• LillaAJ

Illamående från h*lvete!!

Snälla någon som har tips?

Går in i v12 imorgon (tisdag 21/3). Mått väldigt dåligt med kräkningar hela dagarna under vecka 7-9. Blev bättre med enbart illamående konstant under vecka 10-11, i torsdags va jag helt återställd utan några som helst täcken på illamående, men vände helt i fredags.

Nu har jag kräkts igen och aldrig mått så dåligt som jag gör nu....

Fick Lergigan comp utskrivet v9, men tycker knappt det hjälper. Jag kan eller orkar inte göra något. Kräkningarna tar musten ur mig, blir så ledsen.

Fått höra att det brukar vända i v12 men inget tyder på det i mitt fall. Har ju bara blivit värre.

Någon som har tips på att jag bara ska få lite ork? Hur och när vände det för er?

• Svar på tråden Illamående från h*lvete!!
  • BeccaBus

För min del så har det börjat bli bättre nu v16 och så även i förra graviditeten. Har fått åka in på sjukhus för dropp i några omgångar och sen har jag fått primperan också utskrivet som jag äter tillsammans med lergigan comp. Kolla med läkare, du behöver säkert få dropp för att vända skutan och/eller få annan medicin. Lycka till!

• hadhouda

Väntar min fjärde och själv är jag i vecka 13 nu. Hade hoppats att det kunde bli bättre men klarar mig inte utan lergigan.

Vill bara uttrycka mitt fullaste medlidande. Man blir så frustrerad av att inte vara sig själv.

Jätte jobbigt är det också att vatten smakar urk.

Ha tålamod ts, vet hur jobbigt det är.

• Jag är bara jag

Kräktes aldrig, men mådde illa mellan v.9-25. Det hjälpte lite att äta ofta och lite, inte dricka vatten och inte få saltbrist. Söta grejer var inget för mig m.a.o. Lergigan comp hjälpte också ,men tyvärr innehåller de koffein som jag i princip var förbjuden att få i mig så jag tog bara 2 per vecka.

• Femblirsex

Fy vad jag lider med dig!!

Vid min första grav hade jag som du tom v 35.. Har tre graviditeter efter det och har lärt mig lite vad som funkar mot mig.

På mitt nattduksbord hade jag en termos te och salta kex (saltiner) och någon läskande frukt, för mig funkade gröna vindruvor nektarin eller babyplommon tomater. Innan jag ens lyfte huvudet från kudden( lyfte jag på huvudet spydde jag) tugga jag i mig ett kex o en tugga frukt när det landat i magen drack jag lite te o åt två kex till o ev lite mer frukt. Stanna kvar i sängen 10-15 min så kroppen fick vakna.

Sen kunde jag gå upp.

Åt frukost på engång. Sen var det super viktigt att magen aldrig fick bli tom. Om jag rucka på det mådde jag illa o spydde direkt!!

Jag hade ett par saker som hjälpte om jag kände att illa måendet var på g, äta något och. Sen hjälpte det att lukta på tomater eller citron. Även vinäger hjälpte..

Tomater på kvist var bäst... Kan ju se litekonstigt ut när man drar upp en påse kvist tomater ur handväskan och står o luktar frinetiskt

Sen åt jag macka och yoghurt eller gröt innan jag gick o lamig på kvällen då gick morgonen lite bättre.

Detta är vad som funkat för mig och som jag kört under fyra graviditeter., lite udda men det var det värt!

Kanske något som hjälper dig :)

• typ89

Usch va jobbigt. Mådde väldigt dåligt hela min graviditet. Hoppas inte det blir så för dej. Men primperan tillsammans med lergian comp som någon ovanför skrev hjälpte också för mej. Samt att ligga blixt stilla så mycket som de gick. Och att sova mycket. Jag drack sällan vatten utan saft eller en is glass.

• Strawberry222

Ser att det va ett tag sen tråden skapades men hur har det gått?? Har illamåendet gått över? Blev du sjukskriven något?

Jag är själv i v 10 just nu och har inte kunnat jobba på 3 veckor pga att jag kräks så mycket, legat inne med dropp 2 ggr och har verkligen noll energi. Är nyfiken på hur det gått för andra med liknande besvär..?

Har det gått över för dig eller är det fortfarande likadant?

