• Anonym (Skribenten)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Om du köpte en bostad som det var bestämt att du skulle köpa, betala för och äga själv,.men för att bo i tillsammans.
    Skulle du tveka att skriva på ett samboavtal om ej bodelning med din sambos underskrift om det var så att din sambo vägrade skriva under eller tycker det är onödigt eftersom ni är överens?

• Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (Pia) skrev 2017-02-09 11:58:19 följande:
    Du fattar inte vad jag skrev tror jag. Vanligt att kvinna sköter mycket av småinköpen medan mannen gör de större inköpen. Man bara delar upp det så, betalar ungefär hälften var. Därmed blev det så att han hade betalat för soffa, tv och bil när de skulle flyttas isär, hon hade betalat mat, el och gardiner. Därav kom behovet att skriva en ny lag (sambolagen) att det som köps in för gemensamt bruk under sambotiden också skall delas på vid separation.

Kan tillägga att jag nyligen skilt mig (var alltså gift) och kan säga min exmake var en girig kossa som krävt hälften av de stora penninggåvor jag fått av min far senaste åren. Sett i efterhand borde pappa ha skrivit gåvobrev att det var enskild egendom, min dåvarande make hade inte behövt se gåvobreven.
    Du tycker din make är en girig kossa som tog dina pengar, varför?
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (Girigakossor) skrev 2017-02-09 10:46:33 följande:
    Ja det är väl klart att den som betalat är den som ska kunna besluta om att dela med sig eller inte? Det är väl bara att vägra att flytta ihop tills man har hittat en lösning?
    Om man redan bor ihop, varför ska det spela roll?, har du köpt något så har du köpt något, ska man bo 20 år med någon så kanske det borde ligga lite ansvar att vara med på det man köper, annars äger man det ju inte.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (Girigakossor) skrev 2017-02-09 13:37:48 följande:
    Det är väl inget problem att betala halva soffan och kräva pengar för halva kostnaden för gardinerna?
    Förstår inte heller vad problemet är med att dela upp ekonomin?
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (@) skrev 2017-02-09 12:35:34 följande:
    Varför sitter du här och frågar om att fejka samboavtal om personen i fråga har jurist? Det är väll lämpligt att ta upp den frågan med sin jurist.
    Vad spelar det för roll om man pratat med en jurist?
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-09 18:44:14 följande:

Ja det är upp till var och en hur man vill lägga upp ekonomin.

Det är ju inte mer än rätt att den som äger bilen och betalt den behåller den, precis som en bostad.

Alla får ta ansvar för sin ekonomi, även om någon äger bilen och betalar den så är det inget som hindrar att man delar på övriga kostnader.

Samma sak om man ska betala mer än halva månadsavgiften och inte äger bostaden så bör man skriva någon innan man går in med pengar och betalar amorteringar , renoveringar etc.

Har man inte gjort det så finns det ingen mening att bodela och bör inte göra det heller.

Du och ingen annan ska tvingas dela din bostad mot din vilja, som sagt hur man lägger upp ekonomin är upp till var och en.

Ingen tvingas. Det är frivilligt att bli sambo. Vill man intekan man låta bli. Eller skriva ett samboavtal... Allt helt frivilligt.

Lagen är liksom ganska tydlig. Att hålla på och tycka att den ska vara tvärtom är meningslöst...
  • Anonym (@)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-09 18:54:37 följande:

Vad spelar det för roll om man pratat med en jurist?

Det spelar väll en väldigt stor roll, av juristen kan du få ett rakt och korrekt svar vad man bör göra och inte bör göra.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (???) skrev 2017-02-09 19:25:43 följande:
    Ingen tvingas. Det är frivilligt att bli sambo. Vill man intekan man låta bli. Eller skriva ett samboavtal... Allt helt frivilligt.

Lagen är liksom ganska tydlig. Att hålla på och tycka att den ska vara tvärtom är meningslöst...
    Valet om att bli sambo skulle fortfarande vara frivilligt även om man tog bort lagen så det skulle fungera alldeles utmärkt för de flesta, kanske inte för er som utnyttjar lagen.

Du är på ett diskussionsforum , där diskuterar man, tycker du att det är meningslöst så är det valfritt att läsa eller logga av och ta en promenad i skogen istället.
    Jag personligen inte kunna ta någon annans bostad bara för att jag varit sambo, skulle inte kunna leva med mig själv, med skammen av att ta något som jag inte köpt eller betalt.
    Att betala halva månadsavgiften motiverar det inte heller eller en burk färg på 5-10 år utan jag hade mer varit tacksam för att min sambo köpt en bostad för att vi skulle ha någonstans att bo.

Men känner man att man kan leva med sig själv så är det väl bara att starta en process mot sin partner. det kan bara gå en vinnande ur det hela och det är den som begär bodelning.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (@) skrev 2017-02-09 19:40:08 följande:
    Det spelar väll en väldigt stor roll, av juristen kan du få ett rakt och korrekt svar vad man bör göra och inte bör göra.
    Jo det framkom några bra råd.
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-09 19:50:52 följande:

Valet om att bli sambo skulle fortfarande vara frivilligt även om man tog bort lagen så det skulle fungera alldeles utmärkt för de flesta, kanske inte för er som utnyttjar lagen.

Du är på ett diskussionsforum , där diskuterar man, tycker du att det är meningslöst så är det valfritt att läsa eller logga av och ta en promenad i skogen istället.

