Anonym (???) skrev 2017-02-09 22:10:53 följande:
Fast de extremfallen är nog få. Det är ju däremot vanligt att den part som inte varit med och lagt in handpenning ofta 'straffas' genom att behöva betala alla andra omkostnader istället, alltid med argumentet att 'jag står ju för boendet'... Så i realiteten så har ofta den part som inte står på köpekontraktet betalat hälften eller t.o.m. mer under alla år. Sedan när det är dags att gå isär (om inte sambolagen funnits) så står hen utan något av värde kvar medan köparen plötsligt är miljonär... Verkligen inte rättvist... Därför finns lagen. Och för att man inte ska kunna luras åt andra hållet så finns då möjligheten att skriva ett avtal så att man får det som man vill istället. Orkar man inte bry sig om att skriva ett sådant avtal så får man faktiskt låta bli att gnälla i efterhand när det inte blev som man hade tänkt sig.
Och återigen... Man TAR inte något när man har laglig rätt. Man får det.
Och vad menar du med 'er som utnyttjar lagen'? Jag personligen är gift. När jag och min man köpte vårt hus så stod jag för hela insatsen. Inga kontrakt eller extrapapper. Skulle vi skilja oss så delar jag gladeligen med mig av allt överskott. Precis som det ska vara.
Tror inte det är vanligt alls bland sambos om den ene äger bostaden.
Det vanligast är då faktiskt den som äger den betalar dess kostnader, lån ränta och amorteringar och man delar på avgiften, det är den vanligaste modellen om man inte köpt något tillsammans.
Ja har man betalat mer så får man det väl vara så,man har ju valet att lägga upp ekonomin hur man vill så att man straffas förstår jag inte hur du menar.
Fortfarande inte ett giltigt skäl att kräva delning av någons egendom och bostad.
Varför skulle man betala mer finns ingen logik, har aldrig fattat folk som gör det och sen gnäller om det.
Härregud människa , Du ser inte skillnaden mellan att ta något och få något?
Visst du har laglig rätt men när man begär bodelning på någon som man som sambo inte köpt så TAR man något du får inte halva när du begär det du tar halva.
Har du som sambo inte inte köpt bostaden, inte betalt den inte skrivit på köpekontrakt, så tar du något från din partner sen att man gör det med lagen rätt jur det ju inte till något bra.
"
Och vad menar du med 'er som utnyttjar lagen'? Jag personligen är gift. När jag och min man köpte vårt hus så stod jag för hela insatsen. Inga kontrakt eller extrapapper. Skulle vi skilja oss så delar jag gladeligen med mig av allt överskott. Precis som det ska vara. "
Ja och du är gift vad är konstigt?
ÄR man gift så delar man på allt
Vi pratar sambolagen här.