• Hes92

Åh lider verkligen med dig. Jag blev illamående i v 6 och det höll sedan i sig konstant 24/7 till v 17. Sen tog det ett par veckor innan huvudet fattade att kroppen inte mådde dåligt längre. Bröt ihop ett par gånger bara för att man va så less på det och inte visste när det skulle försvinna. Jag kräktes oftast bara 1-2 gånger direkt på morgonen och kunde sedan "hålla" mig. I vanliga fall vid " vanligt" illamående vet man ju att det hjälper att kräkas, så var det inte för mig under denna perioden utan jag mådde lika illa efter att ha kräkts som innan.. -.-

Jag hade ett paket mariekex bredvid sängen och började med musbett på ett sådant så fort jag vaknade, sen gick jag ned och åt en rostad macka med bara smör innan jag kunde åka till jobbet. Sen hade jag mer kex vindruvor vid skrivbordet. sura S fungerade fint och saft att dricka eller te. Och att försöka äta lite typ hela tiden.. halstabletter sög jag i mig Vicks Honey, var snälla och sköna att ha i munnen. Fick legrigan comp också och jag tror itne de hjälpte något egentligen utan man fick väl kanske någon liiten boost av koffeinet i dem. Men jag knaprade i mig de 3 om dagen där ändå.

Hoppas det vänder snart för dig. För även om jag lipade igenom mig mycket tid av de första veckorna just pga illamåendet och allt verkligen var eländigt, så var första tanken när man kände första puffen inifrån att det var värt det. ( Sen fick jag resonera med mig själv och undra om det verkligen var det. hehe) Men nu ( är i v 33) Så känns det faktiskt himla avlägset att man mådde så dåligt, och inte kunde äta en enda liiiten skumtomte under hela julen.

Jag vet att det inte är någon tröst när man är mitt i det eftersom man inte vet det, och inte kan veta det. Men det blir bättre.

• Strawberry222
    Hes92 skrev 2017-06-05 11:35:53 följande:

Åh lider verkligen med dig. Jag blev illamående i v 6 och det höll sedan i sig konstant 24/7 till v 17. Sen tog det ett par veckor innan huvudet fattade att kroppen inte mådde dåligt längre. Bröt ihop ett par gånger bara för att man va så less på det och inte visste när det skulle försvinna. Jag kräktes oftast bara 1-2 gånger direkt på morgonen och kunde sedan "hålla" mig. I vanliga fall vid " vanligt" illamående vet man ju att det hjälper att kräkas, så var det inte för mig under denna perioden utan jag mådde lika illa efter att ha kräkts som innan.. -.-

Jag hade ett paket mariekex bredvid sängen och började med musbett på ett sådant så fort jag vaknade, sen gick jag ned och åt en rostad macka med bara smör innan jag kunde åka till jobbet. Sen hade jag mer kex vindruvor vid skrivbordet. sura S fungerade fint och saft att dricka eller te. Och att försöka äta lite typ hela tiden.. halstabletter sög jag i mig Vicks Honey, var snälla och sköna att ha i munnen. Fick legrigan comp också och jag tror itne de hjälpte något egentligen utan man fick väl kanske någon liiten boost av koffeinet i dem. Men jag knaprade i mig de 3 om dagen där ändå.

Hoppas det vänder snart för dig. För även om jag lipade igenom mig mycket tid av de första veckorna just pga illamåendet och allt verkligen var eländigt, så var första tanken när man kände första puffen inifrån att det var värt det. ( Sen fick jag resonera med mig själv och undra om det verkligen var det. hehe) Men nu ( är i v 33) Så känns det faktiskt himla avlägset att man mådde så dåligt, och inte kunde äta en enda liiiten skumtomte under hela julen.

Jag vet att det inte är någon tröst när man är mitt i det eftersom man inte vet det, och inte kan veta det. Men det blir bättre.

Starkt av dig att fortsätta jobba!!! Har Du varit sjukskriven någonting eller jobbat hela grav? Berättade du för chef och kollegor på jobbet tidigt? Jag försöker också hålla mig positiv och tänka att det är värt det och att det går över, men jag bryter ändå ihop typ 2 ggr i veckan haha. Men sen hör man ju om vissa som mår dåligt och kräks hela graviditeten och så blir man såklart rädd för att man ska va en av dom..

Men skönt att höra att det gick över för dig tillslut!! Mår du inte illa alls nu?
Svar på tråden Illamående från h*lvete!!