• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • XAHHA92

[quote=78486160][quote-nick]Mikaelhbg123 skrev 2018-02-20 11:56:16 följande:[/quote-nick][/quote]

Det är positivt! Grattis!! :)

Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Lollaan
    kna1 skrev 2018-02-19 19:36:37 följande:

Testa munkpeppar? :) jag åt det och blev gravid den månaden jag började äta det, fick tydligare äl tecken också :) googla och kolla runt lite, jag tror verkligen på att vissa saker kan gynna fertiliteten men Sverige är ett sånt lagom land att man inte kan/får rekommendera elr gå ut med något sånt.

Tack för tipset! Har skickat in en egen vårdbegäran till reproduktionscentrum och jag och sambo fick tid i början på mars för en utredning. Så vi får se vad som händer :)
  • Mikaelhbg123
    XAHHA92 skrev 2018-02-20 13:22:03 följande:

[quote=78486160][quote-nick]Mikaelhbg123 skrev 2018-02-20 11:56:16 följande:[/quote-nick]

[/quote]

Men? Asså två dagar sedan med typ urin under dagen positiv? Idag med första urin? Negativ? Kan ngn svara på detta? Är det tidigt missfall eller ?

• XAHHA92
    Mikaelhbg123 skrev 2018-02-22 08:56:02 följande:

Men? Asså två dagar sedan med typ urin under dagen positiv? Idag med första urin? Negativ? Kan ngn svara på detta? Är det tidigt missfall eller ?

[/quote]

Ta ett digitalt istället. Är det innan eller efter bim?
  • Mikaelhbg123
    XAHHA92 skrev 2018-02-22 09:06:29 följande:

Ta ett digitalt istället. Är det innan eller efter bim?[/quote]

Den ?positiva? var samma dag som bim skulle varit egentligen. Denna negativa är bim+2 testade IOM det kom en sparsam blödning typ i urinet?
  • XAHHA92
    Mikaelhbg123 skrev 2018-02-22 09:13:04 följande:

Ta ett digitalt istället. Är det innan eller efter bim?

Den ?positiva? var samma dag som bim skulle varit egentligen. Denna negativa är bim+2 testade IOM det kom en sparsam blödning typ i urinet?[/quote]

Jag hade tagit ett digitalt för att dubbelkolla.
  • Mikaelhbg123
    XAHHA92 skrev 2018-02-22 09:53:50 följande:

Den ?positiva? var samma dag som bim skulle varit egentligen. Denna negativa är bim+2 testade IOM det kom en sparsam blödning typ i urinet?

Jag hade tagit ett digitalt för att dubbelkolla.[/quote]

Skumma saker alltså!
  • XAHHA92

Tänk att det snart är ett år sedan jag skapade den här tråden! Vi har fått se många fina plus men också fått läsa om alla oss som kämpar än. Jag hoppas verkligen att 2018 är ett bra år och att vi som kämpar kan få våra efterlängtade plus.

Om två veckor ska jag göra en spolning av mina äggledare, därefter slussas vi vidare till RMC i Malmö för insemination eller IVF, beroende på vad spolningen visar. Hela vår utredning har tagit 9 månader och fy fan vilken plåga det har varit.

• Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-02-22 14:51:15 följande:

Tänk att det snart är ett år sedan jag skapade den här tråden! Vi har fått se många fina plus men också fått läsa om alla oss som kämpar än. Jag hoppas verkligen att 2018 är ett bra år och att vi som kämpar kan få våra efterlängtade plus.

Om två veckor ska jag göra en spolning av mina äggledare, därefter slussas vi vidare till RMC i Malmö för insemination eller IVF, beroende på vad spolningen visar. Hela vår utredning har tagit 9 månader och fy fan vilken plåga det har varit.

Ja hoppas 2018 blir vårat år!! Har inte hållt på lika länge som er men passerar ett år av försök nu. Gruvar mig för att ringa om utredning men måste ta tag i det för att lugna mig lite! Kram! Lycka till med spolningen
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Octobersun

Skrev tidigare i denna gruppen om mig och min man. Efter cirka 6 års försök att bli gravida testade jag nu positivt i tisdags!

Vi påbörjade IVF i Januari som till slut slutade med att vi fick avbryta behandlingen då det var för få ägg, eller, det var massor med små men dom han inte utvecklas då två stora tagit över.

Hursom, jag blev tvungen att ta den sista sprutan iallafall, Ovitrelle, ägglossningssprutan. Sedan sa hon från CVL att vi skulle besöka sänghalmen. Precis som man har ett sug efter det när man precis misslyckats. Nåväl, sagt och gjort gjorde vi som dom sa och vips så blev vi gravida trots avbruten IVF! Helt otroligt egentligen! Det va en riktigt bra hormon cocktail!

Har nu gjort två odigitala gravtest som visar positivt om något svagt, samt två stycken digitala Clear blue som också visar positivt och vecka 2-3.

Nu har ju tankarna börjat komma, för man är ju ärrad efter så många års försök. Tänk om det inte blir nåt, tänk om det blir missfall...

Har känt av stor skillnad på hur jag känner mig och ja, olika symptom. Nu har det avtagit lite, eller så är det jag som nojjar...svårt att "ta det lugnt" liksom, man vill ju inget hellre än att det ska gå vägen.

Vi ska gå på första ultraljudet 13 mars, en evighet kvar! Då kommer jag troligtvis vara kring vecka 7.

• Aamon

Hej allihopa

Har försökt få till ett barn nu i över två år. Hade ett utomkvedshavandeskap i maj där fostret levde och jag blev av med höger äggledare. V7.

