• SaraBN

Förskolan klär på honom märkligt

Väldigt ofta när jag hämtar min son har han på sig en tjocktröja, men ingen tröja under. Det kan t ex vara en huvtröja med dragkedja eller en stickad tröja direkt på huden. Vi fattar inte varför. Om han är varm räcker det ju att han har undertröjan på sig och om han är kall borde han väl ha på sig båda? Ser heltokigt ut. Har påpekat att vi brukar ha en t-shirt under, men de verkar inte förstå vad vi menar.

Någon som känner igen sig eller förstår problemet? Är det inte märkligt?

• Svar på tråden Förskolan klär på honom märkligt
  • Holma
    SaraBN skrev 2017-02-08 09:21:12 följande:
    Men jag vet väl själv om mitt barn kan klä på sig själv eller inte? Det har hänt sen han var 1,5 år för övrigt. Det vill säga i ett halvår.

Jag ställde frågan för att få veta om det är vanligt att personalen gör så eller inte. Om fler har samma problem.

I ombytespåsen finns för övrigt också en långärmad t-shirt, så det går ju bra att bara ta den om man vill.

Någon frågade om vi hade berättat om hur vi vill att de ska klä på honom. Det har vi inte (inte mer än att "vi brukar ha en t-shirt under en tjockare tröja"). Jag trodde att det var rätt basal kunskap att man tar en t-shirt eller ett linne under en stickad tröja. Tydligen är det inte det och vi får helt enkelt göra det i fortsättningen.

Sen tycker jag inte att jag gnäller på personalen, heller. De är jätteduktiga och fina med min son. Det enda som är knasigt är det här med kläderna. Och det var därför jag ville veta om någon annan varit med om det, så att man kunde få ett råd eller så.
    På fsk kanske han testar att klä sig själv ? Du är inte där o vet inte hur han gör där . Många barn gör saker på fsk men inte hemma just för att personalen låter dom testa själv
  • Anonym (Tvåår)

Skippa tjocktröja säger jag! Särskilt om du inte gillat hur personalen använder den....

Ta tunna långärmade tröjor och lämna en fleecejacka på hyllan att låta personalen ta på under overall/jacka om de tycker det behövs.

Jag har hört i kapprummet på förskolan hur föräldrar har skällt över att personalen inte tagit av tjocktröjan när de kommit in så barnen svettats istället. Så det finns alla variationer

• SaraBN
    Holma skrev 2017-02-08 14:45:35 följande:

På fsk kanske han testar att klä sig själv ? Du är inte där o vet inte hur han gör där . Många barn gör saker på fsk men inte hemma just för att personalen låter dom testa själv

Men herregud. Vi pratar ofta med personalen om sonens motorik. De hade helt klart berättat om han kan klä på eller av sig själv. Dessutom skulle de nog reagera över att han isf skulle ha gjort det redan vid 1,5 års ålder. Och vi skulle nog ha märkt något under jullovet eller veckolånga vabbar om inte annat. Hur gamla är dina barn? Tror du verkligen att du inte skulle märka om de kan klä på/av sig själva i ett halvår?
  • Holma
    SaraBN skrev 2017-02-08 20:16:27 följande:
    Men herregud. Vi pratar ofta med personalen om sonens motorik. De hade helt klart berättat om han kan klä på eller av sig själv. Dessutom skulle de nog reagera över att han isf skulle ha gjort det redan vid 1,5 års ålder. Och vi skulle nog ha märkt något under jullovet eller veckolånga vabbar om inte annat. Hur gamla är dina barn? Tror du verkligen att du inte skulle märka om de kan klä på/av sig själva i ett halvår?
    Mina barn är 7 , 17 o 22 o ja alla kunde faktiskt klä sig själv vid 2 år även om det inte alltid blev rätt .
    Dessutom gjorde alla mina saker på fsk som dom inte gjorde hemma , saker man inte ger dom tiden till att öva på som fsk övar mera på
  • monkees
    SaraBN skrev 2017-02-07 19:12:26 följande:

Väldigt ofta när jag hämtar min son har han på sig en tjocktröja, men ingen tröja under. Det kan t ex vara en huvtröja med dragkedja eller en stickad tröja direkt på huden. Vi fattar inte varför. Om han är varm räcker det ju att han har undertröjan på sig och om han är kall borde han väl ha på sig båda? Ser heltokigt ut. Har påpekat att vi brukar ha en t-shirt under, men de verkar inte förstå vad vi menar.

