• Tulai

Ersättning av ärr (Skandia)

2013 var jag med om en mopedolycka i Thailand. Jag har idag tre ärr som påminnelse. Ett på hand, knä och fot. Nyligen fick jag utbetalt ersättning efter att ha skickat in foton. De har då gått efter sin egna tabell över ersättning vid vanprydande ärr.

Men, är det inte så att om de vanprydande ärren kommer från en trafikolycka så ska man få ersättning enligt trafikskadenämndens tabell över vanprydande ärr? Isf skulle det betyda att jag fått betydligt mycket mindre i ersättning än vad jag egentligen har rätt till. Jag kan tillägga att jag har en olycksfallsförsäkring hos Skandia

• Svar på tråden Ersättning av ärr (Skandia)
  • Carambolan

Tror som Tyrfing. Trafikförsäkringsnämnden reglerar under vissa omständigheter ärenen som rör trafikolyckor inom övriga EU, men jag tror inte att de har något att säga till om vad gäller Thailändsk trafiklagstiftning.

• magelita80

Trafikskadenämndens tabell är endast riktlinje och vissa bolag använder sig av den men många bolag har egna tabeller. Så egentligen spelar det ingen roll om det är trafikolycka om bolaget har en egen tabell.

• Bestemor

Det är väldigt lite man får för ärr.

Ju högre upp på kroppen, ju mer pengar får man.

Högst ersättning ger är i ansiktet.

Sen beror det på hur missprydande ärret är.

Stora vanprydande på benet ger lite pengar konstigt nog.

En kompis man var med om en arbetsplatsolycka. Han har ett väldigt vanprydande är från höften ner till knät, har för mig att han bara fick 10 000 kr, då är det drygt 1 cm brett dessutom.

Svar på tråden Ersättning av ärr (Skandia)