Konstaterades i söndags att den graviditet som var pågående nu hade fostret dött i magen. Var i v14. Var inlagd på sjukhus i onsdags där de försökt med medicinsk behandling x3 att få bort fostret men utan resultat. Blev tillslut en skrapning i narkos.

Så sitter här nu med tom livmoder, sorg men en stark önskan att få ge min älskade sambo och mig ett barn.

saijda skrev 2018-02-17 15:32:51 följande:

Fortfarande ingen mens och har inte vågat testa mig sedan den 13 februari, då jag fick ett väldigt svagt pluss :0 tempen ligger på 36.9 grader (har vanligtvis 36.2-36.4 grader) hade tänkt testa mig imorgon bitti igen, om jag vågar :(

Hur går det för er andra, när har ni BIM och när hade tänkt testa er? :)

Hur går det? Vågat testa ännu? :)
  • lica

Hej!

Nu är jag åter i tråden igen. Plussade för första gången för några veckor sedan efter att ha försökt i 13 mån. Var vårat första plus & vart så jäkla glada!
    Men har nu fått utomkvedhavandeskap och tillbaka på ruta ett. Försöker peppa mig själv med att nu har vi iaf lyckats plussa en gång - så då kanske det går vägen till slut trots allt! :D

• Jooosen
    lica skrev 2018-02-24 11:21:35 följande:

Hej!

Nu är jag åter i tråden igen. Plussade för första gången för några veckor sedan efter att ha försökt i 13 mån. Var vårat första plus & vart så jäkla glada!

Men har nu fått utomkvedhavandeskap och tillbaka på ruta ett. Försöker peppa mig själv med att nu har vi iaf lyckats plussa en gång - så då kanske det går vägen till slut trots allt! :D

Åh :(! Ger mig lite hopp iaf att ni plussade efter 13 månader. Är själv inne på 11e... hoppas att ni plussar snart igen!
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Elizai

Hej, är det ok om jag hoppar in i denna tråden?

Jag och min sambo har försökt få barn sen april-maj förra året ca. Jag är 28 (29 till sommarn) och min sambo är 38 (39 snart). Ingen av oss har barn sen tidigare.

Jag har dock varit gravid en gång vintern 2014, oplanerat och som slutade i en abort.

Jag tror också att jag haft ett väldigt tidigt missfall i mars förra året, då min mens var drygt 1,5 vecka sen och jag påväg till en annan kommun för att hämta en släkting från flygplatsen där började störtblöda i bilen och fick extrema kramper. Det liksom rann blod ur mig på flygplatstoaletten, blödde i 1,5 dygn typ sen tvärslutade det bara. Fantiserade jag ihop ett tidigt missfall eller var det som jag trodde? Synpunkter?

Sen dess har jag och sambon pratat om barn och bestämt att vi ska altivt försöka, men ingenting har hänt hittills. Trots ägglossningstest, rosenrot, folsyra sexande varannan-var tredje dag och att vi försöker att ha en avslappnad inställning och inte ?tänka för mycket?.

Har nu testat progesterall för första gången, får se om det gör någon nytta. Fick en glad gubbe på äl-testet Kring 14-14:30 den 12/2, vi hade lite mys direkt sambon kom från jobbet vid 16-tiden. Sen dess haft molande värk i nedre delen av magen av och till. Mår illa på kvällarna och är osedvanligt trött på morgon och mitt på dagen.

Jag har BIM 1/3, kunde inte hålla mig från att göra rtt test för typ 2 dagar sen men det visade ju såklart negativt. Hoppas på resultat denna gången.

Ni som testat progesterall, vad har ni för erfarenheter och upplevelser av det?

• XAHHA92
    Elizai skrev 2018-02-24 15:55:37 följande:

Hej, är det ok om jag hoppar in i denna tråden?

Jag och min sambo har försökt få barn sen april-maj förra året ca. Jag är 28 (29 till sommarn) och min sambo är 38 (39 snart). Ingen av oss har barn sen tidigare.

Jag har dock varit gravid en gång vintern 2014, oplanerat och som slutade i en abort.

Jag tror också att jag haft ett väldigt tidigt missfall i mars förra året, då min mens var drygt 1,5 vecka sen och jag påväg till en annan kommun för att hämta en släkting från flygplatsen där började störtblöda i bilen och fick extrema kramper. Det liksom rann blod ur mig på flygplatstoaletten, blödde i 1,5 dygn typ sen tvärslutade det bara. Fantiserade jag ihop ett tidigt missfall eller var det som jag trodde? Synpunkter?

Sen dess har jag och sambon pratat om barn och bestämt att vi ska altivt försöka, men ingenting har hänt hittills. Trots ägglossningstest, rosenrot, folsyra sexande varannan-var tredje dag och att vi försöker att ha en avslappnad inställning och inte ?tänka för mycket?.

Har nu testat progesterall för första gången, får se om det gör någon nytta. Fick en glad gubbe på äl-testet Kring 14-14:30 den 12/2, vi hade lite mys direkt sambon kom från jobbet vid 16-tiden. Sen dess haft molande värk i nedre delen av magen av och till. Mår illa på kvällarna och är osedvanligt trött på morgon och mitt på dagen.

Jag har BIM 1/3, kunde inte hålla mig från att göra rtt test för typ 2 dagar sen men det visade ju såklart negativt. Hoppas på resultat denna gången.

Ni som testat progesterall, vad har ni för erfarenheter och upplevelser av det?

Jag har testat det i några månader men gav inget resultat för mig, tyvärr! Hoppas det fungerar bättre på dig!
  • Kiwi92
    Mikaelhbg123 skrev 2018-02-22 08:56:02 följande:

[/quote]

Samma har precis hänt mig :( fick också positivt för två dagar sen men idag negativt. De man får göra är väl bara att avvakta antar jag, men känns jobbigt
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första