Någon som känner igen sig eller förstår problemet? Är det inte märkligt?

Om personalen inte fattar vad du menar så tycker jag du ska fundera på att byta förskola! Kan dom skriva?
  • Anonym (Moren)

Ska detta liksom allt annat galet, inte rapporteras till verksamhetscheferna?

Helst så det kommer fram till så många som möjligt eftersom vissa skyddar vissa personer!

• SaraBN
    Anonym (Moren) skrev 2017-02-09 11:25:26 följande:

Ska detta liksom allt annat galet, inte rapporteras till verksamhetscheferna?

Helst så det kommer fram till så många som möjligt eftersom vissa skyddar vissa personer!

Jag förstår att du är ironisk. Jag skrev tråden för att jag tycker att just detta fenomen är märkligt. Ingenstans har jag anklagat personalen för att göra ett dåligt jobb. Tvärtom kan du läsa att jag överlag tycker att de är väldigt bra. Så man måste tycka att allt är superbra med allt personalen gör, eller vad?
  • Holma
    SaraBN skrev 2017-02-09 11:44:59 följande:
    Jag förstår att du är ironisk. Jag skrev tråden för att jag tycker att just detta fenomen är märkligt. Ingenstans har jag anklagat personalen för att göra ett dåligt jobb. Tvärtom kan du läsa att jag överlag tycker att de är väldigt bra. Så man måste tycka att allt är superbra med allt personalen gör, eller vad?
    Ironisk trådstart ger ironiska svar
  • Primmeling

Hur det ser it spelar väl inrn roll. En stickad tröja mot huden däremot eller en kall hård dragkedja. Lägg fram det på det sättet istället.

• Syselche
    Holma skrev 2017-02-08 14:45:35 följande:

Tycker du att förskolan får tillåta barnet att göra allt de vill? Om han skulle ta av alla sina kläder skulle det vara ok bara för att han gjörde det själv? Jag har jättesvårt att förstå varför många pedagoger inte tar ansvar och istället låter barnet bestämma hur de ska göra eller klä på sig ...
  • Holma
    Syselche skrev 2017-02-10 00:22:46 följande:
    Tycker du att förskolan får tillåta barnet att göra allt de vill? Om han skulle ta av alla sina kläder skulle det vara ok bara för att han gjörde det själv? Jag har jättesvårt att förstå varför många pedagoger inte tar ansvar och istället låter barnet bestämma hur de ska göra eller klä på sig ...
    Om du tolkade det jag skrev på det sättet så bör du ta en kurs i läsförståelse
  • Anonym (Moren)

10 feb i Stockholm Odenplan var det runt noll grader men mycket kallt för de två svenska syskon i förskoleåldern som satt i varsin sits i syskonvagn.

Flickan i strumpbyxor hade krupit längst in under suffletten i fosterställning för att försöka skydda sig i kylan där hon gömde sig.

Pojken skrek hysteriskt med ett förvridet ansikte, utan mössa eller något över byxbenen.

Ska du ha filten? frågade mamman, nästan förvånad, som om det skulle väljas av sonen!

NEEEEJ skrek sonen som inte orkade tänka klart så liten han ju var.

Fri uppfostran / regel att barnen själva ska tänka vad de behöver ha? Men de har ju inget framåtseende!!

Det borde komma en klocka att sätta på armen som visar temperaturen närmast kroppen!? Annars fattar inte vissa föräldrar.

• Anonym (Moren)

Låt också andra få veta hur tokigt och illa det är. Närmaste chef plus dem över den!

Svar på tråden Förskolan klär på honom märkligt