Jag personligen inte kunna ta någon annans bostad bara för att jag varit sambo, skulle inte kunna leva med mig själv, med skammen av att ta något som jag inte köpt eller betalt.

Att betala halva månadsavgiften motiverar det inte heller eller en burk färg på 5-10 år utan jag hade mer varit tacksam för att min sambo köpt en bostad för att vi skulle ha någonstans att bo.

Men känner man att man kan leva med sig själv så är det väl bara att starta en process mot sin partner. det kan bara gå en vinnande ur det hela och det är den som begär bodelning.

Fast de extremfallen är nog få. Det är ju däremot vanligt att den part som inte varit med och lagt in handpenning ofta 'straffas' genom att behöva betala alla andra omkostnader istället, alltid med argumentet att 'jag står ju för boendet'... Så i realiteten så har ofta den part som inte står på köpekontraktet betalat hälften eller t.o.m. mer under alla år. Sedan när det är dags att gå isär (om inte sambolagen funnits) så står hen utan något av värde kvar medan köparen plötsligt är miljonär... Verkligen inte rättvist... Därför finns lagen. Och för att man inte ska kunna luras åt andra hållet så finns då möjligheten att skriva ett avtal så att man får det som man vill istället. Orkar man inte bry sig om att skriva ett sådant avtal så får man faktiskt låta bli att gnälla i efterhand när det inte blev som man hade tänkt sig.

Och återigen... Man TAR inte något när man har laglig rätt. Man får det.

Och vad menar du med 'er som utnyttjar lagen'? Jag personligen är gift. När jag och min man köpte vårt hus så stod jag för hela insatsen. Inga kontrakt eller extrapapper. Skulle vi skilja oss så delar jag gladeligen med mig av allt överskott. Precis som det ska vara.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (???) skrev 2017-02-09 22:10:53 följande:
    Fast de extremfallen är nog få. Det är ju däremot vanligt att den part som inte varit med och lagt in handpenning ofta 'straffas' genom att behöva betala alla andra omkostnader istället, alltid med argumentet att 'jag står ju för boendet'... Så i realiteten så har ofta den part som inte står på köpekontraktet betalat hälften eller t.o.m. mer under alla år. Sedan när det är dags att gå isär (om inte sambolagen funnits) så står hen utan något av värde kvar medan köparen plötsligt är miljonär... Verkligen inte rättvist... Därför finns lagen. Och för att man inte ska kunna luras åt andra hållet så finns då möjligheten att skriva ett avtal så att man får det som man vill istället. Orkar man inte bry sig om att skriva ett sådant avtal så får man faktiskt låta bli att gnälla i efterhand när det inte blev som man hade tänkt sig.

Och återigen... Man TAR inte något när man har laglig rätt. Man får det.

Och vad menar du med 'er som utnyttjar lagen'? Jag personligen är gift. När jag och min man köpte vårt hus så stod jag för hela insatsen. Inga kontrakt eller extrapapper. Skulle vi skilja oss så delar jag gladeligen med mig av allt överskott. Precis som det ska vara.
    Tror inte det är vanligt alls bland sambos om den ene äger bostaden.
    Det vanligast är då faktiskt den som äger den betalar dess kostnader, lån ränta och amorteringar och man delar på avgiften, det är den vanligaste modellen om man inte köpt något tillsammans.

Ja har man betalat mer så får man det väl vara så,man har ju valet att lägga upp ekonomin hur man vill så att man straffas förstår jag inte hur du menar.
    Fortfarande inte ett giltigt skäl att kräva delning av någons egendom och bostad.
    Varför skulle man betala mer finns ingen logik, har aldrig fattat folk som gör det och sen gnäller om det.

Härregud människa , Du ser inte skillnaden mellan att ta något och få något?
    Visst du har laglig rätt men när man begär bodelning på någon som man som sambo inte köpt så TAR man något du får inte halva när du begär det du tar halva.

Har du som sambo inte inte köpt bostaden, inte betalt den inte skrivit på köpekontrakt, så tar du något från din partner sen att man gör det med lagen rätt jur det ju inte till något bra.

"Och vad menar du med 'er som utnyttjar lagen'? Jag personligen är gift. När jag och min man köpte vårt hus så stod jag för hela insatsen. Inga kontrakt eller extrapapper. Skulle vi skilja oss så delar jag gladeligen med mig av allt överskott. Precis som det ska vara. "

Ja och du är gift vad är konstigt?
    ÄR man gift så delar man på allt

Vi pratar sambolagen här.
  • Anonym (ljushuvudet)

vad hände sedan ?

• Anonym (Skribenten)
    Anonym (ljushuvudet) skrev 2017-03-19 20:00:05 följande:

vad hände sedan ?

Det gick bra, pappret är ordnat, och människans tillhörigheter är förpassade dit det borde förpassats för länge sedan.
  • Anonym (@)

Godkänndes samboavtalet? Accepterade hen att hen förfalskat hens namnteckning?!

• Anonym (Skribenten)

Ja, det godkändes när hon insåg att hon inte skulle få ut några pengar, då var det inte intressant längre.

• riboflavin

Nej, jag skulle inte skriva på själv, då det är brottsligt.

Däremot skulle jag inte flytta in innan papperna var påskrivna.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Skribenten)
    riboflavin skrev 2017-11-25 14:14:27 följande:

Nej, jag skulle inte skriva på själv, då det är brottsligt.

Däremot skulle jag inte flytta in innan papperna var påskrivna.

Om man ska skriva papper innan, så gör man ju det självklart.
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?