag oftast bara "men ta jobbet då så ska vi se hur bra jag mår av att vara hemma" sedan säger han att det är nu bestämt att han ska va hemma och jag ska jobba trots att vi inte alls gemensamt kommit överens om det.
    Ja? Vad är problemet? 
    Förutom att din man verkar vara en riktigt grinig bebis...
  • Vindpust
    Monchichier skrev 2017-04-04 17:01:16 följande:
    Ja? Vad är problemet? 
    Förutom att din man verkar vara en riktigt grinig bebis...
    Ja det är han. Han gör så att jag känner mig totalt uppgiven.
  • nnnnnnnn

Ni borde tjäna mest på att du tar jobbet, men direkt säger till att du vill vara 20% FL dvs jobba tis-fre eller mån-tors.
    Sen tar du ut FP lör + sön + lediga dagen.

Då din partner har lägsta SGI så får han bara ut 250 kr minus skatt per SGI-dag. Om du har en bra SGI får du ut 2, 3 eller 4 ggr mer per SGI-dag, så om du tar ut 3 SGI-dagar/vecka får ni ut motsvarande 6, 9 eller 12 FP-dagar som han tar ut. Kanske klarar ni då er på det som du drar in och han behöver inte ta ut några SGI-dagar utöver de som är hans egna (90).

Så är han arbetslös och söker jobb och du jobbar 80% och tar ut 3 SGI-dagar/vecka.

• Annelie 76
    Vindpust skrev 2017-04-04 13:17:22 följande:
    Barnomsorg? Vår son är 10 månader så hur menar du? Tanken är att han skall börja på förskola vid 1,5 års ålder.
    Ja men han kan börja när han är 12 månader. Det ger dig 2 månaders "uppsägningstid" (om du får en plats).
  • Jamesdio
    Vindpust skrev 2017-04-04 13:17:22 följande:
    Du sa att du hade varit ledig drygt 10 månader. då tänkte jag att sonen var kanske 11 månader och kan börja barnomsorg om en månad. Jag menade ju också att om de verkligen vill ha just dig kan de ju vänta några månader tills du har ordnat barnomsorg. För övrigt så får man bara 15 tim/vecka om en är arbetslös så jag tänkte du kunde tvinga sambon att vara hemma övrig tid då.
  • Jamesdio

Jag kan ju tillägga att 4 av mina 5 barn har varit tvungna att börja på dagis vid 12-13 månaders ålder. Och det funkar om det måste.
    Om nu din sambo mår så dåligt av att vara hemma med sitt barn bör han väl söka vård?? Säger han bara det för att ge dig dåligt samvete? Ville han ha detta barn från början? Eller har du sagt att du skulle ta all ledighet för att få honom att gå med på att skaffa barn? För då blir det ju lite annat.

Lyssna inte på hans härskarspel, utan var nöjd och svara med "vad bra att du tänker vara hemma då tar jag jobbet!"

• Vindpust
    Jamesdio skrev 2017-04-05 08:26:51 följande:

Jag kan ju tillägga att 4 av mina 5 barn har varit tvungna att börja på dagis vid 12-13 månaders ålder. Och det funkar om det måste.
    Om nu din sambo mår så dåligt av att vara hemma med sitt barn bör han väl söka vård?? Säger han bara det för att ge dig dåligt samvete? Ville han ha detta barn från början? Eller har du sagt att du skulle ta all ledighet för att få honom att gå med på att skaffa barn? För då blir det ju lite annat.

Lyssna inte på hans härskarspel, utan var nöjd och svara med "vad bra att du tänker vara hemma då tar jag jobbet!"

Vi träffades för drygt två år sedan och blev snabbt gravida och jag har i stort sett försörjt honom samt hans dotter sedan ett tidigare förhållande som vi har vv. Jag tror han är less och känner sig misslyckad då han inte bidrar. Jag jobbade fram till BF med vår son cyklade fram och tillbaka trots obekväma tider för att få allt att fungera. Jag gick över nästan tre veckor så sonen blir snart 10 månader. Han har velat ha detta barn hela tiden men då det kommer till att ta hand om honom så är han inte lika mkt på hugget detsamma gäller även gans dotter. Det är jag som kliver upp klär på, fixat frukost, välling, blöjbyten samt ratar hunden. Då jag sagt att jag känner mig knäckt får jag till svar att du överdriver. Det skulle va så skönt att bara lämna allt och jobba så han får känna hur det är att vara hemma med en bebis, 6 åring och en hund själv.
  • nnnnnnnn
    Vindpust skrev 2017-04-05 12:49:34 följande:
    Vi träffades för drygt två år sedan och blev snabbt gravida och jag har i stort sett försörjt honom samt hans dotter sedan ett tidigare förhållande som vi har vv. Jag tror han är less och känner sig misslyckad då han inte bidrar. Jag jobbade fram till BF med vår son cyklade fram och tillbaka trots obekväma tider för att få allt att fungera. Jag gick över nästan tre veckor så sonen blir snart 10 månader. Han har velat ha detta barn hela tiden men då det kommer till att ta hand om honom så är han inte lika mkt på hugget detsamma gäller även gans dotter. Det är jag som kliver upp klär på, fixat frukost, välling, blöjbyten samt ratar hunden. Då jag sagt att jag känner mig knäckt får jag till svar att du överdriver. Det skulle va så skönt att bara lämna allt och jobba så han får känna hur det är att vara hemma med en bebis, 6 åring och en hund själv.
    gör det
    lämna allt och jobba

• Mila76
    Vindpust skrev 2017-04-04 16:59:43 följande:
    Varför velar du? Om du ska ta en cheftjänst är det kanske läge att träna på förmågan att fatta beslut. 
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Vindpust
    Mila76 skrev 2017-04-11 16:51:02 följande:
    Varför velar du? Om du ska ta en cheftjänst är det kanske läge att träna på förmågan att fatta beslut. 
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
    Sant! Men nu gäller det här den privat vinkeln och inte hur jag är som beslutsfattare i ett yrke. Lite skillnad där. Nu är det beslutet att jag ska ta jobbet så allt har löst sig ????
Svar på tråden Mammaledig och fått jobberbjudande