När ska det vara tillåtet att skaffa barn? (ålder)
Låtsas att du hade krafter och kunde göra alla "sterila" upp till en viss ålder...
Vilken ålder och varför?
Låtsas att du hade krafter och kunde göra alla "sterila" upp till en viss ålder...
Vilken ålder och varför?
Tycker inte det ska finnas någon gräns, varje individ ska ha rätten att bestämma över sin egen kropp. Däremot skulle jag rekommendera att en person skaffa barn mellan 19 - 40. Men våra reproduktiva mänskliga rättigheter är extremt viktiga och därför tycker jag att varje människa ska få välja det själv. :)
Ålder har inte så stor betydelse. Finns mogna 18-åringar likväl som det finns fruktansvärt omogna 45-åringar.
Det är hur man är och hur man lever som i så fall skulle vara det avgörande.
Hellre att det skulle vara lås på musen ett visst antal år under ett förhållande, så folk lär känna varandra så mycket som möjligt först innan de skaffar barn
Ok med superkrafter säger jag 17. Egentligen är det bra att få barn så tidigt som möjligt, men man bör ju förstås ha ett stabilt förhållande.
Exemplariskt 20-30 för en kvinna
Jag anser att man endast ska få ska skaffa barn när man är mogen för det. Det gäller både kvinnor och män. Jag tycker man ska ha ett speciellt tillstånd. Som typ ett barnkörkort som visar på papper att man är påläst inom att ta hand om barn, har viss erfarenhet och har planerad försörjning för barnets uppväxt.
Det är allt för många föräldrar som bara skaffar barn utan att planera och det tycker jag bör vara obegalitoriskt för att ens få bli föräldrar.
Så länge man kan ta hand om dem så. Och själv kan ta beslutet kring att ha sex och så.
Tycker det är positivt om man hunnit jobba några år och har en stabil ekonomi. 23 känns som en lagom ålder. Man bör ha hunnit mogna hyfsat och kan ändå vara tidig med barn.
25 år! Barn ska inte ha barn och hjärnan ska ha hunnit mogna till sig såpass att man inte tar alltför lättvindiga beslut.
Förstör inte ungdomens fina och nödvändiga tid! Skaffa alla utbildningar, jobb och träffa rätt person. Det tar tid att mogna! Längre än man tror när man är 18. Skulle säga efter 25. Då har man landat. Men det är individuellt såklart!
25. Det är runt den åldern hjärnan blir färdigutvecklad, vilket jag tycker är en fördel när man skaffar barn. Och runt den åldern vet de flesta vad de vill ha ut av livet och hur de ska/vill planera inför framtiden.
Av någon anledning så kan jag inte rösta, för alternativen kommer inte fram, men jag skulle ha röstat på 25.
Suck. För vissa är meningen med livet att få barn och det man vill göra även när man är ung. Andra vill göra annat. Ska det vara så svårt att förstå verkligen?
Man är ung även vid 22-25, men lite mer mogen
Första barnet vid 22, andra vid 24, tredje vid 27, fjärde vid 30 och sista vid 33. De som inte åstadkommit dessa ungar måste betala 10.000 per barn i skatt årligen. I gengäld avskaffas fordonsskatten och inkomstskatten.
Första barnet vid 22, andra vid 24, tredje vid 27, fjärde vid 30 och sista vid 33. De som inte åstadkommit dessa ungar måste betala 10.000 per barn i skatt årligen. I gengäld avskaffas fordonsskatten och inkomstskatten.
Man är olika mogen och vill olika saker.
Fysiskt är man inte mogen att bära och föda ett barn förrän man är vuxen. Det är egentligen först i 20-årsåldern. Ur det perspektivet får flickor mens alldeles för tidigt egentligen, långt innan deras kroppar är färdigväxta. Men det är å andra sidan inte farligt att få barn i övre tonåren, så jag skulle sätta 16 som lägsta ålder att kunna bli gravid.
Sen att jag inte tycker att man är mentalt mogen att bli förälder redan i tonåren är en annan sak.
Bästa åldern om vi ska ta hänsyn till både biologi och andra faktorer är 20-30.
Jag tror också att det skulle vara bättre om både flickor och pojkar blev könsmogna först i 16-18-årsåldern. Då skulle vi slippa 12-13-åringar som föder barn (vanligt i många fattiga länder, ofta med katastrofala följder), samtidigt som de som vill ha barn unga och är mogna för det, fortfarande kan få det.
Det är egentligen konstigt att många blir könsmogna redan i början av puberteten, istället för i slutet när de är färdigväxta